Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft recente fietservaring in Ecuador - Forum Wereldfietser

Wie heeft recente fietservaring in Ecuador

Wie heeft recente fietservaring in Ecuador? In de Wiki staat niet zoveel.
Ik wil vliegen op Quito. Daar een transfer naar een goed hotel. Even bijkomen en dan gaan fietsen. Terugvliegen vanaf Guayaquil.
Wat is verder niet goed zie is de juiste tijd. Ik hou niet zo van regen.
Even bijkomen in Quito.... Trek daar maar een paar dagen voor uit, je krijgt je trappers bijna niet rond als je er aankomt. Op meer dan 2800 meter hoogte zit je er.
Verder kun je een fantastische oversteek door de bergen maken naar de Amazone kant van de bergen, en terug via vulkanen en surrealistische landschappen op grote hoogten.
bert sitters schreef:Wat is verder niet goed zie is de juiste tijd. Ik hou niet zo van regen.
Voor Quito is het toch wel duidelijk dat in de NL zomer de droge tjid is:
https://www.google.nl/search?q=ecuador+ ... mate+quito
Afbeelding
Voor de rest ligt het er nog aan welke kant je op fietst.
Ave Gone schreef:
bert sitters schreef:Wat is verder niet goed zie is de juiste tijd. Ik hou niet zo van regen.
Voor Quito is het toch wel duidelijk dat in de NL zomer de droge tjid is:
https://www.google.nl/search?q=ecuador+ ... mate+quito
Afbeelding
Voor de rest ligt het er nog aan welke kant je op fietst.
Ecuador schijnt meerdere klimaatzones te hebben
Wij fietsen afgelopen februari/maart in Ecuador vanuit Peru naar Quito globaal:
Macara-Loja-Cuenca-Riobamba-Banos-Ambato-Latacunga-Quito.

Als het hier voorjaar/zomer is, is het in de bergen het droogst en aan de kust het mooiste weer. Maar volgens mij kan je in Ecuador het hele jaar regen verwachten. Wij hadden hele mooie zonnige dagen maar ook vaak mistig en miezeren. Ik vond het eigenlijk wel wat hebben... Je zit vlakbij de evenaar, dus in de volle zon is ook niet altijd een pretje.

Wij kwamen vanuit Peru en misten in Ecuador wel een beetje het gevoel van de oneindige landschappen waar je dagen lang niemand tegen komt, je ziet altijd wel ergens huizen of auto's etc. Ecuador is een stuk drukker en wij vonden het lastiger de mooie kleine weggetjes te vinden. Maar eenmaal gevonden is het prachtig.

Klimmen is in Ecuador best pittig, 10%/12% stijgingspercentage is geen uitzondering. Ze leggen hun wegen zeker een stuk steiler dan een hoop andere landen in Zuid-Amerika.

Het vinden van een slaappplek was niet altijd even makkelijk. Er zijn hotels in de grotere stadjes voor ongeveer $10/$15. Maar wildkamperen is vaak lastig omdat er weinig rustige plekjes zijn. Als je rondvraagt is er altijd wel iets te regelen, zo kampeerden wij bij mensen in de tuin, in kerken en de brandweer vindt het ook leuk als je komt slapen (kan je eindelijk eens van een echte brandweerpaal glijden!).

De nationale parken bij de vulkanen zijn absolute aanraders, laat je niets wijs maken, je hebt geen gids nodig om het park in te komen. Gewoon naar de poort fietsen en je mag (gratis) naar binnen. In het Cotopaxi nationaal park zijn speciale plekken waar je vrij mag kamperen. er is zelfs stromend water en toiletten! Wij kampeerden daar helemaal alleen met uitzicht op de vulkaan. Soort wildkamperen deluxe :lol: .

Ecuador is geen onveilig land, vaak vinden mensen het leuk om je hun huis te laten zien en mag je mee-eten. Pas in met name Quito en Guayaquil wel echt op je spullen. Ik had in Quito alleen wat te eten in mijn tas, keer op keer probeerden ze deze open te maken.
@Berger.
Dat is een pittig stukje dat je hebt gedaan. Kun je iets meer zeggen over jouw overnachting in Quito. Ben je naar de luchthaven gefietst, of heb je een transfer geregeld?
bert sitters schreef:@Berger.
Dat is een pittig stukje dat je hebt gedaan. Kun je iets meer zeggen over jouw overnachting in Quito. Ben je naar de luchthaven gefietst, of heb je een transfer geregeld?
Bert, wij sliepen niet in Quito, maar in Tumbaco omdat we daar via via een slaapplek hadden. Wij hebben daar de fietsen in een doos gestopt(ja, wij zijn (nog) van de fietsdozen :wink: ) en een pick-up naar het vliegveld genomen. Fietsen vanaf de luchthaven (let op dat je geen oude kaart hebt, er is een nieuwe luchthaven ten oosten van Quito) kan wel maar is een behoorlijk drukke weg en een flinke klim de stad in. Over het regelen van een transfer of hotels in Quito heb ik dus helaas geen info.
Ik ben dus op zoek naar een comfortabel hotel in Quito om bij te komen na de vlucht. Hoeft niet het goedkoopste te zijn. De vlucht kost flink wat en dan wil ik ook niet beknibbelen op een paar tientjes om over mijn jet lag heen te komen. Verder is het altijd prettig als op de luchthaven een pick up of busje klaar staat om mij naar dat hotel te brengen. Zo weinig mogelijk gedoe en geen moeizame onderhandelingen met chauffeurs als ik gaar ben na de vlucht. Wie helpt mij op weg?
Geen ervaring in Quito, wel een kleine tip: in booking.com kun je bij je zoekcriteria aangeven dat het hotel een luchthavenshuttle biedt.
Het barst van de hotels in Quito op booking.com
Bij een airportshuttle gaat het voor mij ook om een fiets. Dat blijkt niet altijd mogelijk.
Dag Bert,

In Lima en La Paz was het een eenvoudige kwestie van een taxi stationcar kiezen uit de lange rij. Fiets en bagage erin en klaar. Van tevoren even vragen hoeveel het kost en gaan. Kies de taxi met de meest deuken. Die gaan het snelst :D
Ik kan me zo voorstellen dat dit in Quito net zo gaat.

Veel plezier alvast

Erik Veenstra
Ik ken geen vliegveld in Azië, Afrika en Z-Amerika waar het niet zo gaat... :)
Maar ik stuur ook wel eens een mailtje naar een hotel om te vragen wat het kost om een fiets te vervoeren. Zoiets voor Quito:
En <datum , tijd> Voy a llegar al aeropuerto de Quito. Me gustaría utilizar su servicio de transporte desde el aeropuerto. ¿Cuánto es la tarifa para <aantal> persona(s) y es posible transportar <aantal> bicicleta(s)? (sin la rueda delantera, si es necesario.)
Saludos cordiales,
xxx
Hoteltip Quito: Hotel Villa Nancy, http://www.hotelvillanancy.com en die regelen ook wel een transfer voor je.
En een mooi traject: Puyo - Baños - Riobamba, als vulkaan Tungurahua het toelaat tenminste, die speelt nogal op. En dan de zuidelijke weg lang vulkaan Chimborazo waar je door onwaarschijnlijke landschappen rijdt tot zo'n 3800 meter hoogte. Dat je daar vaak moet afstappen om op adem te komen is helemaal niet erg....
Zo'n 10 jaar geleden zat ik in Hostal Secret Garden in Quito. Erg prettig hostal.
Qua fietsen vond ook ik die noord-zuidsnelweg door de Andes prachtig, maar achteraf gezien ook die in de jungle (Puyo - Macas, en waarschijnlijk ook verder). Die laatste werd toen geasfalteerd, althans vanaf de brug over de Rio Pastaza naar Macas. Ik fietste daarover droog in oktober. In de Andes was het weer meer wisselvallig, maar meestal droog en zonnig. Hoewel het ook behoorlijk tekeer kon gaan.
De kust heb ik niet bezocht, die schijnt een stuk drukker te zijn. In het 'nieuwe centrum' van Quito haalden groepjes criminelen destijds trucjes uit i.s.m. Policias om toeristen te beschuldigen van drugscriminaliteit. 20m voor een hoek van een gebouw stopte men snel een zakje wit poeder in het borstzakje van een overhemd, waarna 'toevallig' de politie om de hoek stond. Zelf niet meegemaakt, ik prefereerde het 'oude centrum'. Snel het zakje terugwerpen naar de crimineel en dan triomfantelijk doorlopen. De politie zal je verbouwereerd aankijken als ze in de zakken van je overhemd zoeken.

Mocht je moe zijn van het fietsen, of even iets anders willen, dan kan het gehuchtje Vilcabamba erg ontspannend werken. Dat ligt vanuit Loja langs een kleiner weggetje naar het zuiden, in de richting van de grens met Peru (zo'n 50km, als ik me niet vergis). Hostal Izcayluma werd toentertijd door twee Duitsers gerund en had kleine huisjes met hangmat, en een eigen zwembadje. Ook een nationaal park is dichtbij en ik vond het verfrissend om daar te paardrijden tussen al het fietsen door.
Wij zijn net terug uit Ecuador, helaas niet gefietst, maar ik heb wel een aanrader voor een hotel vlakbij de luchthaven van Quito in een rustig dorpje met zeer vriendelijke eigenaar die je zo komt halen van het vliegveld mn als je Fam Chan noemt: http://hotelcasadehaciendaquito.com/
Tijdens onze reis dacht ik alleen maar: ik wilde dat ik hier kon fietsen
Verder zou ik omgeving Otavala niet overslaan: overnachten bij indianenngezinnenRuna Tuvalu oid

Veel plezier Groeten Lia
Bert, kijk ook eens op de site van Adventure Junkies; echt een hele mooie en informatieve website.

Ze hebben informatie en tips voor Ecuador via deze link: fietsen in Ecuador
liachan schreef:Wij zijn net terug uit Ecuador, helaas niet gefietst, maar ik heb wel een aanrader voor een hotel vlakbij de luchthaven van Quito in een rustig dorpje met zeer vriendelijke eigenaar die je zo komt halen van het vliegveld mn als je Fam Chan noemt: http://hotelcasadehaciendaquito.com/
Tijdens onze reis dacht ik alleen maar: ik wilde dat ik hier kon fietsen
Verder zou ik omgeving Otavala niet overslaan: overnachten bij indianenngezinnenRuna Tuvalu oid

Veel plezier Groeten Lia
Kost wel 118 Euro!
Bert,

Welke route heb je uiteindelijk gefietst in Ecuador, en hoe was het verkeer ?

groeten,

Koen
Hoi Koen,

Ik heb dit jaar gefietst in Ecuador, van januari tot maart. Zoek je nog steeds info of ben je al voorzien?

Groet Charles
Hoi Charles!


Het is inmiddels drie jaar later, maar mocht dit bericht je toch bereiken, kunnen wij je dan een aantal vragen stellen? :) Wij zullen in dezelfde periode in Ecuador zijn als wanneer jij er was. We zijn veel aan het uitzoeken nu, we zijn benieuwd naar jouw ervaringen.


Groetjes David & Annelies