Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route: Loja (Ecuador) - Cajamarca (Peru) - Forum Wereldfietser

Route: Loja (Ecuador) - Cajamarca (Peru)

Hallo allemaal,

Onze fietstrip van Quito naar Huaraz nadert snel. Ik heb de nodige kaarten en de gpx-files op mijn etrex gezet.
Alleen van het stuk van Loja naar Cajamarca (met grensovergang in Macara/La Tina) heb ik nog geen track. Met de kaart en maps.me kunnen we op zich ons plan trekken maar het is het gemakkelijkst als er een track beschikbaar is.

Heeft iemand dat stuk door de Andes gereden? En heeft iemand een gpx-track?

Vele groeten,
Sabien
Nee, nooit daar geweest maar als ik brouter een route van Loja naar Cajamarca laat plannen dan neemt hij niet de grensovergang bij maar de grensovergan van La Balsa.
Heeft iemand ervaring met Loja - La Balsa - Huaraz.

Het leek me in eerste instantie logisch om via Macara te gaan maar misschien is La Balsa een betere optie, even het regenwoud induiken.

Iemand hier recente ervaring mee? Of suggesties?

Vele groeten,
Sabien
Bij La Balza / Nambale zit je wat lager maar nog niet in het regenwoud hoor. Ik ben daar de grens overgestoken. Vilcabamba is nog een beetje toeristisch, ten zuiden daarvan wordt het snel rustiger. Laatste stuk in Ecuador is de weg een gravelweg met voortdurend klimmen en dalen.

Het stuk tussen San Ignacio en Jaén (via de 5N) is wat armoedig.
Sabien schreef:
ma 01 jul, 2019 22:38
Of suggesties?
Ja. Research doen. Een gpx op je Garmin is niet heel nuttig daar (zoveel doorgaande wegen zijn er toch niet), het is vooral handig om te weten hoeveel hoogteverschil je voor de wielen krijgt (hint: veel) en hoeveel afstand er tussen potentiële bevoorradingspunten zit. iOverlander is een nuttige bron van informatie.

In Peru een stuk door de coastal desert rijden is ook wel leuk voor de afwisseling trouwens. Door de Andes is prachtig maar loodzwaar en het schiet voor geen meter op.
in 2017 ben van Loja, via Macara en Chiclayo naar Cajamarca gefietst. Van Loja naa Macara via Catacocha is een goede asfaltweg, via Cariamanga was het in 2011 grotendeels gravel. Beide routes is het veel op en af, maar nergens extreem lang klimmen.
In Tambogrande, een eind over de grens, kun je kiezen. De westekijke route via Piura gaat door de Desierto de Sechura, een vlakke gortdroge woestijn.
Ook de kustroute gaat na het dorpje Sechura de woestijn in. Beide routes is er alleen bevoorrading waar de routes samen komen. Het kan er flink waaien!
Oostelijk van de Desierto de Sechura is een geasfalteerde weg, die ook Naar Chiclayo leidt. Deze is vlak, niet echt boeiend, met voldoende bevoorradingsmogelijkheden. Vanaf deze route zijn er verschillende mogelijkheden om via wegen door de Andes richting Jaen en UIteindelijk richting Cajamarca te fietsen.
Ik zelf ben via Chiclayo gereden, en van daar door de Andes naar Cajamarca te gefietst. Er zijn hier meerdere mogelijkheden, zowel verhard als gravel, maar het is overal rustig. Weinig verkeer, veel op en af, goed fietsen dus.
Al met al voldoende varianten, je kunt kiezen waar je zin hebt. Als je door de Desierto gaat, zorg voor voldoende water!!
Bedankt voor jullie reacties!
Er zijn dus opties. We zullen zien hoe het gaat en dan in Loja keuzes maken.

Vele groeten,
Sabien
Shrek schreef:
di 02 jul, 2019 01:43
Bij La Balza / Nambale zit je wat lager maar nog niet in het regenwoud hoor. Ik ben daar de grens overgestoken. Vilcabamba is nog een beetje toeristisch, ten zuiden daarvan wordt het snel rustiger. Laatste stuk in Ecuador is de weg een gravelweg met voortdurend klimmen en dalen.

Het stuk tussen San Ignacio en Jaén (via de 5N) is wat armoedig.
Heb daar in 2012 gefietst. Ze waren zowel in peru als ecuador druk aan het asfalteren/betonneren, maar verre van klaar. Ik vond het een erg mooi stuk, maar heel erg stijl en soms aardig modderig. Wel genoeg voorzieningen onderweg. Zolang je niet vol in t regenseizoen zit is t een aanrader.
In mijn herinnering was het aan ecuadoriaanse kant redelijk regenwoudachtig, maar nog wel redelijk hoog (persoonlijk houd ik erg van dat landschap).

In 2012 waren de grotere wegen naar t westen (vooral trujillo) niet zo veilig (overvallen vanuit mototaxi). Maar die info is ondertussen erg verouderd.
Ik heb in het voorjaar van 2019 Quito - Loja gefietst via de E45, ook wel Troncal Amazonica geheten. Prachtige fietstocht, alles is geasfalteerd, overal prima voorzieningen zoals hotelletjes en eten langs de weg. Ik kan het je van harte aanbevelen !
Noord Peru ken ik alleen vanuit bus en vliegtuig, veel op en af en niet zoveel geasfalteerd als in Ecuador. Zal minder snel fietsen zijn maar ik verwacht net zo mooi.