Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Taiwan - Forum Wereldfietser

Fietsen in Taiwan

Wie heeft informatie over fietsen in Taiwan?

Hai Bert
Zou je dat nu wel doen? SARS is weer in Taiwan... Trek dan niet je gele shirtje aan, want het is heel besmettelijk voor kanariepietjes... :wink:
Groetjes
Gudy

Beste Gudy,
Ik waardeer je zorgen. Je lijkt me moeder wel. Er is nu 1 sars-geval op 22 miljoen mensen. De kans is dus gering. Minder risico dan een verdwaalde kogel in Georgio of een ontvoering in Iran. Ach en een kanariepietje op mijn schouder trekt natuurlijk wel de belangstelling.
Ik ga het gewoon doen. Als het goed is in april. Kan ik ook de grootste fietsenbeursbeurs van de wereld bezoeken.
Ken jij iemand die al eens op Taiwan hebt gefietst?

Hai Bert
Niet te serieus worden hoor... :wink: SARS is tegen die tijd al weer verdwenen waarschijnlijk. En de fietsers in Iran weer vrijgelaten.
Maar helaas weet ik niemand die er gefietst heeft. Een primeur voor jou dus Bert. (geel staat je best leuk) :wink:
Groetjes
Gudy

Ik woon in Taiwan. Wat wil je weten ?
(maar goed, dit topic is alweer bijna 2 jaar oud... :D )

Afbeelding

Bedankt voor je reactie.
Ik heb in april/mei 2004 in Taiwan gefietst. Langs de oostkust en de Taraoke Gorge ingeweest, door een voormalige gevangenis op Green Eiland gefietst. Feest gevierd met de Aboriginals. Vervolgens om de zuid door het midden naar o.a. SunMoon-Lake.
Uiteindelijk geeindigd bij Giant. Leuke ervaring. Overal aardige mensen. Als je onderweg aangesproken wordt, heeft men niets van je nodig, zoals je vaak ervaart. Men wil je gewoon helpen. Onderweg Vicky and Pinky ontmoet: twee wereldfietsers uit Taiwan. Bij Giant vorstelijk ontvangen. Mijn fiets kreeg onmiddellijk een complete opknapbeurt.
Taiwan touched my heart!

bert sitters schreef:Bedankt voor je reactie.
Ik heb in april/mei 2004 in Taiwan gefietst. Langs de oostkust en de Taraoke Gorge ingeweest, door een voormalige gevangenis op Green Eiland gefietst. Feest gevierd met de Aboriginals. Vervolgens om de zuid door het midden naar o.a. SunMoon-Lake.
Uiteindelijk geeindigd bij Giant. Leuke ervaring. Overal aardige mensen. Als je onderweg aangesproken wordt, heeft men niets van je nodig, zoals je vaak ervaart. Men wil je gewoon helpen. Onderweg Vicky and Pinky ontmoet: twee wereldfietsers uit Taiwan. Bij Giant vorstelijk ontvangen. Mijn fiets kreeg onmiddellijk een complete opknapbeurt.
Taiwan touched my heart!
Herkenbaar :)
Ik woon hier nu 2 jaar en een van de mooiste dingen van Taiwan vind ik de oprechte belangeloze vriendelijkheid van de mensen hier. Nu is Taiwan natuurlijk ook geen arm land dus ze hebben je geld niet pers? nodig zoals in veel ontwikkelingslanden.

Zelf heb ik alleen nog maar dagtochten vanuit Taipei gemaakt want ik had tot voor kort alleen een racefiets (en weinig vakantie). Nu heb ik er een trekkingfiets bij en hopelijk heb ik binnenkort een dag of 10 vakantie en dan kan ik eindelijk een wat langere tocht met bagage maken.

Als ik je beschrijving zo lees heb je in grote lijnen een rondje gemaakt. Ben je nog over hoge bergpassen geweest of ben je in grote lijnen om de hoogste bergen heen gereden ? Dat stuk door het midden naar Sunmoonlake lijkt me redelijk pittig.
En kon je je een beetje redden met de taal? Hoe heb je in de kleinere plaatsen de hotels kunnen vinden ?
Ik ben sowieso wel nieuwsgierig welke route je precies hebt gefietst (welke plaatsnamen).

