Additionally, paste this code immediately after the opening tag: couchsurfing en warmshowers - Forum Wereldfietser

couchsurfing en warmshowers

Hallo, Heeft iemand ervaring met deze organisatie's? Ik denk erover om op mijn reis door Amerika van deze organisatie's te gebruiken. Heb geen zin meer om te kamperen. Heb ik al genoeg gedaan. Wil dus overnachten in een combinatie van goedkope hotels and hostels en deze organisaties. Dus geen tent mee en kookgerei. Wel slaapzak als back-up.

Zijn er dus mensen hier die door Amerika gefietst hebben en van oa couchsurfing gebruikt hebben gemaak? Beviel het ook en kun je er echt gratis overnachten? Verwachten ze een kleine vergoeding en wat is gebruikelijk? Las dat een kleinigheid zoals een maaltijd koken of bos bloemen gewaardeert wordt.

Ik weet mijn reis is anders dan de meeste die wel kampeer spullen meenemen, maar ben nu op een leeftijd dat ik een bed toch wel lekker vind. Ben 45 jaar. Als ik bij iemand van couchsurfing blijf kan ik toch ook zelf koken in hun keuken, en voor ontbijt en lunch gewoon wat spullen bij de supermarkt halen zoals broodjes en fruit en musli repen. Daarnaast heb je goedkope restaurants in Amerika.

Dus iemand hier ervaringen met warmshowers en couchsurfing?

Jan
Misschien kun je starten met eerst jezelf aan te melden als gastheer voor deze organisaties en je huis open stellen voor mensen om zo de omgangsvorm te leren kennen? Warmshowers is geen gratis hotel voor mensen die geen zin meer hebben in kamperen of op zoek zijn naar een gratis maaltijd maar organisaties die bedoeld zijn om mensen uit een land te ontmoeten en te socializen. Maar een systeem dat werkt op basis van wederzijdse elkaar een overnachtingsplek gunnen. Eerlijk gezegd als ik jouw beweegreden zo lees, zou ik als host mijn bedenkingen hebben om jou te ontvangen. Je andere vragen staan allen beantwoord in de FAQ van warmshowers.

Fijne reis!
Jan, daar hebben we ervaring mee. (Warmshowers)
Zie het als dat je bij vrienden een nachtje bivakkeert.
Je bent gast bij mensen thuis. Dus pas je je aan aan aan hun ritme en gewoontes. Wij hebben het nooit gezien als een gratis overnachtingsplek maar veel meer als een leuke manier om andere mensen te ontmoeten. Vaak werden we uitgenodigd om mee te eten. Vaak stelden we ook voor om voor de gast iets te koken. We hebben samen bergen beklommen, naar het nasa space centrum geweest (onze gast werkte daar) maar even zo goed was het alleen een plekje in de tuin voor onze tent. Ook goed.
Als tegenprestatie staat ons huis ook ter beschikking voor andere fietsers. Zij helpen we elkaar een beetje.
Ook mijn ervaringen zijn zeer positief. Als gast is het een ideale manier om mensen te leren kennen en het land vanuit een ander perspectief te zien. Ik ben ook host, dat is mijn manier om alle gastvrijheid die ik onderweg heb ontvangen terug te betalen.
Mijn ervaringen met Coachsurfing zijn iets minder positief dan Warm showers, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik CS veel minder heb gebruikt.
Je wordt een hoop wijzer als je dit draadje doorleest.
Frans & Dieuwertje schreef:Misschien kun je starten met eerst jezelf aan te melden als gastheer voor deze organisaties en je huis open stellen voor mensen om zo de omgangsvorm te leren kennen? Warmshowers is geen gratis hotel voor mensen die geen zin meer hebben in kamperen of op zoek zijn naar een gratis maaltijd maar organisaties die bedoeld zijn om mensen uit een land te ontmoeten en te socializen. Maar een systeem dat werkt op basis van wederzijdse elkaar een overnachtingsplek gunnen. Eerlijk gezegd als ik jouw beweegreden zo lees, zou ik als host mijn bedenkingen hebben om jou te ontvangen. Je andere vragen staan allen beantwoord in de FAQ van warmshowers.

