Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Algarve/Andalusië - Forum Wereldfietser

Fietsen in Algarve/Andalusië

Wie kent de Portugese Algarve met het aangrenzende Spaans Andalusië, zijn het prettige gebieden om er te fietsen? Ik denk aan een vliegreis van Groningen Eelde naar Faro. Datum: voorjaar 2009. Het moet niet te heet zijn. Overnachtingen in Portugese jeugdherbergen te Faro, Portimão, Lagos, Alcoutim en in Spaanse jeugdherbergen te Punta Umbría, Huelva en Chipiona. Voor een fietstocht van een week natuurlijk wat te veel, want ik heb nog niets uitgestippeld. Qua landschap weet ik niets van. Ik heb de fraaie Portugese foto's van Luc Oteman gezien, maar de eigen belevenis van fietsen aldaar is heel wat anders. Ik bezit wel het boek 'Fietsen in Spanje' van Bert Sitters.
Ik ben behalve Italië nog nooit zuidelijker geweest dan Tours in Frankrijk of Davos in Zwitserland.
Kan ik mooi twee nieuwe vlaggetjes op de framebuis van m'n Giant FCR bij schilderen! Denemarken, Zweden, Noorwegen, Italië en Vaticaan staan er al op.
Maar: als m'n spaarcenten hiervoor nog niet toereikend zijn, verplaats ik naar een fietstocht in Engeland.
Martin E. van Doornik schreef: Maar: als m'n spaarcenten hiervoor nog niet toereikend zijn, verplaats ik naar een fietstocht in Engeland.
Als je toch op de centen moet letten, zou je ook vanaf Bremen op bijv Faro kunnen vliegen (Air Berlin) en terug via Malaga (Ryanair). Ik weet niet of er vanaf Eelde wel lowbudgetvluchten zijn?
Wb fietsen in Andalusië ken ik alleen het gebied ten oosten van Granada, de Alpujarras, erg mooi!
De tovenaar schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Maar: als m'n spaarcenten hiervoor nog niet toereikend zijn, verplaats ik naar een fietstocht in Engeland.
Als je toch op de centen moet letten, zou je ook vanaf Bremen op bijv Faro kunnen vliegen (Air Berlin) en terug via Malaga (Ryanair). Ik weet niet of er vanaf Eelde wel lowbudgetvluchten zijn?
Wb fietsen in Andalusië ken ik alleen het gebied ten oosten van Granada, de Alpujarras, erg mooi!
Transavia heeft wel een lijndienst van Groningen Eelde naar Faro. (ik woon zelf aan de Groninger waddenkust, dus Schiphol of Bremen zijn te ver). Naar ik hoop wordt het een jubileumfietstocht: in 2009 ben ik dan 40 jaar wereldfietser :D !

Hoi Martin,

Misschien heb je er nu weinig aan, maar 15 december vliegen wij voor 12 dagen die kant op. Heen Rotterdam - Malaga en terug Faro - Rotterdam met Transavia.

Herinner ons er tegen die tijd aan, dan laat ik je weten hoe of wat en zullen er vast weer foto's te bewonderen zijn! ;)

Zelf hebben we overigens wel besloten om zeker niet de kustweg te gaan fietsen, te druk vermoeden we en tsja, het trekt ons sowieso niet zo.. :lol:

He Martin,

1 week is inderdaad erg weinig en in ieder geval te kort om Algarve en Andalusië te combineren. Ik geef de fietsjunks gelijk om de Alagarvekust te mijden. Tenzij misschien....
Eind dit jaar zou de Ecovia do Litoral moeten worden opgeleverd, een bewegwijzerde fietsroute van de Spaanse grens tot Cabo São Vicente. In mei was alleen een stukje van 24 km op het grondgebied van de gemeente Tavira klaar en dat was heel aardig en zeer goed bewegwijzerd. Niet echt voor 'wereldfietsers' aangelegd natuurlijk en met veel onverharde paden, maar prima te fietsen ook zonder MTB en door mooie stukjes natuur als zoutpannen en slikken etc.
Niettemin als ik maar een week had zou ik proberen Faro en Lissabon te combineren (Ik weet niet of dat met Transavia kan; in ieder geval wel met bijv. de LTU/Air Berlin) : van Faro naar Mértola (overnachten in hotel Beira Rio; vragen naar een kamer met uitzicht over de Guadiana, 45 Euro voor 2-persoonskamer) dan naar Beja (jeugdherberg :-)) dan Evora (jeugdherberg :-) maar zeker tot eind 2007 gesloten wegens al jaren durende verbouwing) dan via Alcacer do Sal naar Setubal (jeugdherberg :-)) en dan via de Serra da Arrabida naar Seixal en de pont naar Lisboa. Als je toch een rondje vanuit Faro wil maken zou je kunnen proberen via die Ecovia naar Tavira te fietsen (als je van het het vliegveld naar het noorden en de N125 fietst kruis je een fietsbrug over de weg die deel uitmaakt van de Ecovia; daar kun je hem oppikken). Van Tavira naar Castro Marim en dan langs de Guadiana naar Alcoutim, dan Mértola, Serpa, Beja, terug naar Mértola en door binnenland naar Faro. Of van Beja via Aljustrel naar Sta. Clara a Velha, dan naar Silves (heel erg de moeite; in Hotel Ponte Romana heb je voor 25 Euro een tweepersoonskamer) van Silves in een boog naar Loulé en naar Faro.
Gedetailleerde routes kun je (hopelijk) tegen volgend voorjaar vinden in mijn fietsgids Fietsen in Zuid-Portugal, Algarve en Alentejo.
Luc

