Additionally, paste this code immediately after the opening tag: carretara austral in chili - Forum Wereldfietser

carretara austral in chili

Hoi hoi, we zijn van plan om in chili en argentinie te gaan fietsen in de maand februari. Een van de opties is de carretera austral van Puerto montt omlaag. Het is een steenslag weg. Ik vraag me af of we onze fietsen/banden daarvoor aan moeten gaan passen.
We rijden koga en avaghon met een vaste voorvork en 42mm banden. Bij de koga zit het spatbord er vlak op dus als het modderig wordt is dat zwoegen. Bovendien is de achtervork bij de koga zo smal dat er ook geen bredere band in kan om eventueel sporen van de fiets te voorkomen.
Wat denken jullie? Gewoon proberen of echt niet doen?

Hartger
Op basis van de foto's zou ik zeggen: maak je niet druk, veel plezier.

Steenslag wordt niet zo gauw plakmodder, en op die foto's zie ik geen gaten en keien waar je bredere banden voor nodig hebt. Die fietser daar lijkt ook op een trekkingfiets ipv een MTB te rijden :)
Dag Hartger

Ik heb deze in 2014 gedaan. Weliswaar met bredere banden. En 2.6 inch wielen.
Maar zou er toch niet voor terugdeinzen deze te doen met wat je me hier verteld. Heb redelijk wat fietsers tegengekomen die op zulke banden deze route fietsten en die zagen er even gelukkig uit als ik :-).
Gewoon doen als je er zin in hebt....

Mvg
Guy
Hey Hartger,

Gaan!!! De Carretera is de allermooiste fietsroute ter wereld, vinden wij zelf en veel andere fietsers die we er onderweg tegenkwamen. We waren er in 2008 en willen ook zeker nog een keer terug...

Modder ga je niet tegenkomen. Tenminste: wij kunnen het ons niet herinneren. Alle wegdek is voorzien van een dikke laag grind/gravel/steenslag. Dus daarover geen zorgen. Maar: wat je wél gaat tegenkomen, is wasbord. Veel wasbord... En wat dat betreft is voorvering en/of een brede band wel heel fijn. If not noodzakelijk...

Wij fietsten 'm met ongeveerde Avaghons met 26'' wielen en Marathon XR banden van Schwalbe. Dat was goed te doen, maar niet super comfi. Dus de vraag is niet zozeer of het kán (ja, het kán) maar of het fijn gaat zijn (hmmm...).

Wellicht hangt het dan uiteindelijk af van je eigen stuurmanskunsten je fysieke gesteldheid, je budget en je noodzaak tot comfort. Anders gezegd: kun je wel tegen een beetje stuiteren of heb je bv snel last van je rug / gewrichten? En: is het ofwel met deze fietsen, ofwel thuisblijven?

Ik hecht zelf bv niet veel aan comfort, maar ik ben wel een slechte mountainbiker. Op mijn ongeveerde Avaghon durfde ik vaak niet goed af te dalen en stuiterde ik vaak teveel. Dus als ik nog een keer ga, mag er een voorgeveerde mtb mee met mij. Maar: ik zou 1000 x liever op mijn niet perfect geschikte fiets de Carretera rijden, dan op een supergeschikte fiets ergens anders ;-). Zoooo mooi is het daar!

Want de Carretera zelf is echt adembenemend mooi: je ziet overal waar je kijkt gletschers, ijsvelden, eindeloze bossen, kraakheldere rivieren... Bovendien heb je hier nauwelijks last van die afgrijselijke Patagonische winden, die over de Ruta 40 in Argentinië waaien. Kortom: je gaat echt spijt krijgen als je 'm níet rijdt!!!

Van Puerto Montt hebben wij de Navimag genomen naar Puerto Natales. Waanzinnig mooie boottocht, en van daar af zijn we terug omhoog gefietst. Vliegen is goedkoper, maar varen is wel echt bizar mooi. Dus als je genoeg gespaard en tijd hebt...?

En ga vooral op je (nieuwe?) fiets van El Calafate naar de gletscher Perito Moreno: omdat het te ver is om op 1 dag heen en terug te fietsen, mag je als fietser als enige bij de parkwachters bij de gletscher je tentje opzetten... En heb je 'm de hele avond en ochtend voor jezelf! Tenminste, dat was in 2008 zo :-).

Zie voor meer inspiratie en plaatjes ook ons blogje http://www.ff-fietsen.blogspot.com We waren er in 2008 jan-feb-mrt. En als je meer vragen hebt: laat maar horen. We blikken graag terug :-).

Grtjs, Nicole
Gewoon op die fietsen. Carla en ik hebben hem op twee Koga's gereden.

Er is een Duits fietsboekje over de Carretera Austral (bij ons te koop) en hier kun je een filmpje zien over onze tocht: http://www.vakantiefietser.nl/reisimpre ... e-filmpje/

Afbeelding
WOW!

dank allemaal!

Hartger
En laat je niet afschrikken door het (mooie) filmpje van Eric :? : dat ziet er nogal hardcore uit. Straks denken jullie dat de hele route zo is, maar ik kan je geruststellen ;-).

Het modderpad uit het filmpje betreft 1 stukje van pakweg 5 km: van Lago del Desierto naar de boot naar Villa O'Higgins. Je kunt dit 'klunen' zoals Eric gedaan heeft en wij ook. Dat moet je (teva's helpen dan enorm) over dat bruggetje dat geen bruggetje heten mag. Maar als je niet van klunen houdt, kun je ook boer Ricardo (ricardolevican@hotmail.com) een van zijn paard laten aanrukken en daar je fiets/spullen op vastbinden.

En voor wat betreft de wind: die heeft vrijspel over de vlakten van Patagonië. Dat is ten zuiden van Fitz Roy en oost op de Ruta 40. Maar het hele stuk vanaf Fitz Roy tot Parque Pumalin fiets je tussen de bergen. Het zal onderweg heus wel eens waaien maar niet erger dan je vroeger gewend was op je fietsje van en naar school.

Laat je dus niet afschrikken :-). Als ik het kan, kan iedereen het, :D :D !

Grtjs, Nicole
Even volgen deze :wink: