Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NY-LA zonder tent - Forum Wereldfietser

NY-LA zonder tent

Beste Wereldfietsers,
Ik ben bezig om mijn trip te plannen van New York naar Los Angeles.
Ik ben van plan om dit te gaan doen vanaf begin augustus t/m eind oktober.
Mijn idee achter deze data is dat het dan aan de oostkust nog lekker nazomer is, en tegen de tijd dat ik in Death Valley fiets de temperaturen redelijk te doen zullen zijn. Klopt deze gedachte?
Ook ben ik deze tocht aan het plannen d.m.v. Couchsurfen en Warmshowers etc. Heeft er iemand ervaring met de gastvrijheid van 'de Amerikaan' in de verschillende staten waar ik doorheen fiets? (New York, Pennsylvania, Ohio, Indiana, Missouri, Kansas, Colorado, Utah, Nevada en Californie)
Ik doe deze tocht samen met mijn trouwe racefiets en 2 Ortlieb tasjes.
Ik heb dit soort tochten, weliswaar veel korter, veel gedaan in Europa. Zijn er dingen die absoluut anders zijn in de EU? Zaken waar je rekening mee moet houden, spullen die je echt bij je moet hebben etc.?


Alle tips&tricks zijn meer dan welkom!

Bij voorbaat dank,
Vasso
Amerika is vooral heel groot, en in augustus is het aan de Oostkust geen nazomer, maar bloedheet en vochtig. Vergeet niet dat New York op de hoogte van Madrid ligt en een continentaal klimaat heeft. Ken je deze al: https://www.adventurecycling.org/
Ik neem aan dat je route hoofdzakelijk over het fietsroute-netwerk van Adventure Cycling gaat. Dat heeft het voordeel dat je meestal wat minder drukke wegen volgt en een goede kaartenset kunt krijgen waarop de voorzieningen (winkels, hotels) staan aangegeven. Dat is vooral in het dunbevolkte westen heel nuttig.

Ik heb zelf de Route-66 van LA naar Chicago gefietst. Je kunt er van uitgaan dat je bij een dagafstand van 80 mijl (120 km) wel genoeg hotels voor overnachting kunt vinden, behalve in oostelijk Californie (Mojave Desert). Van Warmshowers heb ik geen gebruik gemaakt. Ik heb wel de ervaring dat veel Amerikanen heel gastvrij zijn en benieuwd zijn naar wat je van hun land vindt. Maar daar offer je dan een hele avond voor op en qua planning vind ik het lastig. Wind-mee of wind-tegen wordt zo'n dagen van tevoren gemaakte afspraak vaak een handicap.
Vorige jaar (2017) heb ik lang van ik langs de oostkust gefietst. Begin augustus begonnen in Montreal, half oktober geëindigd in Key West, Florida. Zie voor een verslag https://www.polarsteps.com/bertvanvliet ... coast-2017
Qua temperaturen pakte dat prima uit: in het noorden was het hoog in de bergen zo rond de 20 graden, lager langs de kust tussen de 25 en 35. Prima wee om te fietsen.
Overnachten bij WarmShowers lukte maar af er toe. Vaak bleken verzoeken niet aan te komen, kreeg ik een antwoord of was men 'out of town'. De mensen waar ik wel overnachtte waren zeer gastvrij.
Dagafstand was gemiddeld zo'n 80 km, prima om een kampeerplek te vinden.
De USA is een prima land om te fietsen, maar soms ook een rampenland: het is wel het hurricane seizoen. Van Irene in Florida heb ik veel last gehad, kamperen was er niet meer bij, campings totaal vernield, motels en hotels veelal gesloten. Veel fietsers die ik onderweg tegen kwam hebben Key West niet gehaald. Houdt er dus rekening mee dat je je plannen misschien moet wijzigen onderweg.
Wij fietsten vorg jaar 5000 km van Mexico stad naar Miami en zelfs in het Zuiden moet ik er niet aan denken geen tent bij me te hebben. Maar dat is meer persoonlijk ; de een wil de luxe van een bed , de ander wil de luxe van gaan en staan waar hij wil.
USA in Okt. -Jan. gaf ons de volgende opmerkzame zaken; maakkelijk fietsland, nog slechter eten dan wat ze hier zeggen, erg veel rattlesnakes/possums/raccoons waar jij kampeert, overal wordt erg fanatiek gejaagd, Amerikanen zijn gastvrij, ja ook Trump-stemmers, heerlijk fietsweer ; eens per maand nachtvorst, goedkope hotel/motels [$ 50] zijn viezer en slechter dan in Mexico en Tsjetsjenie, middenklasse [$80] zijn net zo goed als hier in NL.
Groetjes van Pier.
bikeiteasy.wordpress.com
Ik heb langere tijd in de vs gewoond en gewerkt en ja het kan wemelen van de slangen (en de beren), en ja ook rednecks kunnen aardig zijn (maar soms ook heel vijandig). Door de bank genomen is men inderdaad heel vriendijk en behulpzaam.
Wat ik niet herken is de opmerking over het eten. Ja de big M is verschrikkelijk maar ik heb heel vaak erg lekker gegeten. De supermarkten hebben een geweldig aanbod voor wie zelf wil koken.
Bertv , bedankt voor de link naar je blog. Erg interessant! Ik heb het plan om eind augustus van het noordelijkste puntje van Maine naar Key West te fietsen over de Eastern Divide. Meer binnenlands, veel onverhard, hopelijk veel Indian Summer.

Wat het eten betreft. Als je geen tent en geen kookgerei meeneemt, ben je wel overgeleverd aan de VS smaak, die dominant zoet en zonder-te-kauwen is. Een farmers breakfast 's morgens en een Subway overdag is dan al heel wat. Erg lekker is anders.
Bedenk dat "Warmshowers" geen gratis hotel is! Wie daar binnenploft met een houding van; "hoi hier ben ik, waar kan ik slapen, en laat me verder met rust" zal niet gewaardeert worden. In de eerste instantie gaat het bij Warmshowers om het contact tussen reiziger en host. En ook al slaap je waarschijnlijk wel onderdak, ook staat er dat het om een eenvoudige accomodatie gaat en dat een slaapzak meebrengen verplicht is. Houd bovendien rekening dat hosts op de bekende route al meer dan genoeg aanvragen zullen krijgen.
+1
Dank voor alle reacties!
@abre facil; Ik heb in Europa dus ook al veelvuldig gebruik gemaakt van Warmshowers en met name Couchsurfing (ook mensen bij mij in Amsterdam op bezoek gehad) en ik doe het eigenlijk juist voor dit contact wat je hebt met de mensen. Dus ik ga er absoluut niet met zo een instelling in!
@math; Ik heb mijn hele leven als kok gewerkt en ben dus juist bijzonder geïnteresseerd in de 'locale' gerechten. Zelfs al zijn deze naar Europese standaarden heel vet en zoet!
Verder heb ik mijn route helemaal zelf uitgestippeld via Google Maps, dus weet eigenlijk niet of ik via een fietsroute-netwerk fiets..
@Wim; Ik had al wel iets gehoord over slangen en beren... Nou heb ik een erg gezonde angst voor dit soort beesten.. Is dit daadwerkelijk een gevaar? En moet ik bijvoorbeeld pepperspray aanschaffen tegen beren? (Of natuurlijk een geweer 8) ).
En thanks voor de tip over Adventurecycling, ik ga daar zeker naar kijken! Maar juist een beetje het ongewisse is waar ik het voor doe! Vind het dus ook nul probleem om af en toe mijn plannen om te gooien!

Hartelijk dank in ieder geval voor alle reacties!
Toen ik in Princeton najaar 2015 's avonds naar de wasserette liep bij onze appartementen liep daar ook een beer. In 1988-9 heb ik een jaar in North Carolina gewerkt en daar waren zomers veel slangen. Als je naar je auto liep moest je tevoren toch echt even van een afstand door de knieën om te zien of er een slang onder lag. Via de airconditioning kwamen ze op het werk ook wel eens naar binnen, en dan moest de conciërge zijn geweer halen.
Vorig jaar had ik een Australisch echtpaar als Warmshower-gasten. Zo boden aan om voor mij te koken. Ik vond dat een mooi gebaar en het smaakte heerlijk. Als kok kun je dus op verschillende manieren je gastheer belonen.

Nog een statistische kanttekening bij die beren en slangen. Ik heb er welgeteld 358 fietsdagen in de VS en British Columbia op zitten, de som van 6 verschillende tochten. Ik herinner me van slechts 3 dagen dat ik één of meer beren heb gezien. Dat was op de Great Divide route in Montana en BC, waarvan enkele gebieden bekend staan als Grizzly Alley. Zo frequent zijn die ontmoetingen met beren dus niet. Ze zijn juist uiterst zeldzaam want beren zijn meestal erg schuw ; daarom werkt een berenbel ook zo goed. Bij mijn laatste tocht overnachtte ik in het plaatsje Yellow Pine in Idaho, dat 32 inwoners heeft. 's Morgens bij het ontbijt in de saloon hoorde ik de locals praten over een beer die weer eens 's nachts bij hun huizen rondgeslopen had. Dat hoor je veel. Beren die één keer voedsel gescoord hebben bij vuilnisvaten of op campings komen vaak terug. Het is dus vooral een locaal probleem, waar je als niet-kamperende passant weinig of niets van merkt.