Fijne reis!
Heb nooit gezegd dat ik een gratis maaltijd wil. Hoorde over deze organisaties en vroeg om wat info. Lees mijn openings bericht nog eens goed door. Ik zeg een combinatie van deze organisaties en hotels etc..

Jij kent mij verder niet dus niet zo snel oordelen okay? En deze mensen bieden het zelf aan. Dus waarom zou je er dan geen gebruik van mogen maken?

De rest wel bedankt voor jullie antwoorden.
Das waar, je wilde geen gratis maaltijd. Je wilde zelf gaan koken in andermans keuken. En je geeft aan dat je geen zin meer hebt in kamperen vanwege je leeftijd en daarom gebruik wilt gaan maken van o.a. warm showers. Maar nogmaals dat argument is niet echt waarom het draait bij warmshowers. Het gaat om het contact tussen mensen en de wederkerigheid. Ik lees dit principe nog steeds niet echt terug in je argumentatie. Wat voor instelling zou jij prettig vinden van vreemde mensen die jij ontvangt in jouw huis? Ik denk toch iets meer dan 'geen zin meer hebben in kamperen' en 'Ik gebruik het omdat ze het aanbieden' niet? Dus nogmaals waarom begin je niet met het zelf openstellen van je huis voor Warm Showers gasten om de gebruiken te leren kennen? Overigens als je je aanmeld als gastheer, lees je ook meer over de gebruiken, de tip die ik je gaf. :wink:

Ondergetekende is jaren geleden begonnen als gastheer maar inmiddels ook gast bij Warmshowers. Wij bieden altijd aan om te koken voor mensen of nemen bijvoorbeeld een fles wijn mee. Wij verwachten niets want alles wat je krijgt is 'cadeau', passen ons aan aan de bewoners van ons gasthuis en helpen mee met bijvoorbeeld opruimen. Van de mensen die bij ons komen verwacht ik dat we een leuke avond hebben, alsof je vrienden op bezoek hebt en dat ze zich een beetje als goede gast gedragen, we zijn geen hotel. Bijna altijd kook ik voor onze gasten. Sommige warmshower hosts/gasten zijn nog steeds lange afstand vrienden. Helaas zijn er bij WS soms ook mensen die hun gastheer enkel beschouwen als gratis hotel/maaltijd en dat merk je al snel, beginnende bij de mail die ze je sturen om te mogen komen en hun gedrag als ze bij je zijn.

Nogmaals een fijne reis met veel mooie ontmoetingen!

Frans
Frans & Dieuwertje schreef:Das waar, je wilde geen gratis maaltijd. Je wilde zelf gaan koken in andermans keuken. En je geeft aan dat je geen zin meer hebt in kamperen vanwege je leeftijd en daarom gebruik wilt gaan maken van o.a. warm showers. Maar nogmaals dat argument is niet echt waarom het draait bij warmshowers. Het gaat om het contact tussen mensen en de wederkerigheid. Ik lees dit principe nog steeds niet echt terug in je argumentatie. Dus nogmaals waarom begin je niet met het zelf openstellen van je huis voor Warm Showers gasten om de gebruiken te leren kennen? Want wat voor instelling zou jij prettig vinden van vreemde mensen die jij ontvangt in jouw huis? Ik denk toch iets meer dan 'geen zin meer hebben in kamperen' en 'Ik gebruik het omdat ze het aanbieden' niet? Overigens als je je aanmeld als gastheer, lees je ook meer over de gebruiken, de tip die ik je gaf. :wink:

Ondergetekende is jaren geleden begonnen als gastheer maar inmiddels ook gast bij Warmshowers. Wij bieden altijd aan om te koken voor mensen en als ze voor ons koken nemen we bijvoorbeeld een fles wijn mee. Wij verwachten niets alles wat je krijgt is 'cadeau', passen ons aan aan de bewoners van ons gasthuis en helpen mee met bijvoorbeeld opruimen. Van de mensen die bij ons komen verwacht ik dat we een leuke avond hebben en dat ze zich een beetje als goede gast gedragen, we zijn geen hotel. Sommige warmshower hosts/gasten zijn nog steeds lange afstand vrienden. Helaas zijn er bij WS ook mensen die hun gastheer enkel beschouwen als gratis hotel/maaltijd en dat merk je al snel, beginnende bij de mail die ze je sturen om te mogen komen en hun gedrag als ze bij je zijn.

