Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Colombia (en misschien Peru) - Forum Wereldfietser

Colombia (en misschien Peru)

Hallo,
Graag zou ik jullie om advies willen vragen voor de fietsreis die ik in gedachten heb. Buiten een weekje 'bikepacking' van Maastricht naar Basel vorig jaar ben ik nog niet ervaren met fietsvakanties, maar ik hou van fietsen en van avontuurlijke reizen, dus ik ben erg enthousiast over het idee! Ik heb bij mijn werk een half jaar vrij kunnen krijgen, van half oktober tot half april, en omdat ik fan ben van Latijns-Amerika heb ik bedacht dat ik de eerste twee maanden in Colombia wil gaan fietsen. Daarna komt mijn vriendin daar naartoe en gaan we een maand samen reizen (niet fietsen gok ik). In de resterende drie maanden wil ik nog de Amazone bezoeken (niet om te fietsen) en Peru: daar ben ik eerder geweest en het lijkt me te gek om daar te fietsen.

Voor de eerste anderhalf tot twee maanden Colombia heb ik bedacht dat ik begin in Bogota, waar ik iemand ken, en vervolgens noordwaarts via Tunja naar grofweg Bucaramanga, vervolgens westwaarts fiets naar Medellin en daaromheen in Antioquia, en vervolgens zuidwaarts naar de zona cafetera tot circa Pereira en daarna oostwaarts naar Bogota. Als ik het grof inschat, zou ik dan rond de 1500 kilometer fietsen. Met een gemiddelde van 50 km per dag en 30 dagen fietsen in anderhalf tot twee maanden lijkt me dat te doen. Hebben jullie ervaring met deze route of delen ervan? En klinkt dit als een verstandige keuze (ook gelet op veiligheid)?

Ik ben eerder in Peru geweest en heb in de Cordillera Blanca gewandeld; fietsen daar lijkt me geweldig, maar ik las dat als ik in de Andes in Peru wil fietsen ik daar beter in de zomermaanden kan zijn (en januari tot maart lijken de slechtste maanden). Hebben jullie tips over waar in Peru ik wel zou kunnen fietsen? En klopt mijn inschatting dat ik beter de Andes in Peru kan vermijden in de periode november-maart? Of zouden jullie in die periode ergens anders in Zuid-Amerika gaan fietsen? Ik vind het prima om ergens anders naartoe te vliegen met de fiets.

Bedankt voor jullie reacties!
Manuel
Hoi Manuel,

Ik ben 26 juni terug gekomen van een half jaar fietsen: van januari tot eind april in Ecuador, Peru en Bolivia (daarna nog in Australië gefietst). 20 januari 2018 begonnen in Quito Ecuador, zuidwaarts richting Peru, door de bergen. Iedere fietser vraagt zich van te voren af of ze in de goede periode zitten wat betreft het weer. Ik kan je slechts mijn ervaring geven. Ik heb in 3,5 maanden maar 2 dagen met regen gehad. En op die 2 dagen slechts 1 of 2 uurtjes. Ik heb veel geluk gehad met het weer. Bijna altijd zonnig en warm. Het is maar mijn ervaring, maar ik zou zo weer in de maanden januari, februari maart gaan.

Ik ben niet gestart in Colombia, ten eerste omdat ik er al eens geweest was en ten tweede omdat je verhalen hoort dat het wat gevaarlijker is dan Ecuador. Ik heb alleen maar positieve verhalen over Latinoamerica. Niks bedreigends meegemaakt, alleen maar hulpzame vriendelijke mensen. Misschien had ik beginnersgeluk want het was m'n eerste fietsreis. Maar ik vind Zuid-Amerika gewoon veilig.

Mocht je nog vragen hebben, laat het mij weten. Op Instagram kan je mijn GoPro filmpjes zien, zoek op charlkruijer

Veel plezier!
Hoi Charles,

Bedankt voor je reactie! Ook al kun je alleen maar vanuit jouw ervaring spreken, dat helpt mij zeker...
Mag ik je vragen welke route je hebt gevolgd vanuit Ecuador naar Peru en waar in de bergen in Peru je hebt gefietst? Ook in de omgeving van Huaraz?
Wat voor verhalen heb je over Colombia gehoord? Was dat een specifieke regio waar het minder veilig was? Ik heb eerder in Latijns-Amerika gereisd en die gastvrijheid van de mensen is een van de redenen dat ik daar wil gaan fietsen. Blij te horen dat houw ervaringen daar ook zo positief waren!
En wat zou je me aanraden zeker te gaan zien (ik denk er serieus over na Peru en ook Ecuador te bezoeken)?

Heel erg bedankt en vriendelijke groeten!
Ik vond Colombia een heel fijn fietsland! Ik was er in december.

Peru en Bolivia zijn óók mooi trouwens! Daar was ik in januari en februari. Niet altijd het beste weer gehad maar het was zeker niet één groot tranendal. Van Cusco naar La Paz gefietst zonder enig probleem qua weer.

Reserva Eduardo Avaroa (tussen Uyuni en San Pedro de Atacama) was ongelooflijk! Één keer sneeuw gehad daar, verder geen ook problemen.

En als het in de Andes echt kloteweer is kun je altijd naar de kust gaan, daar is het altijd droog ( https://en.wikipedia.org/wiki/Sechura_Desert )
Allemaal heel inspirerend. Kan zelf onderschrijven dat fietsen rondom Huaraz fantastisch is. Ook ik heb dit in de 'slechte' maanden gedaan, maar het viel reuze mee qua weer.
Als je van stripverhalen en fietsen door Peru, Bolivia en Chili houdt, dan is dit een leuk filmpje; https://www.vakantiefietser.nl/reisimpr ... i-filmpje/
Wil je hier iets specifieks over weten, laat het dan even weten. Er is ook een reisverslag op de site waar je de route uit kunt destilleren.

Over drie weken vliegen we naar Sucre, Bolivia en gaan over de hoogvlaktes van de Andes fietsen. Door Bolivia, Chili en Argentinië. Het wordt frisjes. :D