Zelf denk ik erover om via Taraoke over de bergen heen naar Sunmoon Lake te fietsen. Maar dat wordt nog even trainen dus, want een fiets met bagage is even wat anders dan een licht racefietsje :D

Ik ben net terug van een 2-weekse fietstocht door Taiwan :)

Ik vertrok vanuit mijn woonplaats Taipei de bergen over richting Ilan aan de noord-oost kust. Vervolgens heb ik de oostkust in zuidelijke richting gevolgd via Suao naar Taroko. Dan via de beroemde Taroko-Gorge naar Tienhsiang gereden en vanaf daar de Middle Cross Island Highway gevolgd hoog de bergen in naar Wuling (3275m). Vanaf daar afgedaald via Wushi en Puli naar SunMoon lake. Vanaf SunMoon Lake weer omhoog naar DongPu en verder geklommen via Tatachia naar Alishan. Vanaf daar afgedaald naar Chiayi en een bus terug genomen naar Taipei.
Hieronder zie je het hoogteprofiel van de tocht, opgemeten met mijn fietscomputertje


Afbeelding

De tocht begon redelijk zwaar, want ik vertrok op zaterdagochtend 5:00am, te weinig geslapen in de voorgaande werkweek en ongetraind (wekenlang niet gefietst). Het ergste was de temperatuur: 36 graden in de schaduw bij hoge luchtvochtigheid en meestal felle zon. Daardoor raakte ik constant oververhit en moest dan bijkomen in een stukje schaduw. Vooral de tweede dag (het traject Suao naar Taroko) had ik het zwaar.

De weg was echter wel erg mooi; uitgehakt in steile rotsen die in zee eindigen. Op de foto hieronder zie je de kustweg op een punt dat het fietsen ook weer makkelijk werd; de weg loopt hier nagenoeg vlak en de foto is genomen vlak voordat er een enorme regenbui losbarstte die de temperatuur comfortabel onder de 27 graden bracht

Afbeelding

Nadat ik in Taroko was aangekomen heb ik een dagje uitgetrokken om wat te wandelen in de omgeving. Ik maakte een mooie wandeltocht door 'Mysterious Valley' langs de Shakatang rivier. Het water van deze rivier is prachtig blauw en de stenen zijn vaak helder wit (het zijn blokken marmer).

Afbeelding

Afbeelding

De trail zelf is ook prachtig, want delen zijn uitgehakt in de rotsen.

Afbeelding

De volgende dag ben ik door de beroemde Taroko Gorge naar Tienhsiang gereden. Een kort en relaxed tochtje van ca 20km, maar zeer spectaculair en elke meter van deze weg is schitterend!

De gorge begint tamelijk wijd....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

...en wordt dan steeds nauwer. Zie ook hoe de weg is uitgehakt langs/door de gorge. Echt leuk om daar te fietsen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk aangekomen in Tienhsiang (zie foto hieronder). Daar ben ik vervolgens nog een extra dag gebleven om te wandelen in de omgeving.

Afbeelding

Zo zijn daar bijvoorbeeld oudere trails die boven het niveau liggen van de autoweg die door de gorge loopt. Oorspronkelijk zijn dat trails die door aboriginals zijn aangelegd, maar tijdens de Japanse koloniale periode (1895- 1945) zijn die trails door de Japanners verbreed tot ca 1.5m zodat er kanonnen langs konden worden vervoerd die konden worden ingezet tegen de aboriginals. De meeste van die trails zijn allang ingestort door aardverschuivingen/ typhoons/ etc maar sommige stukjes zijn nog begaanbaar en dat levert dan prachtige wandelroutes op. Zie hieronder een foto van de gorge genomen vanaf een van die trails (die dus boven de autoweg ligt).

Afbeelding

De volgende dag vertrok ik om 4:00am voor een lange klim naar Kuanyuan dat op zo'n 2400m hoogte ligt. Inmiddels was m'n conditie een stuk verbeterd en bovendien is het klimaat in de bergen veel comfortabeler dan op zeeniveau; lagere temperatuur en lagere luchtvochtigheid. De klim van Tienhsiang naar Kuanyuan was dan ook puur genieten. De hele weg is prachtig en je hebt voortdurend spectaculaire uitzichten.

De foto hieronder is genomen vlak voordat de zon opkwam. Ik was toen al een dik uur onderweg. De reden dat ik zo vroeg vertrok is omdat ik dan al een redelijke hoogte kon bereiken voordat de zon erg fel werd en ook omdat het in de bergen meestal vroeg in de middag begint te regenen. Ik wou graag de bestemming bereiken voordat het ging regenen want op 2400m kan het dan zelfs in Taiwan flink koud worden.

Afbeelding

Het was een prachtig gezicht om in de ochtendschemering de wolken in het dal te zien liggen, lager dan jezelf.
Op dit punt heb ik ook een hoop aapjes gezien; in totaal zeker 15 stuks. Maar ook tijdens het fietsen hoorde ik voortdurend aapjes in de bomen naast me zonder dat ik ze kon zien. Op dit traject waren de aapjes bang voor mij. Een aantal dagen later zou ik aapjes tegenkomen die een stuk minder bang waren...

Prachtige vergezichten...

Afbeelding

Afbeelding

Rond 2000m hoogte kom je dan langs een enorme boom van ca 2000 jaar oud. Hier was ook een restaurantje (het eerste), dus dat werd bunkeren...

Afbeelding

Kort daarna kwam zoals verwacht de middag-mist opzetten. Op zich geeft dat ook weer een aparte sfeer. Op de foto vlak voor een tunnel... Enkele minuten later begon de regen, maar toen was ik al nagenoeg op mijn bestemming aangekomen.

Afbeelding

De volgende dag ging ik weer verder, op naar Wuling, het hoogste punt in de 'highway' (3275m). Ik vertrok weer even na 4:00am, en het was KOUD. De weg werd nu heel steil op sommige korte stukjes (hellingen tot zo'n 20%) en ik kon ook de invloed van de hoogte merken bij grote inspanning. Maar de weg bleef prachtig....

Ik nader de boomgrens...

Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk het hoogste punt bereikt (3275m)

Afbeelding

Afbeelding

Nu zie ik de weg lopen om aan de andere kant van de bergrug lekker naar beneden te roetsjen :)

Afbeelding

Al snel kunnen de warme kleertjes weer uit en na een heerlijke lange afdaling zie ik het Wanda Reservoir liggen. Op de bergrichel rechts van het meer ligt het plaatsje Wushi en daar ga ik de nacht doorbrengen.

Afbeelding

Afbeelding

S'middags nog wat gewandeld bij het meer, en de volgende dag gaat de tocht dan verder naar het SunMoon Lake.
Ik ben nu weer bijna helemaal beneden, nl op 400m en het is wederom snikheet. Ook de begroeiing is weer die van een heet klimaat. Zie bijvoorbeeld deze betelnut-tree plantage langs de route Puli-SunMoon Lake

Afbeelding

Het is maar een korte afstand naar SunMoon Lake, maar vanwege de enorme hitte en felle zon ben ik blij als ik het meer eindelijk bereik. SunMoon lake is een van Taiwan's belangrijkste resorts en ik kwam er aan op een zaterdag, dus het was er erg gezellig (openlucht concert etc). Ik ben er nog 2 dagen gebleven om te wandelen in de omgeving van het meer en ik heb ook nog een rondje om het meer gefietst.

Uitzicht op het meer, met op de voorgrond daken van tempels

Afbeelding

Verder heb ik nog een bergje beklommen vanaf waar je een prachtig uitzicht hebt op het meer (verharde weg, dus kan ook gemakkelijk met de fiets)

Afbeelding

Theeplantage in de omgeving

Afbeelding

Afbeelding

Tempels zijn in Taiwan niet te vermijden, die vind je overal

Afbeelding

Ook SunMoon Lake heeft zo'n beetje elke avond wat regen na een zonnige dag. Dat leverde wel een mooi plaatje op van een regenboog naast de pagoda aan de andere kant van het meer. Als je goed kijkt dan zie je helemaal rechts ook de tweede regenboog.

