Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Zuid-Vietnam - Forum Wereldfietser

fietsen in Zuid-Vietnam

Beste fietsers,

Ik ga in maart samen met mijn vriend drie weken fietsen in Zuid-Vietnam (de Mekong Delta). Wij overwegen om dit semi-georganiseerd te doen via Asian Way of Life.
Wij zijn geen ervaren wereldfietsers en tips en adviezen zijn dan ook erg welkom.
Dus:
- Wie heeft ervaring met Asian Way of Life? En?
- Wie heeft tips qua fietsroutes en bezienswaardigheden? We willen ook graag snorkelen!

Ik hoor het graag!
Vriendelijke groet,
Eva
Beste Eva,
Met je vraag hoe de ervaringen zijn met AWOL kan ik stellen, dat ik alleen goede ervaringen mee heb. Maar dat geldt ook met Vlieg en Fiets. Het is maar wat je zoekt. Mijn ervaring met Vietnam is slechts het gedeelte van Hanoi naar Ho Chi Minh city (Saigon). Geboekt bij AWOL. Juist omdat dit je eerste ervaring is biedt het routeboekje veel informatie over de te volgen route. Bovendien biedt Vietnam erg veel wat bezienswaardigheden betreft. Saigon heeft bv nog veel te bieden wat betreft overblijfselen uit het koloniale tijdperk. Dus m.i. zal Zuid Vietnam niet minder zijn.
Tja wat het snorkelen betreft kun je beter met AWOL bespreken of in Zuid Vietnam daar ook gelegenheid voor wordt geboden.
Veel succes, Wim
Wat routes betreft veronderstel ik dat als je met Awol gaat, je je min of meer aan hun routeboekjes zal houden.
Anders; een goede kaart (ik vond de Reise-Know-How kaart zuid-vietnam zeer goed) en de kleine wegjes opzoeken, want het is druk op de weg daar.
Ik heb ook nog een route op mijn website staan.

Snorkelen in Zuid-Vietnam lijkt me ten westen van Saigon niet ideaal. Het is de delta van de Mekong, dus veel slip. Wellicht is het eiland Phu Quoc dan je best gok.
Anders ten oosten van Saigon, t.h.v. de toeristenstranden van Mui Ne en Phan Thiet.
Op mijn website staat nog een heel oud verslag (1994) over fietsen in Vietnam. Het zal ongetwijfeld veel drukker zijn geworden daar, maar de route die we gereden hebben, gaf een mooi beeld van de delta.
Om te snorkelen moet je naar Nha Trang, voor de kust liggen eilandjes waar je heel mooi kunt duiken en snorkelen. Tientallen reisbureautjes organiseren boottochten erheen.
Over al dan niet semi-georganiseerd reizen: wij zochten zelf onze route uit aan de hand van een kaart en reden exact gelijk op met fietsers die een routeboekje van Vlieg & Fiets gebruikten. Ik wil daarmee zeggen dat het niet zo heel moeilijk is zelf een route te verzinnen en 's avonds een hotel te zoeken. Het voordeel van semi-georganiseerd is natuurlijk wel dat je een organisatie hebt om op terug te vallen bij problemen.
Er zijn nog meer voordelen op te noemen dan alleen bij moeilijkheden. Wat te denken van bv slaapverblijven. Je hoeft er niet meer ernaar te zoeken adressen worden al aangegeven. Ook bezienswaardigheden worden niet overgeslagen. Uiteraard zal voor die diensten betaald moeten worden, maar dat weegt niet op tegenover het gemak dat je daarvoor krijgt. Het is maar waar je voor kiest, zelf het wiel uitvinden of het gemak tegen betaling.

Wim
Wim Tjan schreef:Er zijn nog meer voordelen op te noemen dan alleen bij moeilijkheden. Wat te denken van bv slaapverblijven. Je hoeft er niet meer ernaar te zoeken adressen worden al aangegeven.
Die adressen staan ook in elke Trotter, Lonely Planet of Rough Guide. En die heb je toch al bij je. En in Vietnam is elk hotel fietsvriendelijk, dus daarop hoef je een hotel niet uit te kiezen.
Ervaring met het fietsen in Vietnam heb ik (helaas nog) niet, wel heb ik op mijn zoeksite een aantal informatieve fietsvakantielinks staan, misschien heb je daar wat aan :

