Additionally, paste this code immediately after the opening tag: helm in Engeland - Forum Wereldfietser

helm in Engeland

Wij gaan volgende week in Engeland fietsen. Kan iemand ons vertellen of het dragen van een helm in Engeland verplicht is??

Groet,

Wim en Erika
Het antwoord is kort. Neen dus!

En op de boot dan Bert?

Sorry (kon het niet laten)

Er varen naar Engeland geen Laotiaanse snelboten, zoals op de Mekong!
KLeine correctie op de eerdere antwoorden: het dragen van een helm is in Engeland Wel verplicht voor kinderen jonger dan 12 en dat wordt ook daadwerkelijk gecontroleerd.

Dit geldt ook voor kinderen in kinderzitjes ed.

Groetjes,

Astrid
Wel of niet verplicht. Da's toch helemaal het punt niet!

Het lijkt mij het best wanneer je op de fiets altijd een helm draagt. Zo overleef je nog eens een val zonder ernstige hoofd en hersenletsels. Na anderhalf jaar geleden eens flink onderuit te zijn gegaan ben ik een doorbeten helmdrager.

Wat ik hier in Zweden heb ontdekt is dat automobilisten veel voorzichtiger zijn in het verkeer wanneer ze iemand met helm zien. Als helmdragende fietser krijg je plots veel meer plaats en voorrang.

Meer algemene informatie over helmen:

Bicycle Helmet Safety Institute
http://www.bhsi.org/

Zweedse Fietshelmgroep
http://www.svenskacykelhjalmsgruppen.nu ... glish.html

Cheers,
Sebastian

bert sitters schreef:Er varen naar Engeland geen Laotiaanse snelboten, zoals op de Mekong!
In die boten is de helm niet verplicht bert! Oordopjes zou in de boot eigenlijk wel verplicht moeten zijn.
Sebastian van den Bergen schreef:Wel of niet verplicht. Da's toch helemaal het punt niet!

Het lijkt mij het best wanneer je op de fiets altijd een helm draagt. Zo overleef je nog eens een val zonder ernstige hoofd en hersenletsels. Na anderhalf jaar geleden eens flink onderuit te zijn gegaan ben ik een doorbeten helmdrager.

Wat ik hier in Zweden heb ontdekt is dat automobilisten veel voorzichtiger zijn in het verkeer wanneer ze iemand met helm zien. Als helmdragende fietser krijg je plots veel meer plaats en voorrang.

Meer algemene informatie over helmen:

Bicycle Helmet Safety Institute
http://www.bhsi.org/

Zweedse Fietshelmgroep
http://www.svenskacykelhjalmsgruppen.nu ... glish.html

Cheers,
Sebastian
Gelijk heb je Sebastiaan, alleen, IK wou er weeral niet over beginnen.
Velen (in NL) zien het als een aanval op hun vrijheid en niet als een bescherming.

Ik begrijp het eigenlijk wel, als er niks in zit moet je ook niks beschermen :wink:

Voor mij blijft het een persoonlijke keuze. Juist het feit dat er iets in mijn hoofd zit, bepaalt dat ik zelf prima in staat ben om die keuze zelf te maken.
Een helm biedt uitstekende bescherming bij een gemene valpartij. vooral tijdens wielerwedwedstrijden. Daar zijn fietshelmen ook voor ontworpen. Kom je echter onzachtzinnig in aanraking met een automobiel, dan is die bescherming beduidend minder.
Verbeteren van fietsveiligheid gaat aanzienlijk verder dan het verpicht stellen dan een helm alleen. Dat het dragen van een helm in Zweden effect heeft op het rijgegdrag van automobilisten, is natuurlijk een uitstekende zaak. Helaas werkt dat niet overal zo. Als je ziet in Australie, een land met fietshelmplicht, hoe daar gescheurd wordt door extreem zware vrachtauto's en dronken bestuurders van personenauto's, dan fungeert een helm niet meer als een doekje voor het bloeden en afleiding van de werkelijke oorzaken van verkeersonveiligheid. Overheden maken zich met het verplicht invoeren van een fietshelm er maar goedkoop vanaf. Hoeven ze verder hun hoofd niet te gebruiken.

Bij een fietsongeluk of valpartij moet niet altijd iemand anders betrokken zijn, stoeprand, tak in het voor wiel, een hond, een mooie meid (vent) die langskomt, een afdaling met bepakking en scherpe bochten, slecht wegdek, gebroken voorvork (ja echt) enz enz.

Dat een helm niet altijd helpt bij een aanrijding met een vrachtwagen daar hebben we het niet over aangezien een gordel in combinatie met een airbag daar zelfs geen volledige oplossing voor is.
Een vliegtuig, waarvan iedereen aan boord een gordel draagt, dat van 10.000 meter naar beneden komt zonder motoren daar gaat het ook niet over.
Bij valschermspringen is een helm ook verplicht maar als je geen valscherm aandoet dan is de helm "eigenlijk" ook wel overbodig . 8O

De autogordel aandoen zou eigenlijk dan ook een eigen keuze moeten zijn?

Ik ken een Engelse wereldfietser die een groot deel van de wereld op de fiets gedaan heeft, behalve Australie omdat daar de helm verplicht is. Zonde van zijn denkwijze omdat hij zichzelf een beperking oplegt.

Zelfs met een verplichting van de helm of de gordel heb je een eigen keuze.

Je doet hem aan of op, zoniet betaal je een boete.
(twee dingen waar de meeste vrije wereldfietsers een hekel aan hebben, verplichting en betaling) :lol:

Het kan eenvoudig teruggebracht worden tot een goede gewoonte die men zichzelf aanleert.

Vermoedlijk moet ik niet op dit forum NIEMAND overtuigen dat roken slecht is voor de gezondheid. Ga jij nu maar een kettingroker proberen te overtuigen dat hij beter zou stoppen.

Ook een gewoonte, eerder een slechte dan wel maar zeer zeker een eigen keuze.

Voor het overige ben ik het wel met Henk eens omtrent de oordopjes :wink:

Zelfs bij het stilstaan kan een helm je nog van dienst zijn. Ik parkeerde mijn fiets eens tegen een groot uitgevallen verkeersbord. Het was mijn geluk dat ik mijn helm op had, anders had ik mijn kop flink gestoten.

Martin

Ik sliep in een guesthouse in Thailand. Pal boven mijn hoofd was een rare balk waaraan het muskietennet zat. Midden in de nacht schrok ik plotseling wakker. Ik veerde rechtop. Helaas besefte ik in mijn slaapdronkenheid niet dat die balk boven mij zat. Als ik wederom in dat onderkomen overnacht, doe ik mijn fietshelm op.

bert sitters schreef:Ik sliep in een guesthouse in Thailand. Pal boven mijn hoofd was een rare balk waaraan het muskietennet zat. Midden in de nacht schrok ik plotseling wakker. Ik veerde rechtop. Helaas besefte ik in mijn slaapdronkenheid niet dat die balk boven mij zat. Als ik wederom in dat onderkomen overnacht, doe ik mijn fietshelm op.
:lol:
ik ga binnenkort in Engeland fietsen.

Nu las ik dit:
http://www.ad.nl/ad/nl/10444/Offside/ar ... ster.dhtml

Is er nu een fietshelmplicht in Engeland ( ik heb trouwens geen fiets met terugtrap remmen) ?

Groet

Wim
Het korte antwoord is: nee.
Je moet in Engeland twee remmen hebben, dus de klassieke Nederlandse stadsfiets met alleen een terugtraprem mag niet. Wel in combinatie met een voorrem. De reden is even simpel als terecht: ze hebben in Engeland heuvels en bergen, en hier en daar zelfs heel steile.
Een helm is er niet verplicht. Wel geven rechters je als je geen helm op had bij een ongeval meestal een veel minder hoge schadevergoeding (of helemaal niets) omdat je de verwonding aan jezelf te danken zou hebben. Engelse rechters zijn vaak erg fietsonvriendelijk. Een helm is dus verstandig, net als fluo hesjes etc. Fietsen in de stad is inderdaad soms best link. De straten zijn vaak smaller dan bij ons, er zijn weinig goede fietspaden, en de automobilisten zijn minder gewend aan fietsers. Hou er allemaal rekening mee, en het is toch een geweldig fietsland.
Sluit ik me bij aan Engeland is ene geweldig fietsland. Omdat er vaak geen fietspaden zijn in het midden vand e rijbaan rijden zodat auto's en ander sneller verkeer met een bocht om je heen moeten.

Ben trouwens alleen nog maar fietsvriendelijke automobilisten tegen gekomen.
Toen ik vorig jaar in London was (op de voet) viel het me op dat 99% van de fietsers in felgele fluor jasjes gehuld waren, dus ik had nog gevraagd of dat wettelijk verplicht was, maar nee, gewoon zelfbescherming zei men. Vijf minuten later zie je ook fietsers oversteken, afslaan en invoegen zonder ook maar 1 keer links of rechts te kijken, dus ik vond dat sommige fietsers hun prioriteiten wat vreemd hadden liggen...maar dat zal wel aan mij liggen ;-)
Somchai schreef:Ik begrijp het eigenlijk wel, als er niks in zit moet je ook niks beschermen :wink:
Deze grap hoor ik eigenlijk alleen van mensen met een head-first-fiets. Lekker dweilen met de kraan open ;-)

Groetjes,
Walter
Zou somchai na twaalf jaar na z'n grap deze nog lezen :wink: ?