Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grensovergang via Kulma Pass tussen Tadzjikistan en China - Forum Wereldfietser

Grensovergang via Kulma Pass tussen Tadzjikistan en China

In juni 2012 willen we met enkele vrienden een fietstrekking ondernemen van Dushanbe (Tadzjikistan) naar Bishkek (Kirgizië), ondermeer via de Pamir Highway.
We overwegen enkele alternatieven, ondermeer via een doorsteek door China.
Een mooie optie lijkt ons : het verlaten van de Pamir Highway in Murghab, naar het oosten fietsen over de Kulma Pass en zo via de Karakorum Highway verder noorwaarts fietsen naar KASHI (KASHGAR) en vandaar dan verder richting Kirgizië.
Deze pas zou op dit ogenblik enkel open gesteld zijn voor Chinezen en Tadzjikistanen, MAAR op de map "THE PAMIRS" (uitgave van GHECO MAPS) staat bij deze pass uitdrukkelijk vermeld dat die zou opengesteld worden voor alle nationaliteiten in 2012 !!
Is er iemand op dit forum die hier iets meer over weet, of waar wij daar meer zekerheid kunnen over krijgen.
Alvast dank.
Dirk HUYGHE - Gent
Kulma Pass= Kalasu Port

China's only land port opening to Tajikistan - Kalasu Port - has been approved as an all-day port by the State Council.

The Kalasu Port, the original provisional opening to the outside, will be open all day May 1 to November 30 annually, starting from this year.

Kalasu Port is located in the Tajik Autonomous County of Taxkorgan, Xinjiang Pamirs - 62 km from the county, and 89 km from the Tajikistan's border county seat.

Since Kalasu Port's temporary opening, the volume of freight and passengers entering and leaving China has grown rapidly. According to statistics from 2007, Kalasu Port witnessed 12,500 people/times entering; 56,300 tons of cargos passing through; and the trade volume reached 250 million US dollars, doubling in growth over the same period in 2006.

http://english.people.com.cn/90001/6379838.html

EDIT: oja.. Alle nationaliteiten, dat is volgens mij nog niet zo. Ik zou in dat geval niet afgaan op wat een routekaart voor de toekomst voorspelt maar dan de hogergelegen route nemen. Boven Osh en dan via Kirgizie naar China misschien?
Heb je het Thorntree forum al gechecked?
In juli 2011 zijn we door Tadjikistan over de Pamir Highway gefietst.
Wij hebben enige tijd samen gefietst met een Chinese jongen (uit Singapore) die bij de Kulma Pas was teruggestuurd door de Chinezen. Dit ondanks dat hij allerthande introductie brieven bij zich had omdat hij een bamboo fiets aan het uittesten was, wat overigens geen doorslaand succes was. Hij sprak vloeiend Chinees en Russisch.
De kans dat Europeanen daar doorgelaten worden is nihil. Neem wel de Hauser kaart mee voor de Pamirs.

Dick Korenhof
ik ben op dit moment in Kashgar en weet vrijwel zeker dat de pas op dit moment nog dicht is voor niet-tadzjiken en niet-chinezen.
Bedankt voor jullie reacties.
Ondertussen werd de doorsteek langsheen de Kulma-pass op de grens Tadjikistan - China geschrapt uit onze geplande route.
Andere wijziging in de route is de Bartangh-vallei ipv de Pamir Highway.
grtn
Dirk
Inmiddels alweer heel wat jaartjes oud, dit onderwerp.
Zijn er hier al reizigers die de pas hebben genomen?
Nee ,niet persoonlijk maar ik heb dit jaar een filmpje gezien van twee Franse jongelui die deze pas namen , mij met veel vragen achterlatend. Ik ga nu zoeken in You tube .
Groeten Pier.