Slangen zie je veel als 'road kill' of kruipend over de weg, omdat slangen net als andere koudbloedigen de warmte van rotsen en asfalt opzoeken. Maar ook het aantal dagen dat ik levende slangen heb gezien kan ik op twee handen tellen.

Waar je wel 100% van verzekerd kunt zijn, zijn agressieve honden. Het beruchtst bij fietsers is Oost-Kentucky, maar daar zul jij niet komen. Ik vond een Dazer een prima afweer. Ik weet dat er verschil van mening is of alle honden er wel op reageren, maar mijn ervaringen zijn zeer positief. Als fietser kun je meestal wel één of twee honden afpoeieren, maar een groep van 3 of meer is problematisch. Ik zag ze na het inzetten van de Dazer snel afdruipen. Dat 'wapen' in mijn achterzak gaf mij als fietser altijd een heel gerust gevoel.
Coast to coast zonder tent is te doen maar in afgelegen/dunbevolkte gebieden kan het vinden van overnachting een uitdaging zijn. Ik zou een lichtgewicht kampeer overnachtings set aanraden; als het kan in een stealth kleur. Deze set heeft mij regelmatig gered in het vinden van een plek om te overnachten. (New mexico en Texas)
in afgelegen gebieden kan hotel overnachting soms ondermaats zijn. 1 voordeel: fiets mag vrijwel altijd mee in de kamer.
Vwb hospitality zijn amerikanen nmm gastvrijer dan Europeanen. Heel vaak willen ze ook weten waar je vandaan komt vanwege je accent. (Vrijwel elke Amerikaan is immers van oorsprong een immigrant). Meestal is het small talk maar soms is het een aanzet voor een uitnodiging! Regelmatig mijn fiets in de pickup van de gastheer gegooid en bij de gastheer overnacht
Cultuur dingetje: Nederlanders staan bekend als ‘recht voor zijn raap’ ‘open minded’ en niet elke amerikaan houdt daar van of is dat gewend. ( de deep southern states bijv)
Warmshowers is idd niet altijd betrouwbaar; mijn ervaring is dat een aantal hosts niet/nooit reageert op je verzoek.

Gezonde; verse; eten met voedingswaarde vinden is voor mij altijd een probleem geweest in dunbevolkte gebieden. Overal is wel eten te vinden; tankstations etc maar het is altijd junkfood. Ik heb dan ook een proteine supplement bij me op mijn fietstochten.
Coast to coast is behalve een culture zeker ook een culinaire reis. Je zult merken dat het eten (soms van staat tot staat) verschilt. Ook restaurant ketens zijn soms regio gebonden. Porties zijn vaak groter; persoonlijk eet ik veel mexicaans en aziatisch op mijn fiets tochten; daar kan ik lekker langbop fietsen. Je kunt in de USA wel degelijk lekker eten! Ik gebruik de populaire app Yelp hiervoor.

Beren; honden, coyotes; wasberen; slangen.
Ik draag altijd en overal een klein busje pepper spray; verkrijgbaar in elke winkel waar ze vuurwapens verkopen (Soms zijn ze rose :D ). Wildlife is meer een uitdaging als je kampeert....wasberen zijn berucht. Ben beren; coyotes; honden etc tegengekomen (ook waar ik woon) nooit problemen gehad.
Het voordeel van een een waterdichte tas met rol sluiting is dat het luchtjes binnrnhoudt.

Als je door CO-UT gaat vanaf eind sept houdt er rekening mee dat het snachts koud kan zijn want Rockies.


Op de wereldfietser landen wiki vindt je meer tips.
Ik zou een spiegeltje ten zeerste aanraden

Walter
prinsvasso schreef:
wo 02 mei, 2018 13:05

Ook ben ik deze tocht aan het plannen d.m.v. Couchsurfen en Warmshowers etc. Heeft er iemand ervaring met de gastvrijheid van 'de Amerikaan' in de verschillende staten waar ik doorheen fiets?


Alle tips&tricks zijn meer dan welkom!

Bij voorbaat dank,
Vasso
Heb je deze tocht gedaan en hoe ging het zonder tent? Was het te doen?