Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prettig kamperen in België. - Forum Wereldfietser

Prettig kamperen in België.

398 berichten
Hallo allen,

Afgelopen lang weekend heerlijk gefietst door Vlaanderen.
We hebben schitterende steden en pittoreske dorpjes gezien, en genoten van het eten en streekbier.

Eén ding viel ons erg op: leuke campings zijn hier lastig te vinden.
De meeste lijken op stacaravan sloperijen, bevolkt door een Belgische variant van de familie Tokkie. Het sanitair lijkt geimporteerd uit India.
Het is jammer dat deze campings een rotte smaak geven aan het leuke fietsen door België.

Weet iemand of er een overzicht is van mooie campings in België?
Groeten, John.

Hallo John,

Nee, dat soort campings is absoluut niet wat we zoeken en waar je ook eigenlijk helemaal niet wil zijn maar je moet iets.

In België heb ik er geen ervaring mee maar het lijkt me het proberen wel waard. Wat campings uit het boekje "Kleine campings", een uitgave van de ANWB waarvan elk jaar een up-date verschijnt. Naast Nederland staan er campings in België, Frankrijk en Luxemburg in vermeld (althans in mijn stokoude uitgave van 1999).

Groeten,
Annita

Beste John,

Belgen hebben weinig met kamperen, behalve dat bijna iedere Belg in zijn jeugd een tijdje bij de scouting heeft gezeten. Tijdens die periode wordt het primitief kamperen stelselmatig ingepompt. Dusdanig dat na de jaren van de scouting de tent definitief wordt afgezworen.
In de Ardennen kom je nog wel wat campings tegen, vooral door de belangstelling vanuit Nederland.
In Vlaanderen zijn campings dun bezaaid: voor fietsers leuke campings nog veel dunner.
Een boerencamping mag niet in Vlaanderen: een gebied heeft een agrarische, of een toeristische bestemming. Een combinatie daarvan kan niet, zo vertelde mij de verantwoordelijke minister.
Ik heb wat speurwerk verricht: langs de routes in mijn gids Fietsen bij de Zuiderburen heb ik voor fietsers leuke campings een sterretje gegeven.
Zie: www.fietswegen.nl

Hoi John,

Ons favoriete plekje is camping Des Challes op ongeveer 2 km van Stavelot.
CAMPING DES CHALLES. Rue des challes 5, Stavelot

de camping heeft geen website, is niet lid van allerlei organisaties en is vrij eenvoudig. Alles is simpel.
De lokatie is perfect. Mooi aan een riviertje. Erg gericht op trekkers.
Oh ja, je mag over aan kampvuurtje maken. Uniek!

Groet,
Marco
Dag,

Helaas zijn er door de zeer strenge milieu/ruimtelijke ordeningswetgeving in Vlaanderen de laatste jaren heel veel campings in Vlaanderen verdwenen. Tot op heden bestaat er ook nog geen mogelijkheid om als boer een minicamping in te richten. Kleine campings zul je dan ook nauwelijks vinden. Er gloort wel hoop aan de horizon: er zijn plannen om minicampings bij te boer wettelijk mogelijk te maken.

In de tussentijd kun je nog de "noodoplossing" van trekkershutten proberen, die zijn er wel steeds meer. In Wallonië zijn ze nog minder streng (ze hebben er dan ook veel meer open ruimte), en vind je dus, met name in de Ardennen, nog wel wat leuke campings.

Overigens ben ik het er niet mee eens dat Vlamingen niets met kamperen hebben. Ook Vlamingen kamperen veel. Maar dan wel in het buitenland. En half jong Vlaanderen trekt in de zomer met de tent naar een Scouts- of girokamp... .

Groet,

Astrid

Het sanitair van Des Challes is wat minder, maar wij Wereldfietsers zijn wel wat gewend. Verwacht zeker geen India-toestanden.
Overigens hebben ze op Des Challes ijskoud bier!

Astrid,

Dat veel jonge Vlamingen er met de scouting kamperend er op uittrekken meldde ik al in mijn reactie. Maar na hun scouting-periode lijkt het ineens met kamperen gedaan. Ik heb genoeg in een tent geslapen tijdens mijn tijd bij de scouting, is een reactie die ik van veel Belgen krijg.
Wat je onder Vlamingen ook niet ziet is een de Waard-tenten cultuur. Tijdens de schoolvakanties barst het op de kleinere Nederlandse kampeerterreinen van gezinnen in een tent van de Waard.
Die campings die door de aangescherpte regelgeving van minister Renaat Landuyt (toen nog minister van het Vlaamse gewest) gesloten zijn, waren echt een regelrechte puinhoop met onvoldoende en slecht sanitair. Overigens waren dat vooral terreinen met sta-caravans en kotten. De meeste van die kotten waren illegale bouwwerken. De campingbaas werd voor de keuze gesteld: of de kotten weg, of de camping gaat sluiten.

