Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp bij opsturen fiets in Ecuador (Quito) - Forum Wereldfietser

Hulp bij opsturen fiets in Ecuador (Quito)

Beste wereldfietsers,

Begin 2019 zou ik met een vriend vanuit Ecuador richting het zuiden gaan fietsen. Helaas ging het land na drie weken Spaanse les op slot vanwege corona. Nog drie weken later ben ik met een repatriëringsvlucht van de Zwitsers weer thuis gekomen. Echter, omdat er maar één stuk bagage mee mocht, zonder fiets. Deze staat nog steeds in een doos in Quito (met schoenen en wat reserveonderdelen).

Ik had gedacht dat ik nog weer terug zou gaan, of dat ik iemand zou kennen die hem vanuit daar kon terugsturen. Dit is niet gebeurd. Komend voorjaar willen we een tweede poging wagen, maar dit keer met het zuiden als startpunt. Daarom zou het mooi zijn als ik mijn fiets nog in Nederland kan krijgen.

Is er wellicht iemand die de komende maanden door Quito komt en mij zou kunnen helpen met het terugsturen van de fiets?
Mijn idee is om dat met https://www.sendmybag.com/bike-shipping te doen. De vriendelijke helper krijgt naast veel dank uiteraard een vergoeding :D

Groet,
Maarten
Dus als ik het goed begrijp wil je je fiets naar Nederland overvliegen, zodat je je hem weer terug kan sturen? Is het niet veel handiger, goedkoper en milieubewuster om hem gelijk naar 'het zuiden' te sturen?
Goed punt Erik, dat zou een optie kunnen zijn. Dit zou dan alleen nog lastiger te organiseren zijn, dan moet ik net iemand treffen die hem op kan/wil sturen als ik in het zuiden zit. Bovendien zou ik hem graag nog eens een beurtje geven voor het fietsen, aangezien hij 2 jaar in een doos heeft gestaan. Overigens mag hij ook best per boot terug naar NL, inderdaad een stukje milieuvriendelijker :)
Na het lezen van de douanepaginas denk ik dat je geen andere keuze hebt dan de fiets persoonlijk in Ecuador op te (laten) halen.
Op straffe van exorbitante handelstarieven.

Sendmybag is een prachtige service tegen acceptabele tarieven.
Maar het moeilijke douanegedeelte mag je zelf doen.
Een klein foutje, en je fiets blijft ergens hangen in de vervoersketen.
Met een AirTag heb je nog enige kans om hem nadien te traceren, en de betreffende overheid te benaderen.
Ik neem aan dat je deze pagina bedoelt https://www.sendmybag.com/customs tndmbkr? Of is er iets dat ik mis? Het papierwerk voor Sendmybag kan ik uiteraard vanuit hier in orde maken, maar het is nou juist het uitprinten, bij de doos voegen en het afhalen door Sendmybag waar ik hoop dat iemand me bij wil helpen.
Ik heb geen ervaring met SendMyBag.
Ik ben alleen geinteresseerd.

Op https://www.sendmybag.com/send-a-parcel lees ik
Once booked, all we ask is that you ensure your parcel is prepared for collection by our courier. We’ll provide all labels and documentation needed, along with a tracking number so you know exactly where your parcel is, every step of the way.
Afgelopen april had ik je wellicht kunnen helpen toen mijn zoon daar was.
tndmbkr schreef:
vr 22 jul, 2022 11:13
Ik heb geen ervaring met SendMyBag.
Ik ben alleen geinteresseerd.

Op https://www.sendmybag.com/send-a-parcel lees ik
Once booked, all we ask is that you ensure your parcel is prepared for collection by our courier. We’ll provide all labels and documentation needed, along with a tracking number so you know exactly where your parcel is, every step of the way.
Dank voor het meedenken! Zoals ik het begrijp van de website is het papierwerk niet te ingewikkeld, en ik heb het er graag voor over. Maar het is zeker niet mijn bedoeling iemand anders daarmee op te zadelen!
HenkS schreef: Afgelopen april had ik je wellicht kunnen helpen toen mijn zoon daar was.
Helaas, dat was mooi geweest. Had ik iets eerder moeten zijn! Maar hopelijk is/komt er nog iemand anders.
Mijn vraag is: waar staat je fiets nu?
Op het vliegveld?
Hopelijk staat die er dan nog, geen idee hoe dat werkt met bagage langdurig ergens stallen,
zeker als je niet van te voren aan kunt geven hoe lang die er moet staan.
Ze zullen sowieso wel een betaling vragen voor het stallen.

Of staat de fiets ergens bij een hostel/hotel/andere overnachtingsplek?
Kun je dan niet vragen of die mensen 'm kunnen versturen?

Helaas kan ik je niet verder helpen, maar wens je uiteraard veel succes (en alvast plezier met de volgende tocht)
Misschien handiger om hiervoor iemand te zoeken die in Quito woont?
Terechte vraag Jurjan, de fiets staat nu op het adres waar ik een tijdje heb gezeten toen het land op slot ging. Dat was bij een oude vrouw. Vanwege de taalbarrière en haar fysieke gesteldheid kan ik het niet met haar voor elkaar krijgen.
Shrek schreef: Misschien handiger om hiervoor iemand te zoeken die in Quito woont?
Goeie suggestie, ik ga kijken of ik daar iemand kan vinden. Omdat het een fiets betreft, leek me dit forum een logische eerste poging.
Hoi Pierewaaier,

ik ben de eerste week van November in Quito, als je fiets daar nog steeds is, kan ik kijken of ik hem voor je op kan sturen.

Gr.
Louis
Staat die fiets er nog ? In Quito.
Over twee weken vliegt mijn dochter van Quito naar Amsterdam.
Die kan ‘m wel even meenemen.
Laat me asp weten.
Ik vind alle aangeboden hulp een van de mooie dingen van dit forum.
Maar om eerlijk te zijn, zou ik toch wel goed nadenken of je wel voor/van iemand anders bagage mee wilt nemen naar Nederland.
Ik heb altijd geleerd om geen dingen mee te nemen van onbekenden om mogelijke ellende te voorkomen.
Dat is wellicht niet wat de topicstarter wil horen.
Goed gesproken, @hoeksie.

Want ontzettend vriendelijk, dat aanbod van Amboro, en fijn voor TS, is het toch wel een heel dwingend en zeer terechte advies nóóit spullen van een onbekende mee te nemen naar een ander land (buiten de Schengen zone).
Er kleven absoluut teveel risico’s aan.
Niet doen!

Ben trouwens benieuwd of die fiets daar überhaupt nog staat.
Flix schreef:
ma 29 jan, 2024 10:00
Ben trouwens benieuwd of die fiets daar überhaupt nog staat.
In aanmerking nemend hoe vaak, en wanneer, de topicstarter hier actief is denk ik dat ie niet eens meer weet dat hij nog een fiets hééft.
Hij zal wel pierewaaien zijn.