Afbeelding

Tijd om weer verder te gaan... Ik vervolg mijn fietstocht naar Dongpu (1100m), een berg resort in een schitterende omgeving met een beroemde hotspring. Er zijn ook een aantal prachtige hikingtrails die naar watervallen leiden. Echter een van de trails was door een aardverschuiving onderbroken en ik moest dus terug. De 'Rainbow Waterfall' was wel bereikbaar.

Afbeelding

Na een dagje hiken in Dongpu was het tijd om weer verder te gaan via Tatachia naar Alishan. Dit was eerst een paar honderd meter afdalen en dan weer een flinke klim (ca 2000 hoogtemeters). Ik vertrok om 3:30am want ik wou op z'n laatst 4:00am aan de klim beginnen.

De nacht ervoor was er kennelijk weer een aardverschuiving geweest want de weg was versperd! In mei en de eerste helft van juni heeft het enorm geregend en zelfs weken daarna zijn de berghellingen dan nog steeds instabiel. Dit is iets waar je in Taiwan altijd rekening mee moet houden.
Anyway, de wegversperring was goed nieuws voor mij, want met de fiets kon ik me nog tussen de rotsblokken doorwurmen terwijl de weg voor auto's was versperd. Overigens waren de bergwegen doordeweeks sowieso elke keer erg rustig. S'ochtends vroeg meestal niet meer dan 1-2 auto's per uur.

Afbeelding

Ook deze klim ging voorspoedig. Het weer was perfect en ik had inmiddels een zeer goede conditie door al het fietsen en hiken. Als je Tatachia nadert kom je langs deze dode reuzen; verbrand tijdens een bosbrand, maar nog steeds even indrukwekkend....

Afbeelding

Ik nader Tatachia... In de hogere gebieden zie je regelmatig grote oude half afgestorven bomen overal bovenuit steken. Een prachtig gezicht.

Afbeelding

Tatachia, het hoogste punt op deze weg is bereikt (ca 2600m). Nu is het alleen nog afdalen plus een stukje vlak naar Alishan.

Afbeelding

Tijdens de afdaling zie ik dan opeens aapjes langs de kant van de weg. Ik stop gelijk, in de hoop een foto te kunnen maken. Ik zet m'n fiets aan de kant en loop voorzichtig richting een van de aapjes. Vervolgens loopt dat aapje naar m'n fiets en begint mijn tassen te inspecteren op etenswaren! Kennelijk zijn de aapjes hier aan mensen gewend en worden ze door mensen gevoerd waardoor ze zo tam zijn geworden. Eigenlijk is de lol er dan voor mij af, omdat de natuur dan degradeert tot een soort dierentuin.

Op de foto's hieronder zie je wat er gebeurde: het aapje begint aan een mijn tassen te trekken en aan het eind van het verhaal valt mijn fiets om!

Afbeelding

Afbeelding

Hierna bereik ik Alishan, waar ik ook weer een dag blijf om te hiken.
Alishan is o.a. bekend om de grote enorm oude bomen die er staan. De oudsten zijn zo'n 2000 jaar oud. Op Alishan begint de dag meestal zonnig maar s'middags komt de mist binnen rollen. Het bos verandert dan in een soort sprookjesbos.

Deze rode cypress is 2000 jaar oud

Afbeelding

En zo zijn er nog meer...

Afbeelding

Wat een sfeer...

Afbeelding

Afbeelding

Alishan is ook bekend om de 'Sea of Clouds', een verschijnsel dat je vooral s'morgens vroeg ziet. Je kijkt neer op een 'zee van wolken'

Afbeelding

Tenslotte de laatste dag. Voordat ik afdaal naar Chiayi klim ik met de fiets eerst nog een paar honderd meter om de zonsopkomst te zien vanaf Chushan. En dat was inderdaad prachtig. De foto hieronder is ongeveer een uur na zonsopkomst. Je ziet de nevel rond de bergen hangen.

Afbeelding

Tijdens de afdaling naar Chiayi zie je de vegatatie weer geleidelijk aan veranderen. Rond de 1200m kom je door een belangrijk thee gebied

Afbeelding

En in de lager gelegen gebieden is het weer snikheet en daar overheersen de betelnut-trees

Afbeelding

Vanaf Chiayi ben ik met de lange afstands bus weer teruggereisd naar Taipei. De fiets mocht mee voor de halve prijs. Die kun je dan zelf op je eigen manier in het laadruim leggen zodat hij niet beschadigt.

