Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Google maps voor navigatie? - Forum Wereldfietser

Google maps voor navigatie?

Hallo, heeft iemand ervaring met google maps navigatie voor fietser in Amerika? Ik wil daar gaan fietsen en denk er over omdat te gebruiken. Google maps biedt routes aan voor fietser, dus ik denk dat te gebruiken. Ik download elke keer het gedeelte dat ik fiets dus gebruik ik onderweg geen data. Heeft iemand ervaring met google maps voor fietsers?
Nee, geen ervaring mee.
Ik neem aan dat je de smartphone gaat gebruiken?
Ik zou dan maps.me installeren (heeft ook fiets functie) en de benoogdigde kaarten (OSM) er van te voren opzetten. Alles gratis. Maar goed, tis geen google.

Groet, Tom.
In Europa en Azië is Google Maps voor de fiets nauwelijks bruikbaar. Veel (fiets)paden en onverharde wegen ontbreken gewoonweg. Veel nuttiger is het om Viewranger of Osmand op je smartphone te zetten en dan de OSM-kaarten (OpenCycleMap) gebruiken. Die kaarten bieden véél meer info en kun je ook tevoren downloaden om datagebruik te vermijden.
Bedankt voor de reaktie's. Ja ik wil een smartphone gebruiken. Dat Google maps niet goed werkt in Europa en Azie maakt me weinig uit aangezien ik naar Amerika ga. Maar ik ga jullie tips zeker gebruiken. Zal de apps downloaden en bekijken. Hartelijk dank...
Ik gebruik in Nederland vaak Google Maps op de fiets en ben er heel tevreden over! Ik zou niet weten waarom het in het buitenland niet goed zou werken? (de app tijdens recente reis in Zuid-Oost Azie ook veelvuldig gebruikt maar dat was dan wel te voet / auto)

Potentiële problemen:
1/ Je kan wel kaarten downloaden en vervolgens offline gebruiken maar je kan niet offline een route berekenen (blijkbaar is daar een actieve internetverbinding voor nodig)
2/ In Nederland wordt je heel netjes door Google over fietspaden geleid maar in andere landen bestaan nauwelijks fietspaden dus hoe dat dan gaat... Hopelijk is Google zo slim je niet de snelweg op te sturen :roll:

Die andere apps zijn ook een optie maar ik vind ze niet bepaald gebruiksvriendelijk bovendien kan OsmAnd op IOS geen routeberekeningen maken? (je hebt dan dus alleen maar een meebewegend kaartje)

Voor een evt houder op je stuur kan ik je het QuadLock systeem aanraden, werkt zeer goed!
Niall schreef: Voor een evt houder op je stuur kan in je het QuadLock systeem aanraden, werkt zeer goed!
Heb het even opgezocht en dat ziet er toch goed uit. Ga het zekers bestellen. Dank voor deze tip.
Voor mij geen Google Maps meer als navigatie. Heb nu een aantal keren met een vol beladen vakantiefiets voor een talud gestaan waar ik volgens Google omhoog kan fietsen. Gebruik het wel om even snel te kijken waar iets is, maar daarna pak ik Pocket Earth, OSMand of iets dergelijks. Voordeel is dat je thuis al ervoor kunt zorgen dat je het kaartmateriaal op je mobiel hebt staan, dus geen risico dat je onderweg ergens moet bijladen.
Naast QuadLock werkt de Topeak RideCase bij mij zeer gebruiksvriendelijk, echt een aanrader.
Niall schreef:Ik gebruik in Nederland vaak Google Maps op de fiets en ben er heel tevreden over! Ik zou niet weten waarom het in het buitenland niet goed zou werken? (de app tijdens recente reis in Zuid-Oost Azie ook veelvuldig gebruikt maar dat was dan wel te voet / auto)
Simpel voorbeeld: de Spaanse vias verdes (fietspaden over oude spoorwegtrajecten) staan op OpenCycleMap duidelijk aangegeven. Op Google Maps zijn ze niet te vinden. Hetzelfde geldt voor talloze fietspaden in Italië, onverharde wegen in Azië enzovoort.
Vorige week bij Baarn voor het eerst google maps gebruikt op de fiets. Geen succes. Eerst werd ik het bos in gestuurd, en na iets meer dan een kilometer kwam ik op rulle zandpaden voor paarden waar niet te fietsen viel.
Ik ben een groot fan van Oruxmaps. Ik plan routes bijna altijd van te voren, en heb dan een gpx file die ik kan gebruiken als route. Navigeren met Oruxmaps heb ik nog niet geprobeerd - dat moet via een andere app als ik het goed begrijp.
Smartphone met power pack werkt voor mij prima.
Ik heb cycle.travel eens geprobeerd op mijn Android mobiel omdat die me goed bevalt op mijn desktop computer. Ook op mijn mobiel is de site prima te bedienen (tussenpunten invoeg is net iets anders) en met de beperkingen van een kleiner scherm denk ik dicht bij het optimale van wat mogelijk is.

Je kan als je de route hebt gepland de GPS track (.gpx) downloaden en die bijvoorbeeld weer in OSMand etc. zetten. Ik moet nog eens proberen of het mogelijk is het gpx bestand van de mobiel direct op de GPS te krijgen.

Update: Via brouter.de zag ik net dat er een brouter offline routing App is, ook interessant.
Ik ben momenteel onderweg in Zuid-Amerika en gebruik google maps voor de navigatie. Bij wifi de kaarten downloaden en de marker geeft onderweg aan waar je bent. Zojuist de lagunas gefietst en zelfs daar vond ik het meerwaarde hebben om mijn locatie te bepalen. Voor mij werkt het prima. Maps.me is ook een goed alternatief

Mocht je geintreseerd zijn in m'n reis. Ik schrijf een blog op: www.pfc.reislogger.nl

mvg,Erik
YoYorkie schreef:Vorige week bij Baarn voor het eerst google maps gebruikt op de fiets. Geen succes. Eerst werd ik het bos in gestuurd, en na iets meer dan een kilometer kwam ik op rulle zandpaden voor paarden waar niet te fietsen viel.
Precies. In ieder geval in Nederland is er op de kaarten van Google ontstellend veel als fietspad of fietsbaar aangeduid wat dat beslist niet is. Toen je nog zonder google-account wijzigingen kon aangeven heb ik eens in mijn eigen wijk en direct er omheen 50 stukken fietspad van hun kaart verwijderd, voornamelijk omdat het voetpaden door park en bos waren of toch echt piepkleinde voetpaadjes waren tussen de huizen. Ik zie op dit momen overigens helemaal geen apart fietskaart op google maps. Is dit feature verwijderd? Tijdelijk? Of is het een bug in mijn computer?

Edit: haha, je moet dus eerst op Fietsen klikken en dan pas een route maken, anders zie je de fietskaart niet. Beetje onhandig van Google. Als ik er al intrap hoeveel mensen zouden dit dan nooit ontdekken?
Hoi,

Ik had de osm van Amerika op de Garmin gedownload dus voornamelijk daar op gefietst.
Google maps gebruikt om alternatieve routes te maken.
Helaas daardoor een paar keer over een gevaarlijke brug moeten fietsen, achteraf gezien niet zo verstandig.
Ik had beter verder om kunnen fietsen, beter voorbereiden.
succes.

groetjes,
Linda
Leon schreef:Als ik er al intrap hoeveel mensen zouden dit dan nooit ontdekken?
Misschien een gevalletje zelfoverschatting, Leon ;) ?
Toevallig heb ik gisteren Google Maps weer even gebruikt om de routes op te meten die ik afgelopen week in Italië gefietst had (heb daar geen kilometerteller). Routeplanning voor fietsers bleek daar domweg "niet beschikbaar". Heb het dus maar met routeplanning voor voetganger gedaan. Die geeft inmiddels ook een indicatie van het hoogteprofiel en dat zag er ook vrij betrouwbaar uit.

Helemaal ideaal was het nog niet: waar je een autoweg kruist (met een ongelijkvloerse kruising) en waar Google de witte weg op die plek even geel kleurt, mag je er van Google als voetganger onder geen beding langs.

Verder merk ik als toch wel zeer verstokt papierenkaartengebruiker dat ik me op reis toch ook wel steeds vaker op route-ondersteuning met Google Maps en OpenCycleMap verlaat. Maar voor het overzicht zou ik de papieren kaart toch niet willen missen... en afgaand op de diversiteit aan suggesties hierboven, bestaat dé optimale onlinefietskaart/-routeplanner ook nog niet.
Travelmaster schreef:
Leon schreef:Als ik er al intrap hoeveel mensen zouden dit dan nooit ontdekken?
Misschien een gevalletje zelfoverschatting, Leon ;) ?
Ik ken zat mensen voor wie sms-en al te hoog gegrepen is. Het hangt er maar vanaf in wat voor sociale omgevingen je vertoeft. De wereld is groter dan de community van mensen die wél online best handig zijn.
Knipoog Leon, knipoog... :roll:
Misschien is Gaia gps wel iets voor je, dit jaar zelf 5 weken uitgetest en ik ben verkocht. Goed het kost je een jaarlijkse bijdrage van €39 geloof ik, maar ik heb het er voor over. De Garmin is enkel nog als reserve mee geweest.

In Gaia zelf kan je alle kaarten die je wilt zelf toevoegen of laten overlappen, van google maps, cyclemaps tot historische kaarten toe :roll: , je gpx bestand inladen werkt heel simpel als je het gebruikt via een iPhone. Maar veronderstel dat dit bij een Android vergelijkbaar gaat zijn.

De kaarten zijn veel gedetailleerder dan google maps en met momenten zelfs beter dan de osm kaarten zo blijkt uit onze IJsland reis. Na een dagje rijden had mijn iPhone nog een batterij van 65% over, inclusief intensief gebruik van foto's, internet gebruik en af en toe werd die wel opgeladen met de Igaro D1 gedurende de dag. Het interessante is dat dit perfect werkt offline.
Deze vraag raakt misschien een beetje off-topic in het oorspronkelijke topic, maar vooruit:
Casartelli schreef:Toevallig heb ik gisteren Google Maps weer even gebruikt om de routes op te meten die ik afgelopen week in Italië gefietst had (heb daar geen kilometerteller). Routeplanning voor fietsers bleek daar domweg "niet beschikbaar". Heb het dus maar met routeplanning voor voetganger gedaan. Die geeft inmiddels ook een indicatie van het hoogteprofiel en dat zag er ook vrij betrouwbaar uit.
Deze exercitie heb ik van het weekend herhaald voor mijn recentste vakantie door de Spaanse Pyreneeën. Mijn statement dat de hoogteprofielen er vrij betrouwbaar uitzagen kan ik andermaal onderschrijven voor 'overzichtelijke' etappes (waar bijvoorbeeld één grote col de hoofdmoot vormde). Bij een andere etappe, die uit vier middelgrote (je mag ook zeggen: kleine) cols bestond en verder nog een hoop klein op-en-neer werk telde hij op tot tegen de 4000 hoogtemeters. Nou wás het een vermoeiende dag, maar 4000 hoogtemeters lijkt me toch wel erg gortig voor iemand voor wie bijvoorbeeld beklimming en afdaling van de Mont Ventoux dagvullend was.

Heeft iemand de betrouwbaarheid van de Google Maps hoogteprofielen wel eens nader bestudeerd? Ik kan natuurlijk ook zelf die route eens in delen hakken en dan stukje voor stukje naast een andere hoogtekaart (bijv OpenCycleMap) leggen, maar wellicht heeft iemand dat al eens gedaan... :)