Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in bus Argentinie en Chili - Forum Wereldfietser

Fiets in bus Argentinie en Chili

Is er hier iemand met vrij recente ervaring van het meenemen van de fiets in de bus in Argentinië en Chili?
Prijzen mens en fiets, verpakking, straight forward of onderhandelen met de buschauffeur enzo? Benieuwd!
Ik heb in 2017 gefietst in het noorden van Chili en enkele malen de bus genomen. Tur-Bus was toen de veiligste maatschappij in die regio (er wordt veel uit het bagageruim van bussen gestolen, bij Tur-Bus werd gecontroleerd of je wel de eigenaar was voor je iets uit het bagageruim nam) maar neemt in principe geen fietsen mee. Enkel als de fiets ontmanteld en in een fietszak zat mocht hij soms mee. Hangt wat af van de chauffeurs. Let ook goed op in busstations. In Arica en Iquique wordt veel gestolen (was zelf slachtoffer en was niet alleen op het consulaat).

Bart
Begin 2018 in Argentinië (tussen Salta en Mendoza en tussen Mendoza en Bariloche) was het allemaal maar moeilijk moeilijk moeilijk. Uiteindelijk wel gelukt trouwens.
Hoe dan?
De betere bussen (toch die van Tur-Bus) voor langere afstanden hebben 2 verdiepingen voor passagiers en daardoor maar een beperkte bagaruimte.
Fietsen in de bus in Chili en Argentinië: Een hoop gezeik (wel een goede reden om gewoon te fietsen natuurlijk.)

Tip:
-Geloof nooit de kaartjesverkoper dat de fiets mee kan, de chauffeur bepaalt.
-Vraag altijd of het een dubbeldekker of gewone bus is. Bij een dubbeldekker is zo goed als geen plaats voor de fietsen, gewone bussen heb je meer kans dat hij mee gaat.
bartel160 schreef:
wo 30 okt, 2019 09:54
De betere bussen (toch die van Tur-Bus) voor langere afstanden hebben 2 verdiepingen voor passagiers en daardoor maar een beperkte bagaruimte.
Ik las laatst bij spinnig south dat juist de dubbeldekkers met bedden minder passagiesrs hebben en daarom ook minder bagage dus meer kans op de fiets. Klopt dit? Hoe ga je er in de praktijk mee om. Pas een kaartje kopen in de bus, als je zeker weet dat je mee mag met fiets?

Tur bus rijd ook op Argentinie?
Negrelli schreef:
wo 30 okt, 2019 09:42
Hoe dan?
Van tevoren onzekerheid en onduidelijkheid of het uberhaupt kon, stress, door de chauffeur naar ticketkantoortje gestuurd worden om toch nog extra kaartje voor fiets te kopen, lullen als brugman, volgende keer fiets van tevoren inpakken, alsnog moeten lullen als brugman en bijbetalen, etc.

In Mexico, El Salvador, Peru en Bolivia ging het stukken makkelijker :lol:
Shrek schreef:
wo 30 okt, 2019 10:59
Negrelli schreef:
wo 30 okt, 2019 09:42
Hoe dan?
Van tevoren onzekerheid en onduidelijkheid of het uberhaupt kon, stress, door de chauffeur naar ticketkantoortje gestuurd worden om toch nog extra kaartje voor fiets te kopen, lullen als brugman, volgende keer fiets van tevoren inpakken, alsnog moeten lullen als brugman en bijbetalen, etc.

In Mexico, El Salvador, Peru en Bolivia ging het stukken makkelijker :lol:
Dank u! Vraag me altijd af als me dit overkomt of het niet een spel is waarmee men dan een extra hoge bonus binnensleept die in de zak van chauffeur en bijrijder wordt gestoken. Hoe hoger je stress hoe meer je betaald.
Berger schreef:
wo 30 okt, 2019 10:24
Fietsen in de bus in Chili en Argentinië: Een hoop gezeik (wel een goede reden om gewoon te fietsen natuurlijk.)
Ja en nee. Als het om onmogelijke wegen gaat ivm verkeer enzo neem ik gezeik voor lief om deze stukken zo te overbruggen.
Lees https://spinningsouth.com/2019/10/26/we ... -in-chile/


En ze reageren altijd op vragen!
Anja
Negrelli schreef:
wo 30 okt, 2019 14:00
Ja en nee. Als het om onmogelijke wegen gaat ivm verkeer enzo neem ik gezeik voor lief om deze stukken zo te overbruggen.
Achteraf had ik beter kunnen liften denk ik.
Shrek schreef:
wo 30 okt, 2019 21:03
Negrelli schreef:
wo 30 okt, 2019 14:00
Ja en nee. Als het om onmogelijke wegen gaat ivm verkeer enzo neem ik gezeik voor lief om deze stukken zo te overbruggen.
Achteraf had ik beter kunnen liften denk ik.
Gaat dat zo makkelijk daar (Argentinie/Chili) dan? Ik las dat weleaf.nl 1000e km's met twee fietsen zo heeft gedaan in Argentinie.
Ja, genoeg vriendelijke mensen met een pick-up truck die je wel mee nemen.
ja daar heb ik wel ervaring mee in diverse L-Amerikaanse landen. En ook in Azie (daar moest de fiets op het dak).
Fiets kan altijd mee in de bus. Nooit iets over zeggen bij het kopen van het kaartje. Pas als je incheckt de chauffeur confronteren met je fiets. Wat soms een probleem kan zijn: ruimte in het laadvak. Ze willen soms dat je fiets rechtop blijft staan. Maar het bagagevak is net iets lager dan de gangbare fietshoogte (de bagagevakhoogte is altijd even hoog in alle bussen, die worden nml. allemaal in Brazilie gemaakt). Dat betekent dat het zadel er af/lager moet en dat soms het stuur omlaag moet. En ze willen dat dat binnen een paar minuten moet gebeuren, anders vertrekken ze te laat. Dus heb gereedschap bij de hand en kom op tijd bij de bus. Ook op binnenlandse vluchten is het me altijd gelukt om de fiets mee te nemen (zonder aanmelden van te voren).
Algemene tips:
- koop altijd het duurste kaartje (wees geen zuinige nederlander) = meer luxe
- stop de fiets in een doos
- spreek Spaans ! (ik spreek vloeiend Spaans en reis al meer dan 40 jaar door L-Amerika). Nog nooit is me iets geweigerd mee te nemen.
- liften gaat ook uitstekend en gaat veel sneller in de afgelegen gebieden, zoals Patagonia waar nauwelijks bussen rijden. De meeste mensen rijden in een pickuptruck dus een fiets (of twee) is geen probleem.
- als je een 'nee' krijgt (wat heel vaak het geval is in eerste instantie) maak er dan een 'ja' van. Lukt (bijna) altijd. Het gaat niet om geld, het gaat om overtuiging.