Marco Meijerink schreef:Hoi John,

Ons favoriete plekje is camping Des Challes op ongeveer 2 km van Stavelot.
CAMPING DES CHALLES. Rue des challes 5, Stavelot

de camping heeft geen website, is niet lid van allerlei organisaties en is vrij eenvoudig. Alles is simpel.
De lokatie is perfect. Mooi aan een riviertje. Erg gericht op trekkers.
Oh ja, je mag over aan kampvuurtje maken. Uniek!

Groet,
Marco
Hoi Marco,

Eigelijk bedoel ik Vlaanderen! In Wallonië lukt het soms om een redelijke camping te vinden.
Ons triest dieptepunt was de "kasteel"camping in Viande op een steenworp afstand van het mooie Geraardsbergen.
De ramen van het kasteel waren dichtgetimmerd, gaten in het dak, drie kleuren verf op de muren en de dakgoten waren afgebroken.

De camping was ruim voorzien van grind, behalve het voetbalveld.
Het "sanitair" was even slecht als in de vrachtwagenchauffeur daba's in India.
Je moest je een weg banen door de spinnenwebben en de douchebak lag vol met insecten en pleepapier. De muren bedekt met stucwerk en vier soorten tegels, oververfd maar die verf liet los.
Eigelijk wil je hier alleen douchen met regenpak en lieslaarsen.

Hopelijk hebben andere sprekers gauw gelijk en kunnen boeren ook een camping beginnen.

Groeten, John.
Avanher schreef: Helaas zijn er door de zeer strenge milieu/ruimtelijke ordeningswetgeving in Vlaanderen de laatste jaren heel veel campings in Vlaanderen verdwenen.
Ik ben een aantal jaren naar een camping in Heverlee bij Leuven geweest en die is 5 jaar geleden helaas opgedoekt. Maar of dat door die strenge wetten komt? Volgens mij had de gemeente of de universiteit gewoon een stuk grond nodig. Als ik al die lukraak in het land gezette huizen zie denk ik dat ruimtelijke ordeningswetten niet zoveel voorstellen. Of gaan die ergens anders over? Overigens kom ik nog steeds graag in Vlaanderen. Alleen is het nu in een hotel.

groet,
Vincent

johntelleman schreef:Eigelijk bedoel ik Vlaanderen! Goeten, John.
Excuses, ik had alleen snel de vet gedrukte tekst gelezen.

Groet,
Marco
Hallo kampeurders,

Inderdaad, tot een tiental jaren geleden was het met RO in Vlaanderen zeer triest gesteld. Vandaar de eindeloze lintbebouwing, de betonnen dozen overal. Om daar een eind aan te maken, werd de wetgeving verstrengd, zelfs strenger dan in NL. En, door een aantal campings (bijv. de beruchte camping Cosmos) op te doeken, zijn er idd een aantal stukjes natuurgebied (duinen) in ere hersteld

Bert, ik heb nog nooit andere nationaliteiten dan Nederlanders met een De Waard zien kamperen, maar dat lijkt me geen graadmeter voor een kampeercultuur (die krengen wegen een ton en kosten veel bloed, zweet en tranen bij het opzetten). Maar alle "buitensportende" Belgen die ik ken trekken er regelmatig met hun koepeltje of tunneltje op uit... ook gezinnen.

Groetjes,

Astrid

johntelleman schreef: Hoi Marco,

Eigelijk bedoel ik Vlaanderen! In Wallonië lukt het soms om een redelijke camping te vinden.
Ons triest dieptepunt was de "kasteel"camping in Viande op een steenworp afstand van het mooie Geraardsbergen.
De ramen van het kasteel waren dichtgetimmerd, gaten in het dak, drie kleuren verf op de muren en de dakgoten waren afgebroken.

De camping was ruim voorzien van grind, behalve het voetbalveld.
Het "sanitair" was even slecht als in de vrachtwagenchauffeur daba's in India.
Je moest je een weg banen door de spinnenwebben en de douchebak lag vol met insecten en pleepapier. De muren bedekt met stucwerk en vier soorten tegels, oververfd maar die verf liet los.
Eigelijk wil je hier alleen douchen met regenpak en lieslaarsen.

Hopelijk hebben andere sprekers gauw gelijk en kunnen boeren ook een camping beginnen.

