Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Great Divide Trail - Forum Wereldfietser

Great Divide Trail

Ik wil van mei t/m aug 2017 de Great Divide Trail gaan fietsen. Daar zijn kaarten van die beschrijven de route van het noord naar zuid. Maar ik zou hem graag van zuid naar noord willen fietsen. Weet iemand of daar ook beschreven kaarten van zijn?
Groet Ellen P.
Bij mijn weten niet, maar voor de zekerheid zou ik de vraag even voorleggen aan de Adventure Cycling Association, die de route heeft bedacht en de kaarten uitgeeft. Het kan zijn dat ACA ook S-to-N cues heeft. Je kunt de vraag stellen op hun Forum http://forums.adventurecycling.org/index.php . Ik meen dat ACA ook werkt aan GPS files voor al hun routes; dan heb je eigenlijk het navigatieprobleem in hoofdzaak opgelost onafhankelijk van de rijrichting.

Verder kun je thuis als voorbereiding de beschrijvingen omdraaien (afstanden en afslagen). Je krijgt nooit precies dezelfde informatie-waarde als bij N-to-S , maar de route is dan zonder problemen te fietsen. Zie voor de valkuilen bij het omdraaien onder Map Navigation in https://www.crazyguyonabike.com/doc/pag ... _id=310078
De route is bewust van noord naar zuid beschreven. De omgekeerde richting wordt door ACA afgeraden om verschillende redenen. Enerzijds zijn er afdalingen die in omgekeerde richting erg zware klimmen zouden zijn. Een tweede reden is de klimatologische reden. Om sneeuw en grote hitte te vermijden is het gewoon handig om in juli in Canada te beginnen en begin oktober in New Mexico te eindigen.

Hoe dan ook, als je in mei in het zuiden wilt beginnen loop je binnen twee weken waarschijnlijk vast in de sneeuw in Colorado of zelfs al in New Mexico.
Onzin! In de 2nd edition (2013) van het boek Cycling the Great Divide van Michael McCoy -de man die voor Adventure Cycling de route verkend, vastgelegd en beschreven heeft- staat gewoon dat er voor beide richtingen een geschikt tijdvenster is. Hij heeft mij bij de voorbereiding van die editie zelfs gevraagd om toestemming voor het overnemen en grafisch verfraaien van mijn tijdvensterplaatje. Uiteindelijk heeft hij gekozen voor het verwijzen naar de hierboven gelinkte blogpagina.

Vertrek half mei kan heel goed! Natuurlijk loop je het risico dat enkele hoge passen in Colorado nog niet geheel sneeuwvrij zijn. Maar dat risico loop je ook in BC en Montana als je begin juli in het noorden vertrekt. En tegenover dat korte stukje omhoog duwen over Fleecer Ridge bij Z-N staat weer dat je Brazos Ridge niet omhoog hoeft te duwen. Beide richtingen hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Een groot voordeel van Z-N is de overheersende windrichting in New Mexico.

Afbeelding
Onzin?
Ik baseer me gewoon op ACA:

"For those tackling the entire 2,470-mile route a much more favorable weather window exists when riding north to south. One can begin riding at the Canadian border mid-July; arrive in the high country of Colorado in mid-August, when the route is snow-free; and finish up in the relatively hot and dry New Mexico portions in late September and early October, after things have cooled down a bit. To do it the other way, in order to take advantage of cooler spring weather in New Mexico you'd have to leave before May 1 - meaning that you'd get to the high country of Colorado when snow still covers much of the route."

Dat anderen met succes Z-N hebben gefietst wil nog niet zeggen dat dit een gelijkwaardige optie is. Voor ACA in elk geval niet.
Wij hebben 'm van Zuid naar Noord gefietst en erg van genoten. Gewoon een beetje de kaart goed doornemen of beter, de gps track gebruiken.
Met een beetje puzzelen kom je er zo.

Of ie zwaarder zou zijn..? Tsja, geen idee. Maar dat maakt mij niet uit, het gaat vooral om het genieten en wij hebben er ook zeker geen race van gemaakt.
Jan Eleveld schreef:Onzin?
Ik baseer me gewoon op ACA:

"..... you'd have to leave before May 1 - meaning that you'd get to the high country of Colorado when snow still covers much of the route."
Dat stond in de 1ste editie van McCoy's boek. De pagina's hierboven uit de 2e editie tonen dat McCoy en ACA van mening veranderd zijn. Ze geven nu toe dat er "a convincing argument that the route can be ridden south to north from late May.." is.

Sinds 2011 wordt de jaarlijkse Tour Divide Race ook in Z-N richting gereden met start in Antelope Wells. Daardoor is er heel veel recente informatie over de sneeuwtoestand van de hoge passen in New Mexico en Colorado. De start is altijd op de 2e vrijdag van juni, dus tussen 8 en 15 juni. Racers doen ongeveer 100-150 mijl per dag. Ze komen 4-7 dagen na de start op de hoge passen van New Mexico en Colorado, zoals de Polvadera Mesa (10000 ft), Brazos Ridge (11000 ft) en Indiana Pass (12000 ft ; de hoogste pas van de hele route). Ik volg de race jaarlijks en kan me niet herinneren dat deze passen in die 5 jaar ooit door sneeuw geblokkeerd waren of dat racers over uitgestrekte sneeuwvelden moesten lopen. Racers die in Banff starten moesten dat vaak wel.

Voor gewone toerders is een start tussen half mei (tempo ca. 30 mijl/dag) en begin juni (tempo 60 mijl/dag) optimaal. Een start Z-N na half juni raad ik af omdat het dan in New Mexico heel warm en onweerachtig is.
Ellen P. schreef:Ik wil van mei t/m aug 2017 de Great Divide Trail gaan fietsen. Daar zijn kaarten van die beschrijven de route van het noord naar zuid. Maar ik zou hem graag van zuid naar noord willen fietsen. Weet iemand of daar ook beschreven kaarten van zijn?
Groet Ellen P.
Ik denk dat je de Great Divide Mountain Bike Route (GDMBR) bedoeld, de Great Divide Trail is heel iets anders (zie http://www.greatdividetrail.com/, en de Continental Divide Trail is weer iets anders (zie http://salsacycles.com/culture/bikepack ... new_mexico