Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van de USA naar Patagonië - Forum Wereldfietser

Van de USA naar Patagonië

Beste wereldfietsers,

Ik merk dat ik mij door de coronacrisis en inreisbeperkingen wat breder moet oriënteren dan alleen Indië en Zuidoost-Azië voor 2022.

Ik ben mij nu aan het verdiepen in USA naar Patagonië. Ik heb inmiddels al heel veel forums en blogs gelezen, maar ben ook erg benieuwd naar jullie ervaringen tips.

Hebben jullie nog tips, ervaringen, routes en websites voor een fietsreis van de USA naar Patagonië?

Ik hoor het graag. Alvast bedankt en fijne feestdagen.
Voor inspiratie zou je bijvoorbeeld de video's kunnen kijken van de -dit jaar helaas op jonge leeftijd overleden- Iohan Gueorguiev aka the bikewanderer. Hij begon in Alaska op een traditionele vakantiefiets en dito bepakking, en transformeerde richting Patagonië naar een bikepacker die vooral de onbekende offroad wegen over fietste. Ondertussen maakte hij m.i. inspirerende video's, waarin hij niet alleen mooie landschappen ontdekte, maar ook contact zocht met locals en dieren. Hij maakte de reis in etappes; tussendoor werkte hij om weer wat geld te verdienen of deed hij een detour in een ander land.
https://www.bikewanderer.com/
Hoe lang heb je de tijd?

In 2017 - 2018 heb ik heb Edmonton - Punta Arenas in een jaar gedaan, en dat was eigenlijk best wel kort.

Onderweg zijn zó veel mooie dingen te zien dat je altijd zult moeten kiezen.
Houd je van leuke hippe fietsvriendelijke stadjes in de VS..... Portland OR, Missoula MT, Flagstaff AZ....
Houd je van bergen en nationale parken....Rocky Mountains, Grand Tetons, Yellowstone, Grand Staicase-Escalante, Grand Canyon, Bryce Canyon.

Mexico en Midden-Amerika vond ik ook verrassend.

In Peru, Bolivia, Argentinië en Chili is het super gaaf (en zwaar) om op 5000 meter hoogte door de Andes te fietsen.

En Patagonië is ook tof :lol:
Zuid-Amerika is momenteel weer prima te bereizen. Ben zojuist (eind Maart 2022) terug van een rondje Bolivia (2 maanden). Enige nadeel is dat bij de grensovergangen een 48 uur oude PCR test getoond moet worden. Bij de grotere grensovergangen is die ter plekke te halen, wel duur (meer dan 100 dollar). En het risico dat je de grens niet over mag steken. Ik sprak mensen die om die reden niet van Argentinië via Chile naar Ushuaia konden. Dus einddoel net niet gehaald ! En er is een (kleine) kans dat grenzen dicht gaan zoals in Januari 2022 de grens tussen Peru en Ecuador een poosje dicht was. Maar het is een kwestie van een paar dagen tot week wachten en je mag weer door. Dan staan er zoveel vrachtwagens bij de grens dat ze die maar weer open doen.