Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen USA/Great Divide - Forum Wereldfietser

fietsen USA/Great Divide

Wij hebben een vakantieperiode van 8 weken vanaf 1 mei 2020. We hebben zin in USA, en denken aan een deel van de Great Divide, te beginnen in Denver en dan de route naar het noorden/Canada. Heeft iemand ervaring in die periode om daar te fietsen? Suggesties? Dank & Henk
Henk,

Ik heb een paar jaar geleden met mijn vriendin. Van anchorage naar Denver gefietst dit in 3 maanden. We hebben daarbij ook de GDMBR gedaan. Voor mij nog steeds de meest mooie reis die ik ooit gemaakt hebt.
Als je een beetje zoekt vind je vast wat info. Ik heb toen ook meerdere topics gestart ivm met onze route.

Lander
Ik vermoed dat je véél te vroeg bent als je begin mei vanaf Denver de Great Divide route naar het noorden gaat rijden. Veel passen zullen nog met een dikke laag sneeuw bedekt zijn.

Wij zijn rond 20 mei dicht bij de Mexikaanse grens vertrokken en waren half juni op de hoogte van Denver. We hadden toen nog wat last van sneeuw op de Union Pas en de Togwotee Pas in het noorden van Wyoming. Tour Divide racers die begin juni vanuit Banff vertrekken moeten sommige jaren lopen over uitgestrekte sneeuwvelden in Canada en het het noorden van Montana.

Ik heb ooit dit plaatje gemaakt van het geschikte tijdvenster voor de Great Divide route. Het is geen harde wetenschap, maar ervaringen verzameld uit blogs van vele jaren.
weather window2.jpg
Hoi ik heb deze 1,5 keer gefiets, eerste keer met trekkingsfiets van banf tot denver en daarna met mtb van banf tot el paso.

De race vertrekt elke jaar eerste vrijdag in juni omdat er dan het meeste licht is. Ga je een paar weken later is de kans dat je heel veel door de sneeuw moet stuk kleiner. Vorig jaar heeft het zelfs gesneeuwd dus begin juli is denk ik het beste. Wel warm in montana en new mexico maar zeker doen top reis!!!

Ga je in mei dan is het zeker sneeuw.... misschien is het dan slimmer in el paso te beginnen en naar banf fietsen. Denver is in mei niet heel handig vanwege de hoogte.
Ik ben net terug van de Transam tocht in Amerika, West naar Oost.
Op een bepaald stuk kwam ik nogal wat Great Divide rijders tegen.
Vertrek zo LAAT mogelijk. In Wyoming (waar Great Divide ook doorheen komt) heb ik nog nachtvorst gehad. In de Rockies is het eigenlijk maar twee maanden redelijk weer: half juli tot half september. Verder veel sneeuw !

Ik heb nog wel een stel kaarten voor je van de Great Divide: nummer 1, 3, 4, 5 en 6. ACA nieuwste 2016 editie. Wat biedt je er voor ?