http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... etnam.html


Harry
peter de rijk schreef:
Wim Tjan schreef:Er zijn nog meer voordelen op te noemen dan alleen bij moeilijkheden. Wat te denken van bv slaapverblijven. Je hoeft er niet meer ernaar te zoeken adressen worden al aangegeven.
Die adressen staan ook in elke Trotter, Lonely Planet of Rough Guide. En die heb je toch al bij je. En in Vietnam is elk hotel fietsvriendelijk, dus daarop hoef je een hotel niet uit te kiezen.
Mijn zeer ruime ervaring op de fiets in Zuidoost-Azie en ook andere delen van de wereld is dat de Lonely Planet, de Routard (en de Vlaamse bewerking daarvan: Trotter), de Rough Guide en de Bradt zich vooral concentreren op de grotere steden en de meer toeristische trekkers, die op busafstand van elkaar liggen.
Busafstand is geen fietsafstand en juist de plaatsen die fietsers nodig hebben ontbreken. Ook complete provincies komen niet voor in deze gidsen, omdat het commercieel niet interessant is. Ik heb vele dagen achtereen gefietst in plaatsen die totaal niet voorkomen in deze gidsen en onderweg veel interessants gezien en overnacht in leuke accommodaties. Routard/Trotter is wel het positieve buitenbeentje van de klas, maar nog altijd niet afgestemd op fietsers.
Wij hebben geen ervaring met Fietsen in Vietnam maar zijn er zo'n 11 jaar geleden wel 6 weken geweest met een rugzak. (voor ons fietsleven) We zaten toe vooral op de hoofdweg van Vietnam die van Saigon naar Hannoi loopt. Deze en het complete zuiden zou ik mijden. Dit gebied was 10 jaar geleden al overvol met auto's en scooters. Toe we thuiskwamen hadden we piepende oren van het lawaai! Het eten was heel erg fantastisch trouwens daar. Elk dorp heeft zijn specialiteiten. Een enkele keer hadden we een brommer gehuurd en gingen we de kleinere wegen op die waren rustig en mooi.Ik denk dat je in het Noorden de meeste kans hebt op mooi fietsen. Wij vinden dat de Rough Guide wel degelijk naar kleinere plaatsen gaat en dus geschikt is voor fietsers. Hopelijk nu ook nog. Deze ging ook in op de specialiteiten qua eten van elke streek. We hebben hier dankbaar gebruik van gemaakt 8)

Wij hebben destijds gesnorkeld in Nha Trang. Daar waren nog wel wat vissen en een beetje koraal te zien. Maar heel eerlijk was de kustlijn 11 jaar geleden al verpest door de garnalenkwekerij. Ik vrees dat er nu weinig overgebleven is. Maar hoop het tegendeel. Wellicht dat je rond de eilandjes van Halong Bai de meeste kans hebt.

p.s. Zijden slaaplakenzakken zijn erg goedkoop in Vietnam. Lekker voor thuis in je slaapzak!

Veel fietsplezier! En vergeet niet om je recente fietservaringen hier na afloop te delen.
Beste Eva,

Ik heb geen ervaring met AWOL, wel met zuid Vietnam (daar woon ik nu).

Maart loopt tegen het einde van het droge seizoen en dat betekend ook de warmste periode van het jaar, overdag kan het riant boven de 30˚ zijn.

Over snorkelen, ik heb recentelijk gesnorkeld op Phu Quoc en bij de Cham eilanden voor de kust van Hoi An, en ik zou voor Phu Quoc kiezen. Meer en mooiere koraal, minder golfslag, warmer water.
Phu Quoc is per vliegtuig vanuit Saigon en per boot van uit de Mekong delta te bereiken. Als je per vliegtuig wil reizen is het zaak tijdig te boeken, er vertrekken per dag een beperkt aantal kleine vliegtuigen die snel volgeboekt zijn.
Afgelopen januari in oa vietnam gefietst, prima te doen met dan wel de LP cycling laos, cambodja, vietnam en anders met een wegenkaart die je daar gewoon in de boekhandel kunt kopen. Zorg wel dat je een goede schaal kaart koopt, wat betreft vietnam je kunt in heel veel plaatsen een hotel vinden als je weet hoe het wordt geschreven (3 soorten benamingen, eentje is iets van khach san oid) als je dat weet zie je al snel dat er veel slaapgelegenheden zijn..
Zeker doen is koffiedrinken langs de weg en dan direct even in de hangmatten gaan liggen, koffie da (ijskoffie) echt super en kost nix.
Wat erg goed werkt is gewoon een notebook meenemen en even googlen op de volgende plaatsnamen langs je route op hotels, guesthouse. Voordeel notebook weegt een stuk minder dan al de reisboeken. Overal wifi mogelijkheden dus echt geen probleem.

Wat betreft duiken, we hebben bij Na trang gedoken, het kost weinig maar je ziet ook weinig tot niets... leuk om wat anders te doen dan fietsen maar dan beter kajakken oid..
Zou zeker naar Dalat gaan of in ieder geval de afdaling van Dalat naar de kust, echt geweldige natuur en asfalt. De weg omhoog waren ze aan het asfalteren en was nog een halve gravelweg dus wellicht een bus bergop om daarna na een paar dagen dalat af te dalen.. veel plezier
Hoi Eva

Wij plannen een trip van Saigon langs de Mekong naar Phnom Phen Cambodja
we zijn erg benieuwd naar jouw ervaringen.