Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ushuaia - La Paz en de weergoden... - Forum Wereldfietser

Ushuaia - La Paz en de weergoden...

Hallo allemaal,

Op 1 november vertrek ik samen met mijn vriendin en onze twee fietsen naar Zuid-Amerika. Nu onze uitrusting (zo goed als) in orde is, is het binnenkort tijd voor onze tickets!

Hiervoor zitten we echter nog met een belangrijke vraag...

Ons plan: Ushuaia - La Paz (of omgekeerd)

Onze vraag: is dit weerkundig haalbaar? Patagonia in nov-dec? Salar in maart? Met andere woorden, wanneer hebben we de grootste kans op goed weer? :wink:
En welk type slaapzakken zouden jullie aanraden?

Alvast heel erg bedankt om mee na te denken over onze droom!
Wouter
De overheersende windrichting in Chili is Zuidwest. Als je die in de rug wil hebben kan je dus het beste naar La Paz toe fietsen. Qua temperatuur zal het wel los lopen, het is dan immers zomer en je fietst naar de evenaar toe. Niettemin zal het op grote hoogte toch best fris kunnen worden, maar een slaapzak die tot min 20 gaat lijkt me wat overdreven. Als je de keus hebt zou ik voor een lichte donsslaapzak gaan (deze van het goede en betaalbare Poolse merk Cumulus bijvoorbeeld http://www.sleepingbags-cumulus.com/Lit ... ags,4.html)
Op de hoogvlakte van Chili, Altiplano, schijnt het van december tot en met februari veel te regenen. Wegen kunnen daardoor soms onbegaanbaar worden.
Wij vertrekken ergens in sept-okt naar Sao Paulo en verwachten dan rond de jaarwisseling in Ushuaia te zijn om dan naar het noorden te fietsen. Ik denk dat dat wel een goede planning is om in (onze) wintermaanden zo zuidelijk mogelijk te zijn.

En dan denk ik dat we in de goede periodes 'terecht' komen, maar goed, niets is zo veranderlijk als het weer!

Jullie zouden 2 maandjes eerder zijn en er zijn vast genoeg mensen die ook in die periode starten. Ik denk dat het wel goed is, misschien een maandje later?

Kijk ook even naar weersites of lees andere verslagen, dan kom je vast ook een heel eind! En wie weet, zien we elkaar onderweg nog! ;)

Veel plezier met de voorbereiding in ieder geval en natuurlijk met de reis zelf. :)
Abacus schreef:Niettemin zal het op grote hoogte toch best fris kunnen worden, maar een slaapzak die tot min 20 gaat lijkt me wat overdreven.
Mijn natuurkunde is niet al te best, maar ik weet en heb ervaren dat op grotere hoogte warmte sneller vervliegt (door een lagere luchtdruk?). Ik was bij kamperen op 4.800m hoogte dan ook erg blij met m'n -15°C slaapzak, in de Zuid-Amerikaanse zomer. I.h.a. ben ik vrij warmbloedig.
Robertjan schreef:Mijn natuurkunde is niet al te best, maar ik weet en heb ervaren dat op grotere hoogte warmte sneller vervliegt (door een lagere luchtdruk?).
Hou het er maar op dat het kouder is naarmate je hoger komt. Globaal is dit 0,6° per 100 meter, maar het kan ook meer zijn. Het is geen effect van het weer maar wordt thermodynamisch afgedwongen: neem een kubieke meter droge lucht in een ruime zak, til die supersnel op naar 1000 meter en hij blijkt 6 graden koeler. Dat komt doordat de druk daarboven lager is. Het is het omgekeerde proces van dat van je fietspomp: die blijkt bij gebruik onderaan heet te worden.
Wel is bij hevige koude de absolute luchtvochtigheid per definitie heel laag, waardoor vocht dat op je huid en relatief warme kleren zit extra snel verdampt. De warmte die daarvoor nodig is wordt voor een groot deel aan jou onttrokken. Misschien dat daar de formulering dat Warmte Vervliegt vandaan komt, maar dat is wat ongelukkig geformuleerd.

Ik heb geen ervaring in de Amerka's, maar ben in de zomer in Europa boven 1000 m toch altijd weer blij met mijn slaapzak "-7" .
Leon

Leon
Leon schreef:
Robertjan schreef:Mijn natuurkunde is niet al te best, maar ik weet en heb ervaren dat op grotere hoogte warmte sneller vervliegt (door een lagere luchtdruk?).
Hou het er maar op dat het kouder is naarmate je hoger komt. Globaal is dit 0,6° per 100 meter, maar het kan ook meer zijn. Het is geen effect van het weer maar wordt thermodynamisch afgedwongen: neem een kubieke meter droge lucht in een ruime zak, til die supersnel op naar 1000 meter en hij blijkt 6 graden koeler. Dat komt doordat de druk daarboven lager is. Het is het omgekeerde proces van dat van je fietspomp: die blijkt bij gebruik onderaan heet te worden.
Wel is bij hevige koude de absolute luchtvochtigheid per definitie heel laag, waardoor vocht dat op je huid en relatief warme kleren zit extra snel verdampt. De warmte die daarvoor nodig is wordt voor een groot deel aan jou onttrokken. Misschien dat daar de formulering dat Warmte Vervliegt vandaan komt, maar dat is wat ongelukkig geformuleerd.

Ik heb geen ervaring in de Amerka's, maar ben in de zomer in Europa boven 1000 m toch altijd weer blij met mijn slaapzak "-7" .
Leon

Leon
Warm blijven kost energie, dat je inwendige kachel op 4000m ook niet meer zo geweldig brand zal ook niet helpen
Ik had een slaapzak tot tot +2 graden en dat was regelmatig fris op de Boliviaanse altiplano. Vooral boven de 4000m was het toch niet erg comfortabel meer. En dat was in de zomer. In de lokale winter kan het er 's nachts -30 bereiken heb ik me laten vertellen door de parkwacht. De tijd dat ik er was was het niet erger dan misschien -5 ofzo.

De salar is begin maar misschien nog niet begaanbaar vanwege regen. Halverwege Februari stond er dit jaar nog water op.
Wij zijn 2009 in November in Ushuaia begonnen, en naar Cuzco gefietst. Kwa klimaat ging het hartstikke lekker, je zit dan in het patagonische voorjaar. dat betekent op vuurland gewoon sneeuw, hoor. De reistijd is hartstikke goed!
Kwa slaapzak hadden we modellen die tot -3 gaan, en een fleece-inlet erbij. Nou, dat kan net. we hebben zeker een derde van de tijd onder het vriespunt gekampeert, de laagste gemeten temperatuur s'ochtends was -20. Als je in de Andes ondeweg bent, kan je dus met dat soort temperaturen rekenen.
Bij die temperaturen is het ook belangrijk, wat voor matjes je gebruikt.
Ik zou aanraden, om een flinke (mischien tot -7 ofzo) slaapzak te nemen, en een fleece-inlet. Die kan je dan in (erg) warme gebieden ook als slaapzak gebruiken. Zo ben je toch een stuk flexibeler dan met een -15 slaapzak.

Groten,
Benno

Als je wilt kijken wat wij zoal gedaan en gezien hebben: Gerbenno.com