Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waanzinnige meerprijzen fietsvervoer Zuid-Amerika - Forum Wereldfietser

Waanzinnige meerprijzen fietsvervoer Zuid-Amerika

Hallo,

Op de redactie van 'De vakantiefietser' kwam volgend bericht binnen:

"Met zijn tweeën willen wij dit jaar naar Ecuador. Verschillende vliegtuigmaatschappijen hebben serieus gesnoeid in het gewicht van de toegestane bagage. Van 2x32 kg bij Iberia begin vorig jaar, naar max. 25 kg sinds zomer 2003. Extra bagage wordt zwaar aangerekend, circa 35 EUR per kg. Wij kunnen de fietsen niet meenemen omwille van de te hoge meerprijs. Zijn er nog andere 'gedupeerden'.
Ontving je reacties van fietsers die waanzinnige meerprijzen betaalden? Ik ken er alvast een aantal. Iets om aan te klagen bij de maatschappijen?"

Wie heeft dezelfde ervaring dat maatschappijen zoals Iberia, de gewichtsgrens voor gratis bagagevervoer naar omlaag halen? Zeker is dat ze steeds meer, een weliswaar aanvaardbaar bedrag aanrekenen voor het vervoer van de fiets. Het positieve hieraan is dat dan het fietsgewicht niet wordt opgeteld bij de andere bagage.

Ik kijk uit naar ervaringen van fietsreizigers dienaangaande. Ze kunnen gebundeld worden als actiemiddel en/of als informatief stukje voor anderen.

Met dank!
André Ramault, redactielid 'De Vakantiefietser/De Wereldfietser'
e-mail: redactie@vakantiefietser.be

Beste Andre,

Deze ongustige verandering bij Iberia was hier in Nederland al bekend. Nu doet Iberia niet moeilijk over een paar kilootjes meer. Verder mag je ook 10 kilo aan handbagage meenemen. Volgens mij moet dit kunnen. Doe de fiets dus niet in een doos. Weegt al snel 2 kilo extra. Bescherm de edele delen met karton en wikkel de fiets in luchtkussentjesfolie. Verder biedt een doos schijnbescherming. Veel toiletartikelen en kleding kun je in de hoofdstad van een land gemakkelijk kopen. Je landt meestal bij een hoofdstad. Hoef je dus allemaal niet mee te nemen. Helaas is de post in Zuid-Amerika niet altijd even betrouwbaar, anders kon je kaarten en gidsen vooruit sturen naar een Poste restante in de plaats van aankomst. Overigens zijn bijvoorbeeld Lonely Planets overal te koop. Blader hier in de bibliotheek of bij Reiswijzer in Brugge uitvoerig in de documentatie en maak aantekeningen, zodat je goed voorbereid op pad gaat. Vervolgens koop je de gids die je onderweg gebruikt in het land van aankomst. Lonely Planets waren vooral in Nederland, maar zeker ook in Belgie, altijd al stukken duurder dan in de niet Euro-landen. Door de sterke Euro en de zwakke dollar is dit verschil alleen maar groter geworden. Reizen in landen de buiten het Euro-gebiedis nu buitengewoon financieel aantrekkelijk!

Amai. ligt Zuid-Amerika nu al in Azie?
:wink: :lol:

Khun Etienne, pai tinai? Door de zwakke dollar is niet alleen Azie goedkoper, maar ook Zuid-Amerika.
Jij wordt hier in Hollands steeds bekender. Ik hoorde dat de Thai Rak Thai in de omgeving van Chiang Mai bordjes wil plaatsen met "rawang chakajan!"
In het eerste Hollandse nummer van het Vlaamse reismagazine wordt je meteen uitvoerig genoemd.
Overal kom ik mensen tegen die met jou op pad zijn geweest. Vaak hebben zij dat ervaren als het hoogtepunt van hun Thailand-reis.
Volgende week geef ik tijdens de grote Op Pad Beurs hier in Holland drie dialezingen over Fietsen in Thailand. Helaas heb jij zo een markante uitstraling met jouw fietsen, dat jou niet aan mijn publiek kan onthouden. Wanneer kom weer eens deze kant op na al die jaren? Volgens mij kun jij hier op een beurs een perfecte show opvoeren met fietsen: " Allez maiske, zit ut poepke goed?"

Thanks Bert.

Nu ook niet teveel reclame maken he, anders is het hier gedaan met mijn schoon leven. :wink: