Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noordoost Brazilie (Belem - Salvodor) - Forum Wereldfietser

Noordoost Brazilie (Belem - Salvodor)

Eind 2018 ben ik van plan om van Paramaribo, door Frans-Guyana, via de Macapa-Belem overtocht over de Amazone in Brazilië, uiteindelijk naar Salvador Bahia te fietsen. De precieze route weet ik nog niet, maar een indicatie geeft Google maps door ‘van Belem’ en ‘naar Salvador’ te selecteren en Google Maps de route te laten bepalen. Daar omheen zal de route waarschijnlijk gaan. Ik ben op zoek naar praktische informatie en ervaring over deze route, met name:
  • * Heeft iemand ervaring met fietsen in noord / noord-oost Brazilië?
    * Zijn de poussada’s in de praktijk goed te doen als overnachtingsmogelijkheid? Ervaringen?
    * De tankstations schijnen een goede overnachtingsmogelijkheid te bieden. Hoe werkt dat? Hangmat of tentje?
    * Wat zijn de mogelijkheden tot (vrij) kamperen?
    * Zijn er (veel) muggen of andere insecten?
    * De (grotere) steden kunnen gevaarlijk zijn is me bekend. Hoe zit het met het platteland? Enige ervaring? Tips?
    * Hoe befietsbaar zijn de BR-wegen? En de lokale wegen? (ik weet van de BR-156 die als ’s werelds slechtste weg bekend staat).
    * Is water (voldoende) beschikbaar?
    * Wat betreft de route (Belem – Salvador): zijn er do’s & dont’s? Welke delen zijn mooi en welke minder mooi (of misschien wel lelijk)?
Over het algemeen kan ik niet zoveel fietsinformatie vinden over dit stuk. Ik hoop via dit Forum meer te weten te komen! Alvast bedankt,
Jan
Mooi plan Jan!
Jammer dat je nog geen reacties hebt ontvangen.
Ook ik kan je helaas niet helpen...
Ik kwam op je topic terecht nadat ik vanavond thuis op de bank zat te meimeren over een potentiele fietstrip, startend in Suriname en dan naar het zuiden.
Ik kwam op de route uit die jij overweegt en vroeg me af of er ervaring is, vandaar dat ik even struinde op het forum.
Ben dus heel benieuwd de ervaring van anderen te horen!

Laat je nog even een berichtje achter mocht je de uitdaging zijn aan gegaan?
Alvast bedankt en veel plezier op je avontuur!
Op enig aandringen dan . . . mijn verhaal :

Ik dacht ook wel in Brazilie te kunnen fietsen , en kamperen bij tankstation ofzo .
Nou : tankstations heb ik later nog wel gezien maar mij zou je er niet willen zien kamperen , of sowieso fietsen over braziliaanse wegen . Het was dan ook een stom idee van mij . Wat er nu echt gebeurd is ?

De eerste dag begon ik na aankomst met enige vertraging vanwege monteerproblemen met de fiets aan de tocht van Sao Paulo richting kust , daar ik had vernomen dat er tenminste echte campings zitten aan de kust . Ik haalde die niet die dag en ging gewoon ergens bij wat water in een veldje staan . Ik zag welgeteld 1 persoon lopen daar . Later , na mijn prakkie , kwam deze terug met versterking en werd ik gedwongen voorgoed gescheiden van mijn trots op twee wielen .
Ik kan wel zeggen : een zeer schokkende ervaring om te ondergaan . Ook niks meer geprobeerd met politie ofzo , want : denk je nou echt dat er dan iets gebeurt ? Gelukkig leef ik zelf nog , dacht ik .

Dus : ook al hoor je wel eens van fietsen in Zuid Amerika : Ik ben er daar bij Sao Paulo wel van genezen . Maar wie weet : wellicht had ik gewoon de meeste pech van iedereen op dat moment en die plek en komt zoiets niet echt heel vaak voor , of in andere delen van het land totaal niet .

Veel fietsplezier ergens anders is echter toch mijn tip .

De groeten van Christiaan !

P.S. dit verhaal is echt waar.
Dank je Christiaan en Metje, voor jullie reacties. Inderdaad werd er niet op gereageerd. Ik merk dat Brazilië een betrekkelijk onbekende fietsreisbestemming is.

Christiaan, dank voor jouw waardevolle input. En ik geloof je, geloof me ;-). Kennelijk heeft iemand bij je moeten aandringen om het verhaal te schrijven? Ben erg benieuwd trouwens hoe je daarna jezelf hebt gered, zonder fiets en spullen. Had je nog een credit card of geld achter de hand? Ellendige ervaring!

Ik heb het soort verhalen als het jouwe meer gehoord over Br. Het is dan ook hét twijfelthema van mijn voorgenomen reis: persoonlijke veiligheid. Aan de ene kant zijn er veel bronnen die zeggen: mijd de steden en neem bij het binnenrijden van een grotere stad de bus, rijd niet in het donker, denk een beetje na als je pint, en op het platteland zul je de hartelijkste bevolking aantreffen en heb je echt nergens last van. Sommigen bezweren in jaren niets te hebben meegemaakt. Aan de andere kant lees ik ook verhalen zoals dat van jou. Was jij je bewust van deze aspecten van Brazilië? Jouw verhaal is dus een belangrijke bijdrage.

Metje, wat zijn jouw onderzoeksresultaten? Ben jij al verder in je denkproces?
Jan , zie voor mijn uitgebreide antwoord aan jou je eigen mailbox . En neen het ' onnozelig ' alsjeblieft maar niet te persoonlijk / serieus . Chris .
Wat een nare ervaring Chris!
Brazilië,en zuid Amerika in zijn algemeen ben ik bang, is niet de veiligste regio.
Ik neem je ervaring zeker mee in mijn besluitproces.

Overigens zijn het bij mij nog vage ideeën Jan,nog verre van een concreet plan!
Metje , ik snap dat het een vervelend verhaal is . Soms loopt het bij mij zo ; door schade en schande wijs worden . Door je goed voor te bereiden kun je een boel ellende voorkomen en daar zijn jullie ( jij en jan ) in ieder geval druk mee bezig . . . maar het blijft een feit volgens mij dat je altijd alert moet blijven . Zeker daar , en alleen . Daarentegen zie je soms hele mooie fietsreportages van ( dappere ) wereldfietsers in alle windstreken van de aardbol . Ik geef het ook niet op en fiets weer met frisse moed verder , en wie weet ooit weer eens Zuid - Amerika ? Ha Ha ! ( maar waarschijnlijk komt dat er de eerstkomende jaren misschien niet van ) . Nou : ik heb hier genoeg over gezegd . . . ik wens een ieder de fijnste kilometers op de fiets toe ! Chris .
Het is misschien wel wat laat, maar ik zag zojuist de vraag over noordoost Brazilië, en wil daar toch even op reageren. Ik heb zelf namelijk de route Paramaribo-Macapa-Belem-Salvador gereden in 2014 (en deels in 2011).
De route vanuit Paramaribo naar Macapa is een goede route voor diegene die niet opziet tegen lange afstanden, dorpen die ver uit elkaar liggen. Belangrijk bij de planning is rekening te houden met de regentijd. In het stuk tussen de Frans-Braziliaanse grens en Calcoene is onverhard (tenminste in 2014 was dat nog) en in de regentijd zeer moeilijk te doen. Zelf heb ik een keer een deel moeten liften omdat het kniehoog door de modder ging.
De oversteek van Macapa naar Belem is goed te doen, anderhalve dag op een boot en je bent aan de overkant. Zorg dat je een hangmat bij je hebt, anders moet je op de grond slapen.
Van Belem richting Salvador zijn verschillende mogelijkheden. Grofweg de kortste weg, of een kustroute volgen. Ikzelf heb de kortste route gereden, door de binnenlanden. Lange afstanden, weinig verkeer. pas als in de buurt van Salvador wordt het raadzaam de hoofdwegen te mijden omdat het hier te druk is.
Het is over het algemeen goed fietsen op deze route. Er zijn eigenlijk geen touristen, en als fietser ben je een graag geziene gast. Overnachtingsmogelijkeden zijn beperkt, vaak zijn erg wel pousada`s bij tankstations (posto).
@Albert, wanneer is daar de regentijd en hoe droog is het in de rest van het jaar?
De regentijd in Amapa, tussen Frans Guyana en de Amazone komt grofweg overeen met die in Suriname. Deze begint in April en loopt door tot medio augustus. De droge tijd is natuurlijk niet echt droog, je rijdt tenslotte door het tropisch regenwoud. Toen ik in 2011 hier fietste was het einde regentijd, en was de weg goed te berijden, ondanks de enkele regenbui die mij ook toen kletsnat maakte.