Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Great Divide in winter/voorjaar - Forum Wereldfietser

Great Divide in winter/voorjaar

Ik ben benieuwd of er mensen ervaring hebben/ideeën hebben over
het fietsen van de Great Divide Mountainbike Route in maart, april en mei (noord naar zuid).
Ivm visa tijd (en ook gewoon willen fietsen en niet eeuwig wachten op de zomer) ziet het er naar uit dat ik begin maart aan de Great Divide zou beginnen.

Kan iemand me iets vertellen over wat ik kan verwachten aan weersomstandigheden en begaanbaarheid van de wegen?
Nog geen eigen ervaring, maar als beste tijd om te starten voor Noord->Zuid wordt half juni - half augustus aangegeven.

In maart/april/mei zijn de passen nog niet begaanbaar. bron
Goede link, dank je.
Natuurlijk heb ik al gelezen over de 'ideale tijd' om hem te rijden.
Ik begrijp dat maart, april, mei een gek idee is....
maar ik ben vooral op zoek naar het antwoord op hóé gek precies.
Gek of echt té gek? :)
Ik heb nooit iets gelezen van fietsers die de GD route zo vroeg noord-zuid hebben gedaan (ik ben de schrijver van de aangehaalde link). Ik vermoed dat sommige stukken onmogelijk zijn, bv. de Canadese Flathead, of zeer lawinegevaarlijk, bv. Richmond Peak. Maar veel van die problematische stukken kun je ook omgaan. Je zou een lijst van bypasses kunnen maken.

Ik raad je aan om de vraag op het forum van http://www.bikepacking.net/ onder Routes te plaatsen. Dat wordt door veel VS- en Canadese bikepackers gelezen. Je hebt kans dat je specifieke informatie krijgt van streekkenners die weten hoe begaanbaar die wegen in het voorjaar zijn.

Nog een opmerking: wegdooiende sneeuw is soms een groter probleem dan een gesloten sneeuwlaag. Smeltwater op sommige ondergrond zorgt voor een plakkerige klei waardoor je helemaal niet meer vooruit of achteruit kunt. Mijd die 'impassable when wet' stukken als eerste!
Deze foto is van zo'n stuk weg bij de Togwotee pas, waar we vastliepen in de kleefklei, eind juni!
Afbeelding
Zelf ook geen ervaring maar ken wel deze blog van een fietser die 'm van oktober tm december heeft gereden. En dit is de film die hij ervan gemaakt heeft (zijn films zijn sowieso een aanrader!). Misschien heb je er wat aan?
Myrthe schreef:Zelf ook geen ervaring maar ken wel deze blog van een fietser die 'm van oktober tm december heeft gereden. En dit is de film die hij ervan gemaakt heeft (zijn films zijn sowieso een aanrader!). Misschien heb je er wat aan?
Eergister nog gekeken. Mooi filmpje idd.
Dankjulliewel voor de reacties!!

De films van Iohan ken ik inderdaad! Te gek :D.

Mathieu (met een eervolle vermelden in het 'Cycling the great divide' boek).
Dank voor het advies. Ik ga me even heel goed verdiepen en als het er naar uitziet dat het echt TE gek is... dan ga ik iets anders bedenken... even naar zonniger oorden vliegen en dan terugkomen voor de GDMBR bijv.

Dankdank
Afgezien van de sneeuw die er nog zal liggen op veel passen zal het ook erg fris zijn. Toen ik er was in juni/juli vorig jaar was het nog erg koud 's nachts. Vooral in Colorado blijf je lang op grote hoogte. De dalen liggen daar boven de 2000m. De meeste avonden hadden we een kampvuur en soms bij het ontbijt ook nog. Pas in New Mexico waren de nachten iets warmer.
Maaruh, waarom ga je niet zuid-noord als je zo vroeg wil vertrekken?
cornelese schreef:Maaruh, waarom ga je niet zuid-noord als je zo vroeg wil vertrekken?
Omdat het onderdeel uitmaakt van een veel langere fietstocht.
Ik heb het idee te overwinteren in Canada, na daar vanuit Alaska aan te komen.
En in Maart moet ik het land onderhand weer uit en vind ik het 'niet fietsen' ook wel mooi geweest denk ik... zodoende :).
heravanwillick schreef:
vind ik het 'niet fietsen' ......
http://www.heravanwillick.nl Never stop pedaling...?????