Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Argentinie - Forum Wereldfietser

fietsen in Argentinie

Woensdag 3 sept vertrekken wij voor een fietsreis van ca. 4 weken naar Argentinie. We starten in Salta. Van deze reis houden we een blog bij op http://www.ad1952.waarbenjij.nu

Van de mensen die we onderweg gaan ontmoeten, hou ik een ander blog bij op:
http://www.ad1952.wordpress.com

Ik wil alle medefietsers uitnodigen om deze blogs te lezen.
Neem genoeg dollars mee :wink: : de " zwarte markt" koers (Dolar blue) is momenteel $14,40 tegen $8,40 officiële koers voor een USDollar Zie ook https://twitter.com/dolarblue
Treinen en Argentinië is vaak een weinig gelukkige combinatie. Toen wij er enkele jaren geleden waren was de Tren a la Nubes ook al buiten gebruik.
Vanaf Salta de Andes in betekent meteen fors klimmen. De Cuesta de Obispo naar Cachí is zeer fraai, maar ruim 2000 meter aan een stuk klimmen en (waarschijnlijk nog steeds) gedeeltelijk onverhard. Wij troffen mist, wind en regen met temperaturen bij 0 graden Celsius.
Cachí is een leuk dorp, maar je kunt alleen maar verder via de onverharde Ruta 40 naar Cafayate.
Overigens moet je in NW Argentinië wel een tent meenemen omdat er niet altijd binnen een dag een overnachtingsmogelijkheid is.
Zie verder ons blog (jaar 2007).
berger schreef:Neem genoeg dollars mee :wink: : de " zwarte markt" koers (Dolar blue) is momenteel $14,40 tegen $8,40 officiële koers voor een USDollar Zie ook https://twitter.com/dolarblue
Wees wel voorzichtig met het gebruik van de 'blue market' (zowel USD als EUR). Het is algemeen bekend dat toeristen met veel cash geld rondlopen om juist op de zwarte markt te wisselen en dat maakt je een makkelijk doel voor overvallers.
I speak from (unfortunate) experience! :( Overvallen in Mendoza in nov '13.
De wisselkoer is wel beter op de zwarte markt maar neem wel de risicofactor goed in overweging.
Veel plezier, Argentinie is een prachtige land met hele leuke mensen (op een paar na dan :lol: )
Nuttige toevoeging inderdaad. Het is natuurlijk niet helemaal risicoloos. Het koersverschil tussen geld pinnen en wisselen vind ik het wel waard.
Of je nu wel of geen cash mee hebt, dat weet een potentiële overvaller toch niet.
Om het risico te beperken:
- Wissel eerst een kleine hoeveelheid zodat je een beetje aan het geld kunt wennen.
- Vraag bij voorkeur aan iemand die betrouwbaar over komt (eigenaar van Guesthouse bijvoorbeeld) of hij iemand weet die wil wisselen, vaak hebben ze wel een broer, zwager, neef etc. die dollars nodig heeft. Misschien is de koers wat minder maar een beetje relaxed sfeertje en veilig wisselen is ook wat waard.
- Verspreid je geld in je bagage.
- Als je geen goed gevoel bij de transactie hebt, loop weg!
En, 'grenswisselkantoren' met een pistool vragen vaak een hoge commissie!
;0)
Afbeelding

Ingepakt en klaar voor vertrek, morgen gaat de noppenfolie er om heen.
Veel plezier Ad!

Neem ook wat warme kleren mee, boven de 4000 meter is het daar nu behoorlijk frisjes zullen we maar zeggen... (-21 graden 's nachts op de Laguna Route en de Paso Sico).

Enjoy!
Iedereen bedankt voor de tips. Het wisselen tegen die koers ga ik zeker proberen. En de opmerkingen over warme kleding komen natuurlijk omdat ik mijn route niet heb genoemd. We gaan namelijk op de fiets niet de bergen in, maar de route is voornamelijk naar het zuiden. Gemiddeld genomen gaan we dan omlaag. Eerst naar Cafayate, daarna waarschijnlijk Amaicha del Valle, Andalga, La Rioja, Patquia en dan in de richting van Cordoba. Onze route is nog heel variabel, alleen moeten we op 29 sept in Cordoba zijn omdat daar een huurauto voor ons klaar staat. Daarna rijden we naar Foz de Iguazu en vervolgens naar Buenos Aires om op 10 okt weer terug te vliegen naar Nederland.

We zullen best warme kleren nodig hebben, maar het eerste deel in de Andes naar Cafayate zullen we mogelijk de tent niet nodig hebben.
Hallo Ad,
Dat wordt zeker een prachtige reis! Ik was februari dit jaar in Argentinie voor een beklimming en vind het een heerlijk land. Iguazu is grandioos en Salta en Cordoba mooie steden met fijne sfeer. Vanuit Salta bieden vele operators tours aan naar de Salinas grandes, eindeloze zoutvlakte. Daarbij kom je ook door een deel van het Andesgebergte en langs enkele interessante plaatsen. Ik vond die tour het geld meer dan waard.
Zoals aangegeven neem genoeg dollars mee. Euro's zijn niet geliefd en pinnen kan vaak maar tot 1500 pesos per keer en elke keer betaal je (een paar euro) transactiekosten. Ik heb geen dollars gewisseld op straat, want de kans op vals geld schijnt behoorlijk groot. Heb wel gewisseld bij een wisselkantoor voor ik meen koers 1:12 of zo. Je kunt inderdaad het beste informeren bij je overnachtingsadres. Men is zeer behulpzaam.
Een mooie reis gewenst!
Dirk
Argentinië staat al jaren op mijn verlanglijstje. Ik had al min of meer besloten dat het in 2015 zover zou zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar het Noorden van Argentinië (in hun winter). Ik ben geen klimmer, dus het echte hooggebergte wil ik mijden. De plannen van Ad kwamen in de buurt van de mijne, dus ik besloot zijn reis op zijn weblog te volgen. Dat viel tegen (althans voor mij als fietser). Na minder dan 200 km besloten Ad en zijn partner de fietsen aan de wilgen te hangen en verder te gaan met een gehuurde auto. Hun reden is met name het drukke (vrachtwagen) verkeer op de door hun gekozen route. Indachtig het feit dat vorig jaar 2 wereldfietsters op een tandem in Argentinië zijn doodgereden, ga ik steeds meer twijfelen. In de Fietsvakantiewiki lees ik dat - buiten de directe nabijheid van grote steden - de wegen in Argentinië zeer goed befietsbaar zijn. Is dat anno 2014 nog steeds zo?

Gerd
Leuk om te merken dat je blog gevolgd wordt. En wij hebben bij onze beslissing om te stoppen de tragische afloop voor de tandemfietsters niet mee laten wegen. Het zijn echt de vrachtwagens en de honden die ons hebben doen stoppen. Maar de weg op zich is prima te fietsen. Bijna altijd een goed wegdek, maar we weten ook dat we natuurlijk niets kunnen zeggen over alle andere wegen in Argentinie en dat zijn er veel. Wij hebben het blog van de fietsjunks gevolgd en die fietsen door de Andes en die hoor je niet over honden en vrachtwagens. Wij dachten ook dat we een goede voorbereiding hadden en dan loopt het toch nog zo.
Het blog is wel een aaneenschakeling van negatieve ervaringen, valt mij op. Hoe anders waren onze ervaringen in 2007. Nauwelijks last van het verkeer, meestal super rustige wegen, mooie landschappen, meestal aantrekkelijke overnachtingsadressen, vriendelijke mensen, goed eten. En geen honden voor zover ik mij herinner.
Natuurlijk moet je de verbindingswegen tussen de grote steden zien te mijden, want die zijn per definitie druk en saai. De routekeuze is in een land als Argentinië precair.
Wij namen deze route:
Tucuman, Tafí de Valle, Cafayate, Cachí, Salta, opnieuw Cafayate, Belén, Chilecito, PN Talampaya, Valle Fértil, San Juan, Barreal, Uspallata, Mendoza.
Het is een route (ca. 2300 km) met fantastische landschappen. Weliswaar zijn er enkele passen, maar niet de hoogste Andespassen. Wel zat er 300 km gravel in, dus een fiets met terreinbanden loont, maar het leuke is dan wel weer dat verkeer vrijwel afwezig is.

Wat mij overigens ook opviel was de enorme hoeveelheid bagage die jullie meezeulen. Fietsen die 17 kg wegen, zijn al aan de zware kant, maar om er dan nog eens 30 kg op te laden, dat maakt het fietsen in heuvelachtig gebied niet bepaald aangenaam.
Ik wil niet in een welles/nietes discussie belanden. Volgens mij ben ik alleen negatief geweest over het gedrag van de honden en het verkeersgedrag van de vrachtwagenchauffeurs die ons inhaalden. Maar inderdaad hele vriendelijke mensen, heerlijk eten, tot nu toe hebben we een prima gevoel aan Argentinie. En we mogen nog 25 dagen hier zijn.
Door allerlei omstandigheden kunnen/willen wij niet fietsen in wat wij bergen noemen. Ik denk dat onze leeftijd een rol gaar spelen, 61 en 57 jaar. Volgende maand zelfs al 62. Maar de bagage daar heb je gelijk in, die is veel te zwaar. Mogelijk gaan we nog 1 keer op fietsvakantie, in de USA en dan zal het wel voorbij zijn. We zitten zelfs al een caravan te denken en daar gaan we ook van genieten.
En ik wil je bedanken voor het volgen van onze blog en voor je reactie.
Bij ons wordt het waarschijnlijk februari dat we naar Argentinie gaan. Ik neem dit keer niet de eigen fiets mee. Mijn dochter is daar al met rugzak en we willen wel zoveel mogelijk fietsen.
Ik wil graag weten of er mogelijkheden zijn om fietsen te huren. Of in Buenas Aires of verder in het binnenland. Mountainbikes en stadsfietsen zal wel lukken maar een sportieve fiets met bagagedrager voor tassen, zou dat lukken?
Alle reacties zijn welkom.
Van onze reis in 2007 herinner ik mij dat in Cafayate wel fietsen verhuurd werden. Maar ja, wat krijg je?
Googlen levert je aardig wat informatie op, bijv. deze site uit Mendoza:
http://www.intermza.com/receptivo/blog/ ... s-mendoza/

Overweeg eventueel of je fietsen kunt kopen. Ze zijn goedkoop (vanaf 200 euro), waarschijnlijk van niet al te beste kwaliteit, maar ze houden het vast wel een paar weken vol. En daarna zien te verpatsen.
Als je in verschillende gebieden wilt fietsen, zul je ook moeten nagaan of fietsen mee kunnen in de bus; ik denk het wel.
De fietsen kunnen ongetwijfeld mee in de bussen. Wij hebben vorige maand 2 trajecten met de bus gedaan in Argentinie en de fietsen onderin was geen enkel probleem.
Nog een vraag. Argentinië is heel groot. Je moet goed kiezen waar je fietst. Ik heb maar een paar weken en vlieg naar Buenas Aires. Ik krijg de indruk dat alle verhalen over het mooie landschap zich afspelen in het westen, tegen de Andes aan. Of kun je ook al vanuit de hoofdstad vertrekken en daar fraaie fietsbare stukken tegenkomen?
Mij alternatief is een bus pakken naar Mendoza en daar verder zien.
Ervaringen zijn welkom.
De Fietsjunks zijn nu onderweg in Zuid-Amerika, maar hebben de eerste kilometers van hun huidige reis in Argentinië gemaakt. Ellen wilde reageren, maar het IP-adres van het hostel waar ze nu verblijven staat blijkbaar op een zwarte lijst van spamzuchtige computers. Vandaar dat ik even namens Ellen reageer:
fietsjunks schreef:"Wat is een mooi landschap?"
Dat is subjectief, er zijn hele grote stukken met alleen maar pampa's en als je dat een mooi landschap vindt, is vertrekken vanuit BA misschien je ding.

Wil je meer afwisseling en de bergen in? Dan kun je richting Mendoza vertrekken, maar zelf zou ik voor Salta kiezen. Rondom Salta is veel landschappelijk schoon (wat ik dan natuurlijk weer mooi vind).

Mendoza zelf ligt ook nog in pampa-gebied, de strook 'bergen' ligt richting Chili. Wil je echt die landschappen zien, zul je de Andes over moeten steken.

Maar dat is mijn mening. :wink:
Zoals eerder aangegeven staat onze Argentiniëreis op ons blog bicitours.blogspot.com, klik op het jaar 2007.
Mendoza is een mooie start van een fietsreis, want het ligt op de grens van de bergen en de halfwoestijn, evenals Salta. Een rondreis zou ik niet doen. Handiger is bijv. van Mendoza naar Salta te fietsen of omgekeerd.
Wat mij betreft zijn de parken Talampaya en Valle de la Luna aanraders. Maar lees gewoon het blog, dan zie je wat wij mooi vonden.