Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bolivia in de regentijd - Forum Wereldfietser

Bolivia in de regentijd

Hoi,
Ik ben van plan februari volgend jaar naar Argentinië en Bolivia te gaan. Grofweg van Buenos Aires, richting de Puna, Salta en omgeving, om via de Boliviaanse Altiplano uiteindelijk in Santa Cruz te eindigen. Nu is dit in de regentijd op de Puna en Altiplano. Ik heb zelf hier in de droge tijd gefietst, ook over onverharde wegen.
Heeft er iemand ervaring met onverharde wegen in deze omgeving in de regentijd?
Ik heb 6 jaar geleden daar ook in de regentijd gefietst. Dan is het in plaats van verschrikkelijk koud gewoon erg koud 's nachts. Het is woestijn, dus de heoveelheid regen is niet enorm, maar toen ik er was was bij Uyuni een groot stuk land ondergelopen. De weg lag hoger, dus dat was niet problematisch. Als de bui valt tijdens het wildkamperen sta je wel mooi in 10cm water...
Wel oppassen met het onweer. Het onweert er vaak en je bent regelmatig het hoogsts punt in een grote kale vlakte. Heb daar een spannend momentje beleefd.

Kijk ook ontzettend uit met wildkamperen. De wind kan sterk zijn, zeker rondom zonsondergang. Maar ga nooit in een rivierdal staan. (Zelfs al ziet het er niet echt meer uit als zodanig omdat er al lang niets doorheen is gestroomd). Flashfloods zijn dodelijk en het je ziet ze niet aankomen.

Ik denk dat de regen vooral een probleem is in de lagere gebieden, richting regenwoud. Al heb ik ook gelezen dat de trein van salta naar chili niet rijd in het regenseizoen omdat dan het onderhoud niet te doen is.

Dat ik geen problemen gehad heb kan ook deels geluk zijn. Toch zou ik zeggen: gaan! gewoon daar vragen hoe de situatie opmdat moment is.
Ik ken Bolivia op mijn duimpje, heb er lang gewoond en heb het land vele malen doorkruist. Kom er al over een periode van meer dan 30 jaar.

Regentijd? gewoon gaan en zien hoe de omstandigheden zijn. Laat je niet weerhouden door een paar regendruppels of sneeuwvlok. Grootste probleem in de altiplano was altijd de kou. Ik heb het nog nooit zo koud gehad als bij Laguna Colorada: overdag ging het nog wel met temperaturen boven nul, zonnetje, etc. 's Nachts werd het min 20 en stak er een Sur op, dat is een soort storm uit het zuiden. IJs binnen in de tent, alle kleren aan in donzen slaapzak en nog had ik het koud. Ik dacht dat de tent weg zou waaien. Volgende nacht was het nog erger: toen sneeuwden we in, en bij een hoogte van 4000 meter is dat geen pretje. Gelukkig kregen we een hut van een lokale indiaan, lama's eruit gegooid en daar een dagje afgewacht tot het weer beter werd.

Salar de Uyuni kan gevaarlijk zijn als het gaat regenen, komt zeer zelden voor maar toch. Er staat dan plotseling 10 cm pekelwater. Alles komt dan onder het zout te zitten, doet vreselijk pijn aan je gezicht ! (de rest heb je toch ingepakt).

Reizen in laaglanden van Bolivia in de regentijd: tja, ik heb zes jaar naast een rivier van 100 meter breed gewoond waar ik dagelijks doorheen moest waden/rijden om bij mijn werk te komen. Ik heb ontelbare malen vast gezeten in de modder met de motor, auto, etc.

Maar laat dat je niet weerhouden om niet te gaan. Het reizen wordt er alleen maar leuker en avontuurlijker op. Nu ben ik oud en kan ik mijn kinderen de meest mooie verhalen vertellen over hoe je jezelf vast kunt rijden in de modder en hoe je er weer uit kunt komen, soms na uren en uren graven en ploeteren.

Dus wat raad ik je aan: gewoon gaan !

PS
wel even je spatborden van je fiets halen want die lopen bij de eerste de beste modderweg vol.

PS2
Als je in Santa Cruz bent zul je begrijpen waarom ik mijn naam op dit forum Amboro heb genoemd. Er moet nog ergens een Gazelle Oma fiets van mij daar staan.