Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bolivia winter 2022 - Forum Wereldfietser

Bolivia winter 2022

Hallo fietsers,
Ik ben zojuist terug van een fietstocht door Bolivia (februari/maart 2022). Het was weer prima te doen. Wie meer info wil over fietsen door Bolivia beantwoord ik graag SPECIFIEKE vragen. Dus stel aub geen algemene vragen zoals “hoe is het fietsen door Bolivia?” . En oh ja ik ben NIET in Uyuni en La Paz geweest.
Grt.
Hallo, als je toch vragen wilt beantwoorden, I denk er ook over om er te fietsen. Wil echter zonder tent. Zijn er voldoende hotels of hostels op fiets afstand? Ik fiets gemiddeld 80 km per dag en soms 100.

Ook hoe zit het met het eten. Denk erover om kampeer en kook spullen thuis te laten, en gewoon onderweg in restaurants te eten. Voor onderweg neem ik wel fruit en koekjes enzo meer als snake en lunch.

Heb je ook een blog of zo gemaakt en welke route nam je?

Jan
Zo heel vaak kijk ik niet op wereldfietsers. Hier een antwoord op je vragen:
Ik heb altijd een tent bij me maar gebruik die zelden. Soms is er gewoon geen hotel en dan is het wel handig. Kookspullen heb ik nooit bij me. Je kunt dagen lang op koekjes en muesli leven. In de praktijk kom ik dagelijks eetgelegenheden tegen. Wel eten wat de pot schaft. Vaak krijg ik ook eten. Vooral van boeren.
Ik fiets ook 80 tot 100 km per dag en er is meestal wel iets te vinden.

2023 was ik in januari in Bolivia. Toen ben ik op dag 1 aangereden en nogal wat gebroken (ribben, enkel, etc). Gerepatrieerd naar Nederland. Weer goed hersteld en in de herfst ben ik naar Paraguay gevlogen en via Brazilië naar Bolivia gefietst. Ben net weer thuis (kerst 2023). Dat was zeer goed te doen kwa overnachten en eten. Bespottelijk goedkoop en altijd airco hotels. Zeer aan te bevelen. Wel heb ik 28 dagen bij 40 graden en hoger gefietst. Maar ook dat is te doen, het went. Normaal neem ik nooit hotelkamers met airco maar ditmaal wel. Ze zijn goed en goedkoop in Paraguay en Brazilië maar vreemd genoeg relatief duur in Bolivia. Eten daarentegen is weer heel goedkoop in Bolivia, meestal onder de 2 euro. Op mijn laatste reis heb ik tweemaal een tent moeten gebruiken, eenmaal op een echte camping (Brazilië) en bij een stel Boliviaanse goudzoekers ! Was weer een prachtig avontuur.

Ik had ditmaal een serieus probleem: ik kon geen in- en uitreis stempels krijgen uit Paraguay en in Brazilië. (Omdat ik nogal of the beaten track fiets). Heel Brazilië heb ik toen illegaal doorgefietst. Toen ik het land uitwilde heb ik een boete betaald van 10 dollar en was dat ook weer opgelost.

Route: oost-bolivia heb ik helemaal gefietst, oost-west en noord-zuid en een stuk Andes incl Sucre en Cochabamba. De route langs de Missiones-dorpen van Bolivia is prachtig, ik heb ze allemaal bezocht,, zeer aan te bevelen ! En Torotoro vond ik ondanks de zware klim de moeite waard.

Andere fietsers: kom ik nooit tegen, ik fiets nogal ‘of the beaten track’.
Blog: Nee ik heb geen blog. Wel nieuwsbrieven, stuur ik op verzoek toe.
Veiligheid: vorig jaar dus ongeluk gehad maar na herstel gewoon weer gegaan. Overmorgen vertrek ik naar Ecuador, momenteel niet het veiligste land maar ik ga wel.
Bedankt voor de reaktie. Welke rout heb je gevolgd ongeveer in Paraguay en Brazilie? Wil zelf ook wel en keer naar die landen. Ja ben wel geinteresseerd in de nieuws brief. Zal je mijn email per PB sturen.

Veel succes in Ecuador. Ikzelf zou het nu niet durven.
Welke route nam je ongeveer door Paraguay en Brazilie. Zelf lijkt het me wel mooi om de beroemde watervallen van Iguazu te zien