Deze reis was een 100% succes, ik heb er enorm veel plezier aan beleefd. Ik ben van plan om rond november weer een 2-weekse tocht te doen, dit keer de South Cross Island Highway. Dan heb ik alle drie de Cross Island Highways gehad :)

Onwaarschijnlijk mooi zeg, dat Taiwan, adembenemende foto's, dat is echt genieten. Mijn volgende bestemming moet haast wel Taiwan zijn.
jim

YuShan,

Het is weeer ruim 2 jaar geleden dat in Taiwan fietste, maar jouw beelden brengen mij weer helemaal terug. Geweldig land: een adembenemende natuur met enorme contrasten. Drukte rond de grote steden in het westen, maar alle rust in de bergen in het oosten. Opvallend is het VOC-verleden uit de 17e eeuw met een Nederlands fort en een tempel van de Nederlandse prinses.
De Nederlanders hebben gezorgd dat er veel Chinezen naar Taiwan trokken. De oorsponkelijke bewoners, verwant aan de Stille Zuidzee bewoners, en de Nederlandse kooplieden hadden niets aan elkaar. De Aboriginals waren jagers en hadden geen verstand van landbouw en handelen. De Chinezen wel! Na 50 jaren woonden zoveel Chinezen op het eiland en was de landbouw en handel zo goed ontwikkeld, dat de Chinezen die rare Hollanders niet meer nodig hadden. De VOC werd van het eiland afgeschopt. Deze VOC had betere wapens, maar de Chinezen waren aanzienlijk talrijker.
Er wonen in het zuiden nog altijd diverse stammen aboriginals, met elk hun eigen cultuur, feesten en gebruiken. Deze stammen zijn bijna niet Boeddhistisch, maar hoofdzakelijk katholiek, met madonna's en kruisbeelden in het landschap. Ik heb in een hotelkamer geslapen vol heiligenbeelden. Sliep overigens uitstekend. Taiwan: een paradox van traditie en high tech.
Dagelijks gaan meerdere vluchten van Amsterdam naar Taipei V.V., met een korte tussenlanding in Bangkok. China Airlines, Eva Air en KLM. Ook te combineren met Hong Kong en Macao.
YuhShan, ben jij de Taiwanese wereldfietsers Vicky en Pinky al tegen gekomen? Zij hebben ook in Nederland gefietst . Hun boeken en lezingen zijn bekend op het eiland. Zij rijden op Nederlandse Koga's met Vaude-tassen. Vicky is zo klein dat Koga voor haar een speciale fiets heeft moeten bouwen.
Zie: www.vickypinky.com
Welke kaarten hebben jullie gebruikt?
En Yushan, woon je er nog steeds en hebben ze daar ook goede kaarten of een goede wegenatlas?
Het lijkt me een prachtig fietsland en ik vind het altijd leuk om tochten te plannen aan de hand van goede kaarten.
Zijn er wellicht meer fietsers die ervaring hebben opgedaan met fietsen in Taiwan?
Wat een prachtig fotoboek. Dank je wel om dit hier te delen. Het moet een fantastische en indrukwekkende reis geweest zijn. Zelf houden we het meestal in Europa tot nu toe, maar petje af voor jullie ondernemingszin. Heel mooi!
vdschoor schreef:
vr 21 jun, 2019 16:14
Fotoboek van onze trip.

https://editor.albelli.nl/Preview/1/?wi ... popup=true
Wat een mooi fotoboek. Het onderstreept alleen maar dat we echt naar Taiwan willen.
Hebben jullie de hele noordkust gefietst? Of hebben jullie een stuk trein gepakt tussen Yilan en Hualien?
Vorig jaar november een rondje Taiwan gedaan (met een stuk door de bergen). Algehele conclusie: prima fietsbestemming maar het westen is grotendeels niet zo interessant. De details lees je op onze website: https://www.cyclingaroundtheworld.nl/de ... ia/taiwan/