Groeten, John.
In mei, aan de rand van Geraardsbergen op een prima trekkersveldje gestaan. ( onderdeel van een grotere camping.)
Hoewel we bijna 9 dagen in de regen hebben gefietst toch maar een duik genomen in het binnenzwembad.(kregen ook nog korting)

Wil.

Die camping bij Geraardsbergen, was dat dan "de Gavers" ?

Het is inderdaad heel moeilijk om als rondtrekkende fietser campings te vinden in Vlaanderen. Ikzelf ben er nu ook hard naar op zoek, doe volgende week de Vlaanderen Fietsroute.

En de campings in die routegids zijn vaak inderdaad verblijfscampings zonder trekkersveldje, of opgedoekt. Met hard zoeken, vaak een langer parcours en twee keer overnachten bij kennissen zal het wel lukken.

Een goed overzicht van campings ken ik niet.

Op sommige stukken langs de Vlaanderen Fietsroute zijn totaal geen campings.
Zo is in de omgeving van Kortrijk geen enkele camping. Bij Kluisbergen (Ruien) is wel een aardige camping. Nog leuker is Kompas Camping bij Oudenaarde, dan moet je wel van Vlaanderen Fietsroute af, maar het kleine stadje Oudenaarde heeft maar liefst vier brouwerijen en een bruintje op de Grote Markt gaat er best in na een dagje fietsen.
Ook tussen Leuven, Sint-Truiden, Tongeren en Lanaken is geen camping meer.
Wel mogen in Sint-Truiden (Brustum) max. 4 tentjes worden neergezet op een veldje bij vakantiewoningen Vanmeer-Hermans. Wel vooraf bellen! Tel. 011-68 21 52, GSM 0475-97 95 41.
Vanaf Tongeren naar Kanne kun je leuker door het Jekerdal fietsen dan via de Vlaanderen Fietsroute. Je gaat dan wel een stukje door Wallonie. Ook op ander stukken in Belgisch Limburg zijn er mooiere stukken via de knooppunten, dan via de Vlaanderen Fietsroute.
Zie verder mij gids Fietsen bij de Zuiderburen: www.fietswegen.nl

Bedankt Bert,

ik lees de mail nu pas, maar had via de toeristische dienst van tongeren pas krek :!: hetzelfde telefoonnummer doorgekregen als wat je meldt.

De kompascamping bij Oudenaarde is inderdaad een mooie (net als de broer in Nieuwpoort, waar ik al vaak heb gestaan), maar in die streek kies ik toch voor die van Kluisbergen, omwille van het uitzicht.

De route in Limburg zal ik volgen, later als ik eens slechts een weekendje heb doe ik andere wegen.
Que Sera schreef:Die camping bij Geraardsbergen, was dat dan "de Gavers" ?

Een goed overzicht van campings ken ik niet.
Que Sera,

Dat klopt vanaf de route fiets je er zo naar toe.

ik was daar vaker langs gekomen en nu hadden i.v.m. de regen de tent daar maar neergezet.

Wil.
Voor wie leuk wil kamperen tussen Leuven en Landen, in de buurt van Hoegaarden (dus in het "campingloze" gebied van de Vlaanderen Fietsroute)... er ligt net over de taalgrens een leuk trekkersterreintje in Beauvechain, "Les Arpents Verts". Een oude boomgaard. Bestaat bij mijn weten nog steeds. Adres: Rue Longue 115
1320 La Bruyère Beauvechain. Hebben zelfs een website: http://users.belgacombusiness.net/arpen ... index.html

Groetjes,

Astrid

Mijn ervaringen met campings in Belgie/Vlaanderen zijn ook niet geweldig. Deze campings in Vlaanderen kunnen de toets der kritiek wat mij betreft echter wel doorstaan:

Camping Memling in Brugge
http://www.camping-memling.be/

Camping kelchterhoef, bij Houthalen
http://www.kelchterhoef.be

Camping Holsteenbron in Zonhoven (bij Genk)
http://www.holsteenbron.be/

Niet echte kleine, knusse campings, maar je staat er in ieder geval niet tussen de stacaravans en het sanitair was in orde.

Roef

In Westouter bij Ieper was (iig vroeger) ook een leuke knusse camping, maar 5 plekken en geen stacaravans. Lag vlakbij de kerk achter een huis/electriciteitszaak (dus gewoon midden in het dorp).
Sanitair was niet optimaal maar het kostte dan ook vrijwel niets.

Geen idee of deze nog bestaat. Hij was iig toendertijd in geen enkele gids te vinden.

Fedor, Rongyos en Avanher, bedankt voor het noemen van een aantal redelijke campings.
Vlaanderen heeft te veel te bieden om links te laten liggen vanwege de campings.

Groeten, John.