Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Costa Rica - Nicaragua - Forum Wereldfietser

Costa Rica - Nicaragua

Hallo,


Heeft iemand ervaring met fietsen in Costa Rica en Nicaragua in de maanden juli - augustus, het regenseizoen?
Welke trajecten zijn mooi?
We vrezen dat off-road niet zal lukken omdat de modder heel snel tussen de remblokjes en het wiel blijft plakken en het rijden heel moeilijk tot onmogelijk maakt (hebben we ervaren met enkele buitjes tijdens de vorige reizen). Zijn er smalle, mooie en niet te drukke asfaltwegen?
Of kijken we beter uit naar andere opties?

Heeft er iemand ervaring met fietsen in Zuid-India in het regenseizoen?

Sabien
Hoi,

Ik heb vorig jaar door Costa Rica gefietst. Dat was in januari, dus eigenlijk in het droge seizoen. Ik heb veel regen gehad, wat op de asfaltwegen -die er voldoende zijn- geen probleem was. Wel vond ik het heel erg jammer dat alle vulkanen steeds in de wolken hingen.

In Nicaraqua was het daarna droog weer. Ook hier heb ik voornamelijk op asfaltwegen gefietst die meestal niet te druk waren. De 2 rondjes op Isla de Ometepe hadden veel een deel wel hele slechte steenslagwegen, dus die zijn waarschijnlijk wel lastig in het natte seizoen.

Op mijn website staan bij wereldreizen de reisverslagen: www.wilbertgatochfietsen.nl

Tien jaar geleden heb ik in het zuiden van India gefietst, ook hier in de winter en dus droge seizoen. Het dicht bevolkte India heeft een uitgebreid wegennet van asfaltwegen. Hier zul je af en toe wegen tegen komen die te druk zijn om te fietsen, maar ik vond altijd wel weer een rustiger alternatief.

Hopelijk krijg je nog een reactie van iemand die echt in het regenseizoen heeft gefietst.

Groet Wilbert
Ik heb in Costa Rica en Nicaragua gefietst na het regenseizoen. Je zag alle schade nog die de regen had aangericht. Lijkt mij geen aanbeveling in de regentijd. Vooral als je ook nog van het asfalt af wilt.
Wel mooi landen, met stevige klimmen, die mij niet prettig lijken in de modder.
Lijkt mij stukken beter te doen in onze winter.
Wel een wereld van verschil tussen Costa Rica en Nicaragua. Costa Rica is redelijk welvarend en Nicaragua is straatarm. Veel voorzieningen zijn primitief
Heb diverse malen in Costa Rica gewoond en in Nicaragua gereisd. Costa Rica en Nicaragua zijn zeer verschillend. Eerste rijk en tweede arm. Ondanks dat CR rijk en welvarend is zijn veel wegen niet geasfalteerd, vooral in de buitengebieden. Zullen ook nooit geasfalteerd worden (zoiets als de zandwegen rond Winterswijk). Gelukkig zijn de niet geasfalteerde wegen altijd van steenslag (ripio) dus prima te bereiden ook als ze nat zijn.
Regentijd: ik houd nooit rekening met het weer of zoiets als regentijd. Ik heb menigmaal vast gezeten in de modder ergens in de Amazone van zuid-Amerika, zowel met landrover, motor als met fiets. Altijd nog gelukt om er uit te komen. Er valt altijd wel doorheen te komen, bij regen iets langzamer maar je komt er wel. gewoon een kwestie van doorzetten. Na regen komt er altijd weer (snel) veel zon en droogt het weer op. Zo nee voor de avond zet dan je tent op.
Wat ik wel geleerd heb met fietsen in modder: sloop altijd je spatborden eraf voor vertrek uit Nederland.