Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van plan: Tocht van 4 weken in China, maar waar? - Forum Wereldfietser

Van plan: Tocht van 4 weken in China, maar waar?

China trekt ons voor onze volgende fietsvakantiebestemming! Waar het ons niet al te veel moeite kostte om een rondreis in Noorwegen of Cambodja/Vietnam concreet te maken, kunnen wij de verhalen met tips & tricks van voorgangers in China (nog) niet vinden.

Met rondsurfen op internet komen we verhalen tegen die ons te licht lijken (7-daagse tocht van 30km per dag rondom Guillan) of te zwaar lijken (via het midden-oosten, over de himalaya China binnenfietsen).

We zoeken meer iets in de volgende richting
* Een tocht van 70 - 80 km per dag
* Langs verschillende bijzonder plekken
* en door het Chinese platteland
* Goed voor 4 vakantieweken
* waarvan ongeveer driekwart fietsdagen en eenkwart 'cultuur'dagen, kortom dan kunnen we +/- 1500 km fietsen.

Wie heeft ervaring of ideeën en wil ons naar China helpen :-) ?

Groeten!
Mijntje en Thijs
http://www.stukkiefietsen.nl
Persoonlijk verkies ik het landschap van Zuid-China, dwz het gebied ten zuiden van de Yangtse. Dit gebied is voornamelijk heuvel/bergachtig, met veel riviertjes en groen.
Aan te raden:
- zuid-oost Guizhou (tussen Guiyang en Guilin) is heel erg mooi (heuvels, riviertjes, houten huizen en houten brugjes)
- in zuidwestelijk Fujian vind je de "tu lou", versterkte dorpsburchten, uit leem opgetrokken, vaak rond van vorm, te combineren met andere bezienswaardigheden in de streek (xiamen/gulanyu,...)
- Sichuan ten noorden van Chengdu: diepe kloven met onderin versterkte dorpen van de qiang minoriteit, heel ruw maar prachtig landschap. Toegankelijkheid is misschien wel moeilijk nu, na de aarbeving. Eventueel te combineren met andere bezienswaardigheden in de streek rond chengdu (dujianyan, emei shan, chengdu zelf...)

(ik heb trouwens in bovenstaande met de rugzak gereisd en niet gefietst, maar ze lijken me wel erg de moeite om doorheen te fietsen...)
duplix schreef: - Sichuan ten noorden van Chengdu: diepe kloven met onderin versterkte dorpen van de qiang minoriteit, heel ruw maar prachtig landschap. Toegankelijkheid is misschien wel moeilijk nu, na de aarbeving. Eventueel te combineren met andere bezienswaardigheden in de streek rond chengdu (dujianyan, emei shan, chengdu zelf...)
Laatste lijkt me een hele goede optie. Hebben wij erg leuk gevonden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze site heeft heeeel veel China fietsreisverslagen :

http://www.bikechina.com/spoke.php

Groet,
Grace
Hallo,
Ook in Yunnan kun je in vier weken tijd een fantastisch rondje rijden. Wat bergen (niet te hoog), mooie natuur, mooie cultuur, lekker eten.
Langs de Burmese grens, naar Jinghong en dan weer omhoog via Yanyuan (fantastische rijstvelden). Wij hebben ons hier goed vermaakt op de fiets.
Dit jaar gaan we ook vijf weken fietsen in China, voor ons vooral Guizhou. Boven Guilin ligt ook een mooi gebergte waar veel minderheden wonen. Hoe meer ik over dit gebied lees, hoe enthousiaster ik word.
Veel plezier in China in ieder geval!
Groet, Ilse Pol
Dank voor alle tips en omschrijvingen. We zijn er vandaag nog eens flink in gedoken (korte omschrijving hiervan op onze website) en eigenlijk kwam uit alle reacties zuidwest China als overtuigende winnaar.

@Grace, thnx, inderdaad een flink uitgebreide site met veel info (m.n. over wat langere reizen).
@Marco, mooie platen. Worden we enthousiast van :)
@Duplix, dank voor je beeldende uitleg en inderdaad prima fietsbaar als we anderen mogen geloven.
@Ilse, leuk. Dat jullie nog een keer gaan zegt eigenlijk al genoeg. Wanneer gaan jullie?

Mijn vraag aan jullie: hoe kom je aan je preciezere route? Met onze trip in Cambodja en Vietnam hebben we die grotendeels zelf samengesteld, gewoon een beetje puzzelen op de kaart en op straat vragen om de weg naar het volgende dorp.
Wat is bijvoorbeeld jullie ervaring met een route van AWOL of een andere routeverkoper?
Mijn vraag aan jullie: hoe kom je aan je preciezere route? Met onze trip in Cambodja en Vietnam hebben we die grotendeels zelf samengesteld, gewoon een beetje puzzelen op de kaart en op straat vragen om de weg naar het volgende dorp.

Werkt in China prima.

We hebben geen ervaring met uitgestippelde routes in China.
2nk schreef:Dank voor alle tips en omschrijvingen. We zijn er vandaag nog eens flink in gedoken (korte omschrijving hiervan op onze website) en eigenlijk kwam uit alle reacties zuidwest China als overtuigende winnaar.

Mijn vraag aan jullie: hoe kom je aan je preciezere route? Met onze trip in Cambodja en Vietnam hebben we die grotendeels zelf samengesteld, gewoon een beetje puzzelen op de kaart en op straat vragen om de weg naar het volgende dorp.
Wat is bijvoorbeeld jullie ervaring met een route van AWOL of een andere routeverkoper?
Onze ervaringen met routes van Awol zijn echt prima. Leuke routes over niet al te grote wegen, bovendien kan je zonder tent op pad. Wij zijn een aantal keer met Awol op pad gegaan. In het begin volgen we de route om later meer onze eigen weg te gaan. Dat laatste is natuurlijk wel iets avontuurlijker.

Peter
2nk schreef:Mijn vraag aan jullie: hoe kom je aan je preciezere route? Met onze trip in Cambodja en Vietnam hebben we die grotendeels zelf samengesteld, gewoon een beetje puzzelen op de kaart en op straat vragen om de weg naar het volgende dorp.
In Chinese boekenwinkels (bv xinhua) kan je trouwens ook gemakkelijk gedetailleerde wegenatlassen vinden.
Geen ervaring met AWOL.
We stippelen zelf de route wel uit. In China zijn truckersatlassen te krijgen, daar is goed mee te werken. Het leuke van zelf uitstippelen blijft dat je elke keer kan zeggen: nee, toch naar links of doe toch maar naar rechts. Bovendien weet je dan nog niet alles van hoe de route is, een grotere verrassing dus.
Wij gaan in december weer naar China. Niet het beste seizoen om er te fietsen, maar als het goed is wel droog. We fietsen ons wel warm.
Groet, Ilse