Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Chili (Carretera Austral) tips gevraagd - Forum Wereldfietser

Fietsen in Chili (Carretera Austral) tips gevraagd

Beste Fietsers,
Eind dit jaar willen wij in Zuid-Chili van Puerto Mont naar Villa o'Higgins fietsen (de Carretera Austral). Nou heb ik begrepen dat dit best een populaire route is voor fietsers en zodoende hoop ik hier een ervaringsdeskundige te treffen. Ik ben namelijk erg benieuwd naar de volgende dingen:

-Hoe lang hebben jullie over dit stuk gedaan? (ik houd nu ongeveer rekening met een maand, wij zijn geen bikkel-fietsers :))
-Hoeveel moet ik ongeveer budgetteren voor de pondjes/boten/ferry's onderweg? (en zijn er eventueel goedkopere alternatieve ivm low budget?:)) Ik heb wat verhalen gehoord van super dure ferry's op die route.
-Is er een alternatieve grensovergang (ipv Villa o'Higgins) mocht het weer en de zwaarte tegenvallen onderweg? Uit de reisbeschrijving van Dhr Schuijt heb ik begrepen dat o'higgins een behoorlijk pittige overgang is. Misschien goed een alternatief te hebben als het weer erg tegenvalt of als we in de knoei komen qua tijd (we willen daarna namelijk weer omhoog richting Mendoza en niet naar beneden naar Ushuaia).
-Is het raadzaam de exacte route vooraf op kaart/GPS te hebben of is het makkelijk te volgen aan de hand vd borden? Ik heb gezocht naar de GPS-coordinaten, maar kon die niet zo vinden. Ook geen idee of dat nodig is.

Bij voorbaat weer hartelijk dank!!
Lekker fietsen! :)
Niek
Tip: neem contact op met de fietsersbond van Chili "Furiosos Ciclistas"

Heb ik 10 jaar geleden ook gedaan. Werd op de luchthaven van Santiago opgehaald en mocht in een soort tuinhuisje van een van de leden overnachten en bijkomen van mijn jetlag.
Toevallig hadden ze net een fietsfeest op een van de pleinen. Werd later met een kleiner groepje voortgezet in een restaurant. Leuk contact en heb ook veel tips gekregen.
Ik ben vooral in het merengebied geweest tot Puerto Montt, dus niet zo zuidelijk.
http://www.furiosos.cl
info@furiosos.cl
Dag Niek

Ik heb deze route dit jaar gedaan…En mijn ervaring is dat je niet echt een bikkelfietser moet zijn om dit tot een goed eind te volbrengen. Ik ben in El Chalten vertrokken net voor het nieuwe jaar en heb oud-nieuw gevierd in Villa O’Higgins. Ik ben 28 januari gearriveerd in Puerto Mont. Dus een maand is naar mijn gevoel wel krap.
Het stuk Villa O’Higgins is wel heavy maar is doenbaar hoor. Als je reeds tot daar geraakt zal je dit ook wel kunnen. Je moet je fiets wat duwen…Ik lees dat je niet alleen gaat, dus je kan elkaar helpen. Ik had toen gezelschap van een koppel en dat hebben wij ook gedaan.
Gps is leuk voor te loggen maar om je weg te vinden naar mijn gevoel totaal overbodig. Je kan gewoon niet missen…Er loopt maar 1 weg:-). Een kaart is handig, zodat je weet je waar je ongeveer bevind op het traject.
Over prijzen kan ik weinig vertellen, heb dat niet bijgehouden. Weet nog wel dat de overzet bij O’Higgins prijzig was. Maar wel de moeite waard!
Onderweg is wild kamperen zeer makkelijk. Ook zijn er onderweg een 2 tal Casa de Cyclistas waar je gratis kan overnachten.
Er zijn wel enkele grensovergangen zodat je vroeger af de Carretera Austral kan maar dan mis je een groot deel van het traject….Zou ik niet doen.

Het viel me op dat er wat wegenwerken bezig zijn (asfalteren van het wegdek). Dus ik raad het aan niet meer te lang te wachten deze route te fietsen…:-)

De blog van me gaat over m'n trip in Zuid-Amerka, misschien vind je er iets nuttig.

Als je bijkomende info wilt laat maar iets weten.

Succes, je gaat een mooie tijd tegemoet!

Guy
Je kan bij die 'moeilijke' grensovergang ook gebruik maken van pakezels.
Maar ook al was de grensovergang loodzwaar, het was wel heel bijzonder.

Buen Viaje!

En euh, je hoeft mij niet Dhr. Schuijt te noemen hoor. Ik ben wel oud, maar ook weer niet zo oud:-)
Wat Carla soms doet, is op koopavond met klanten onze route(s) doornemen. Zij vind dat leuk, ik gezellig (al heb ik het meestal te druk in de winkel).
Je kan dan ook om 18:30 uur mee-eten als je wilt. Wel een uur van te voren melden.
Eric Schuijt schreef:Je kan bij die 'moeilijke' grensovergang ook gebruik maken van pakezels.
Maar ook al was de grensovergang loodzwaar, het was wel heel bijzonder.

Buen Viaje!

En euh, je hoeft mij niet Dhr. Schuijt te noemen hoor. Ik ben wel oud, maar ook weer niet zo oud:-)
Wat Carla soms doet, is op koopavond met klanten onze route(s) doornemen. Zij vind dat leuk, ik gezellig (al heb ik het meestal te druk in de winkel).
Je kan dan ook om 18:30 uur mee-eten als je wilt. Wel een uur van te voren melden.
Eric, kunnen we met z'n allen komen om Chileens mee te eten? Jouw winkel is toch in de Westersstraat 216, in het hartje van de Amsterdamse Jordaan?
Ik zou de tijd, net als Guyvg al aangaf, niet te krap nemen. Het is erg jammer als je moet gaan haasten als je in zo'n mooi gebied aan het fietsen bent. En er gaat ook wel eens een boot niet voor onbepaalde tijd. Bijvoorbeeld zoals ik uit eigen ervaring meemaakte bij het Lage del Desierto in Argentinië, aan het eind van de Carretera Austral, waar je de oversteek maakt om richting El Chalten te gaan. (Na het heavy stuk wat je beschrijft vanuit Villa O’Higgins ) Dan is het fijn als je ruimte in de tijd hebt om te gaan lopen naar de andere kant ;)