Hallo Luc,
Ik ken jou nog van je fietsboek over Toscane en Umbrië. Ik ga niet naar Lissabon, alleen maar een kuststrook tussen Lagos (P) en Cadiz (E). Het vliegveld van Faro zit er mooi tussen. Als molenliefhebber denk ik dat er o.a. bij Albufeira molens staan. Mijn vrouw vind het niet prettig als ik langer dan een week weg fiets, zij moppert soms nog steeds tegen mij na mijn 11 dagen fietstocht in Italië vorig jaar. Aangezien ik ook een huis in Zweden bezit moet ik gezien mijn (...) inkomen nogal wat sparen om met mijn 40-jarig jubileum als wereldfietser nog een keer 'iets bijzonders' fietsen, in landen waar ik nog nooit ben geweest. Ik zal jou nieuwe boek zeker bestellen!
Groeten van Martin.

Afbeelding
Luc

wij gaan de 16e weg naar faro 31 weer terug vvan malaga
eens kijken of we fiestjunks tegen gaan komen route geen idee eerst een beetej naar boven en dan naar beneden

vorig jaar waren en te voet in/bij donana was erg mooi ,maar misschien fietsen we er ook wel langs kijken wat het word.
post wel een berichtje als we weer terug zijn

Wij zijn net terug van een weekje Alpugarra. Zeer de moeite waard, mooi klimmen, nog fijner afdalen, goed weer, prettige (en 2 minder prettige) hostals.
Opvallend vond ik de terugkeer in Grenada, wat een bruine smog hangt er boven die stad echt goor.
En als je dan net een week op hoogte :) hebt gefiets valt dat iets tegen.
Voor de rest wel mooie stad.
We vlogen met Vueling van Schiphol naar Malaga (340 euro 2 personen & 60 euro per fiets v.v.). Dagbudget van 100 euro voor overnachten en eten en dat is reeel. Goedkoper kan vast hoor!
Van Malaga met de bus naar Grenada (9,11 per persoon incl. fiets) en toen gaan fietsen, rondje en na 6 dagen weer met bus van Grenada naar Malaga (weer 9,11 euro).
Ervaring en bruine benen/armen rijker.

groet,
Jan
Hallo,

Het is zeker de moeite waard om er te fietsen.
Ikzelf fietste vorig jaar van Faro tot thuis in Hoegaarden ( Belgie ).
Portugal heeft zeker op mij het meeste indruk gemaakt.
Via Faro naar Cachopa, Mertola, Beja, Portalegre, enz.
Op 29 augustus vertrek ik terug naar Portugal.
Je kan eventueel eens op mijn blog kijken, er staan foto's en tekst op over de fietstocht van vorig jaar.


Groeten,


Remi

Remi,

Ik heb op je site gegeken. Mooie foto's en een leuk verslag van je tocht vanuit Portugal. Ik ben wel onder de indruk van dat filmpje over de Camino del Rey bij El Chorro. Het is adembenemend. We waren daar toevallig twee keer in mei van dit jaar. En volgens mij is deze "wandeling" op dit moment niet meer te doen. Het pad langs de bergwand is over een grote lengte verwijderd, je ziet alleen nog maar een paar stalen profielen uit de bergwand steken. Dat verbaasd mij niet als je de toestand van dat pad op je filmpje ziet, je ziet de lopers met een klettersteige tuigje lopen en dat is wel nodig.

Ronald van der Perk

amai Remigius, 'k heb ook effe gekeken :shock: (ik heb dus wel nogal zwaar hoogtevrees :? ) ... had je soms een parachute aan voor de zekerheid of zo 8) ...