Nogmaals prettige reis!
Ik ga over 1 maand weg dus weinig kans om als gastheer te zijn. Maar als ik jouw zo lees moet je eerst een paar jaar zelf gastheer zijn, voordat je er gebruik van mag maken?? raar hoor.

Daarnaast krijg ik de indruk dat jij denkt dat ik een free loader ben. Alweer een oordeel zonder mij te kennen. Ik zoek gewoon naar mogelijkheden voor overnachting in Amerika. Als dat mogelijk is door middel van WS, wat is daar mis mee? En met het koken in andermans keuken wat is daar mis mee? Je zegt zelf dat gasten voor jouw koken. Dan maken ze toch ook gebruik van jouw keuken, dus alweer wat is daar mis mee. Uiteraad kook ik ook voor de mensen bij wie ik blijf, zelfde als wat jij zegt. En wie zegt dat ik niet geinteresseerd ben in sociale kontakt met de bewoners?

Daarnaast vroeg ik om specifike gebruikers ervaring. De FAQ heb ik al lang gelezen maar wou graag wat persoonlijke ervaringen horen.

Wel ik ga me maar registreren bij beide organisaties en dan zie ik het wel. Hoop wel dat ik een leuke gastheer of vrouw tegenkom en niet iemand zoals jouw..
- Nee je moet niet eerst een gastheer zijn om er gebruik van te maken. Dat schreef ik ook niet.
- En nee er heeft nog nooit een gast voor mij gekookt. Ook dat schreef ik niet. Ik heb wel voor mijn gasten en gasthuis gekookt.
- En nee ik heb ook nergens gedacht of geschreven dat je een freeloader bent, ik heb enkel aangegeven wat de principes van WS zijn en dat dat veel verder gaat dan jij hier opschrijft - datgene waarop ik reageer want inderdaad ik ken je niet (...) I rest my case.

Wel jammer dat je ons niet ziet zitten als gastheer, je mist wat - degene die wel op bezoek kwamen of ons ontvingen, hadden het erg naar hun zin.

Nogmaals goede reis met veel mooie ontmoetingen 8)
Ja, je kunt echt gratis overnachten en een vergoeding is niet gebruikelijk.

Ik heb regelmatig warmshowers gasten. Met de ene gast hebben we een goede klik en hebben we een super gezellige avond. Met andere gasten is de klik wat minder en komt het gesprek nooit echt lekker op gang. Ik heb bij geen enkele gast het idee gehad met freeloaders te maken te hebben die alleen maar gratis willen eten, slapen en Wifi gebruiken(daar zijn er op couchsurfing meer van, heb ik van horen zeggen:)).

Als je je open opstelt en interesse toont in je gastheren komt het allemaal wel goed en merk je vanzelf of deze manier van reizen/overnachten iets voor je is.
Gewoon een tentje meenemen als je winst te genieten van vrijheid blijheid. Onze Nel wordt binnenkort 81 en ze geniet nog altijd van haar tentje.
Kom eens langs op een kampeer weekend van de Wereldfietser en je ervaart hoe leuk kamperen kan zijn.
Waarom zou ik in een hotel met vijf sterren slapen als ik onder duizend sterren kan slapen? Dat is de juiste instellingen van een echte wereldfietsers.
overdekop schreef: Mijn ervaringen met Coachsurfing zijn iets minder positief dan Warm showers, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik CS veel minder heb gebruikt.
Ook ik heb zowel als gast als gastheer ervaring met zowel Coachsurfing als Warm Showers. Mijn ervaring is in beide gevallen behoorlijk positief al klikt het niet bij iedereen even goed. Maar ook ik heb met de (beperkte) ervaring wel de indruk dat er op Coachsurfing wat meer mensen gewoon op een gratis slaapplaats rekenen en bij Warm Showers het toch nog vaker om het contact gaat. (Maar ik twijfel er niet aan dat ook veel coachsurfers niet enkel op een slaapplaats uit zijn.)
Ook zijn op WS volgens mij veel minder mensen te vinden zijn die reizen en 'feesten' (drinken, uitgaan, ...) als synoniem beschouwen. (Maar ook op CS is dat zeker geen regel.)

Renaat
Zojuist de VS west-oost gefietst en het viel mij op dat het eigenlijk niet te doen is zonder kamperen, afstanden tussen WS -adressen en /of hotels zijn soms enorm. Maar goed, wij hebben afgelopen jaar 300 dagen wild gekampeerd, om van de stress af te zijn ergens op tijd te moeten zijn. Groetjes van Pier en Jose, 55 en 63 jaar.
bikeiteasy.wordpress.com
Ach..misschien neem ik een tentje mee alsnog. Heb echter geen zin om 40 kilo mee te dragen als fietser. Probeer altijd rond de 15/20 kilo's te zitten. Als ik dan nog een tent mee moet nemen en kampeer spullen en kookgerei en voedsel enzo wordt het al gauw te zwaar. Lichtgewicht 1 persoons tentje werkt niet goed vindt ik. Heb je wel erg weinig ruimte en als je dan ook nog je baggage mee de tent in moet. Ik zal er nog over nadenken. Vertrek is in Augustus dus wie weet verander ik nog van gedachte..
Ik hoor van klanten altijd veel positieve reacties over Warmshowers. En zij bieden dan op hun beurt ook weer overnachtingen aan. Een mooi systeem.

Wegens dit -terecht- wederzijds commitment heb ik er nooit gebruikt van gemaakt om de simpele reden dat als je in Amsterdam centrum woont, dat als gevolg heeft dat je iedere avond gasten hebt.
Eric Schuijt schreef: ..Wegens dit -terecht- wederzijds commitment heb ik er nooit gebruikt van gemaakt om de simpele reden dat als je in Amsterdam centrum woont, dat als gevolg heeft dat je iedere avond gasten hebt.
Er is geen verplichting om 'ja' te zeggen als je een verzoek krijgt. Ik zag op het WS-kaartje dat er in de regio Amsterdam 98 adressen zijn waar iemand terecht kan. Nu is Amsterdam wel een trekpleister voor fietstoeristen, maar omdat de gast zelf ook WS-gastheer moet zijn, denk ik dat de drukte wel mee zal vallen.

In de regio Eindhoven, met 14 WS-adressen, is de vraag naar overnachting niet erg hoog. Ik krijg in de zomertijd ongeveer eens per maand een verzoek om overnachting. Ik heb zelfs het idee dat er een overaanbod is, in die zin dat de gasten hun vraag aan meerdere adressen tegelijk sturen. Dit jaar heb ik 3 keer een verzoek gehad waarop ik positief reageerde en pas laat te horen kreeg dat 'de plannen gewijzigd waren'. Meestal krijg je de vraag enkele dagen van tevoren en hou je daarna de namiddag en avond vrij. Als er dan een last-minute afmelding komt, voel ik me een beetje belazerd. Sindsdien vraag ik, als ik ja zeg, om een snelle bevestiging.
Dat meerdere adressen tegelijk worden aangeschreven snap ik wel. Ik ben al langer host op Warm Showers, dit jaar ben ik het voor de eerste keer als gast gaan gebruiken. Mijn ervaring in Engeland en Ierland is dat heel veel mensen helemaal niet reageren. Als je dan wacht op een reactie of je welkom bent die niet komt, dan ben je te laat om een andere plek te zoeken. Ik ben uiteindelijk dus ook meerdere adressen per keer gaan aanschrijven.

De enige overnachting via Warm Showers tot nu toe is wel geweldig geweest.
zivojan schreef:Hallo, Heeft iemand ervaring met deze organisatie's?
WS is niet zozeer een organisatie, maar een sociaal netwerk dat je in contact kan brengen met mensen die jou evt willen hosten.

Ik heb trouwens meerdere keren overnacht bij WS hosts, zeker positieve ervaringen. Soms slaap je op de logeerkamer, soms op je matje op de grond in de studeerkamer, soms eet je mee, soms niet, soms heb je echt een leuke klik, soms blijft er wat meer afstand. WS is like a box of chocolates ;)
Dat aanschrijven van meerdere adressen snap ik ook. Maar als er dan een positieve respons komt, vind ik dat je snel moet kiezen en niet pas veel later dat aanbod mag afzeggen.
Als vakantiefietsert heb je niet altijd wifi bij de hand :wink: