Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prettig kamperen in België. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Prettig kamperen in België.

398 berichten
Elstar schreef:
l'escargot schreef:Voor onze kampeerplaatsen hanteren wij een all-in prijs. (Kampeermiddel, auto, stroom, water, douches en toeristenbelasting): € 33,50
Dan zoek ik toch een ander soort camping.
Ik heb in 2008 op L'Escargot gestaan en heb daar buitengewoon goede herinneringen aan. Wat ik me niet meer kan herinneren, is wat ik ervoor betaald heb - maar zeker geen 33,50. Dat had zich wel in mijn geheugen gegrift. :wink: 't Lijkt mij een mailtje aan L'Escargot waard als je interesse hebt om er te gaan staan.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
Elstar schreef:
l'escargot schreef:Voor onze kampeerplaatsen hanteren wij een all-in prijs. (Kampeermiddel, auto, stroom, water, douches en toeristenbelasting): € 33,50
Dan zoek ik toch een ander soort camping.
Ik heb in 2008 op L'Escargot gestaan en heb daar buitengewoon goede herinneringen aan. Wat ik me niet meer kan herinneren, is wat ik ervoor betaald heb - maar zeker geen 33,50. Dat had zich wel in mijn geheugen gegrift. :wink: 't Lijkt mij een mailtje aan L'Escargot waard als je interesse hebt om er te gaan staan.

Groetjes,

Carl
* Als u alleen kampeert, kunt u 5 euro per nacht in mindering brengen. Maar dan vind ik het ook nog duur. Afgelopen zomer betaalden we met 2 tentjes en 4 personen tussen de 22 en 32 Euro per nacht. L'Escargot doet er goed aan om van 1 veldje een trekkersveldje te maken. Op 150 - 200m2 passen 8 - 15 wereldfietser tentjes.
Probeer in ieder geval camping Voorhout in Stekene te vermijden. Wij kwamen daar terecht omdat de camping op onze route lag en we de hitte van afgelopen zondag beu waren. Het gedreun van de langs gelegen snelweg is te negeren, onze tent paste samen met de fietsen en twee stoeltjes net op het toegewezen plaatsje, het bier was goedkoop. En dat alles voor 4 euro per persoon en 8 euro voor de tent. MAAR we moesten ook nog een chipkaart kopen (5 euro) die noodzakelijk is om toegang te krijgen tot het toiletgebouw. En daar begon de fun: elke deur die je opent kost 0,39 eurocent: toiletgang: 39 eurocent, douchen: 2 deuren: 78 eurocent voor de toegang + kosten warm water, afwassen: 1 deur + betalen voor warm water. Protest hielp niet: zolang het café open is kun je daar gratis naar het toilet en verder begreep de beste man mijn verontwaardiging niet. De overige campingbewoners eigenlijk ook niet. Voor het eerst in meer dan vijftig jaar kamperen moest ik op een camping betalen om van het toilet gebruik te maken, het maakt me nog razend. Niet om het geld, maar om het idee.
arnob schreef:Probeer in ieder geval camping Voorhout in Stekene te vermijden. Wij kwamen daar terecht omdat de camping op onze route lag en we de hitte van afgelopen zondag beu waren. Het gedreun van de langsgelegen snelweg is te negeren, onze tent paste samen met de fietsen en twee stoeltjes net op het toegewezen plaatsje, het bier was goedkoop. En dat alles voor 4 euro per persoon en 8 euro voor de tent. MAAR we moesten ook nog een chipkaart kopen (5 euro) die noodzakelijk is om toegang te krijgen tot het toiletgebouw. En daar begon de fun: elke deur die je opent kost 0,39 eurocent: toiletgang: 39 eurocent, douchen: 2 deuren: 78 eurocent voor de toegang + kosten warm water, afwassen: 1 deur + betalen voor warm water. Protest hielp niet: zolang het cafe open is kun je daar sel gratis naar het toilet en verder begreep de beste man mijn verontwaardiging niet. De ovsrige campingbewoners eigenlijk ook niet. Voor het eerst in meer dan vijftig jaar kamperen moest ik op een camping betalen om van het toilet gebruik te maken, het maskt me nog razend
Doet me denken aan een verhaal in de Donald Duck... daarin werd hij Koning van de Wereld en wilde iedereen met een metertje laten rondlopen om ze voor elke ademtocht te laten betalen... dat had je daar nog net niet, dus...
nvt
Heb net vier dagen in de Westhoek gefietst:

Brugge, camping Memling : goede camping, wel vol,maar rustig na tienen. Alleen geen WC papier. Wel gratis warm water. Sanitairgebouw was nog in afbouw, dus misschien hangt er volgend jaar wel papier...een prima camping voor een nachtje. En Brugge is erg mooi.

Diksmuide, camping de ijzerhoeve. Stapel vuilniszakken bij de ingang, geen warm water want boiler stuk(en kost 1 euro als het er wel is). Praktisch leeg, afgezien van wat sta caravans, een aardig fietskampeer stel uit Frankrijk, en nog 1 of twee tenten. Sanitair niet echt heel vies, maar ook niet bepaald nieuw. Eigenaar hing dronken aan z'n eigen bar...zal me benieuwen of het volgens jaar nog bestaat!

Ieper : naam even kwijt, maar enige camping in de stad. Groot trekkersveld, goed en schoon sanitair, bij het centrum, een absolute aanrader.

Waregem : Nam een route via de grotere wegen van Ieper via Roesselare naar Waregem, en dat viel tegen, veel verkeer, stof, uitlaatgassen etc. Camping is direct naast het stadion van de Sc Zulte Waregem, een profclub. Was de enige tent daar, qua sanitair acceptabel maar geen hoogvlieger. Er werd die avond een wedstrijd gespeeld van de reserves, en ik kon via een open hek zo de tribune oplopen en heb het laatste gedeelte van de wedstrijd gekeken. Niet dat ik zo van voetbal houd, maar het regende, daar zat ik lekker droog, en had entertainment. Slapen ging erg slecht, want het is naast de ringweg van de stad, dus de hele nacht verkeer.
captain_fabulous schreef:Heb net vier dagen in de Westhoek gefietst:

Brugge, camping Memling : goede camping, wel vol,maar rustig na tienen. Alleen geen WC papier. Wel gratis warm water. Sanitairgebouw was nog in afbouw, dus misschien hangt er volgend jaar wel papier...een prima camping voor een nachtje. En Brugge is erg mooi.

Diksmuide, camping de ijzerhoeve. Stapel vuilniszakken bij de ingang, geen warm water want boiler stuk(en kost 1 euro als het er wel is). Praktisch leeg, afgezien van wat sta caravans, een aardig fietskampeer stel uit Frankrijk, en nog 1 of twee tenten. Sanitair niet echt heel vies, maar ook niet bepaald nieuw. Eigenaar hing dronken aan z'n eigen bar...zal me benieuwen of het volgens jaar nog bestaat!

Ieper : naam even kwijt, maar enige camping in de stad. Groot trekkersveld, goed en schoon sanitair, bij het centrum, een absolute aanrader.

Waregem : Nam een route via de grotere wegen van Ieper via Roesselare naar Waregem, en dat viel tegen, veel verkeer, stof, uitlaatgassen etc. Camping is direct naast het stadion van de Sc Zulte Waregem, een profclub. Was de enige tent daar, qua sanitair acceptabel maar geen hoogvlieger. Er werd die avond een wedstrijd gespeeld van de reserves, en ik kon via een open hek zo de tribune oplopen en heb het laatste gedeelte van de wedstrijd gekeken. Niet dat ik zo van voetbal houd, maar het regende, daar zat ik lekker droog, en had entertainment. Slapen ging erg slecht, want het is naast de ringweg van de stad, dus de hele nacht verkeer.

De camping van Ieper is camping Jeugdstadion. Anders dan de naam lijkt te doen vermoeden is dit géén jeugdcamping. De naam Jeugdstadion is historisch gegroeid. Jeugdstadion is een gemeente camping net buiten het centrum van Ieper, maar toch rijkelijk in het groen. Een paar jaar geleden is het gehele complex gerenoveerd, maar de prijzen vallen mee. Een fietser met een klein tentje op de kampeerweide betaalt € 6,50. Automobielen zijn niet toegestaan op de kampeerweide. Er zijn ook trekkershutten.

Ligt ook op een prima punt als je onderweg bent naar Frankrijk: bijvoorbeeld voor de route van Kees Swart: fietsen langs de frontlijn. Zie: http://www.keesswart.nl

Deze camping kan op het lijstje van fietsvriendelijke campings in Belgie.
bert sitters schreef: Deze camping kan op het lijstje van fietsvriendelijke campings in Belgie.
Bestaan er lijstjes van fietsvriendelijke campings? Ben ik wel geintresseerd in.

Groet,
Ruud
ruudvp schreef:
bert sitters schreef: Deze camping kan op het lijstje van fietsvriendelijke campings in Belgie.
Bestaan er lijstjes van fietsvriendelijke campings? Ben ik wel geintresseerd in.

Groet,
Ruud
Helaas nog niet. Wie doet de aanzet?
bert sitters schreef:Helaas nog niet. Wie doet de aanzet?
Dit IS de aanzet!
Het is het beste lijstje wat ik tot nu toe gezien heb.
Leon
OK, dat dacht ik al. Geen probleem mee om op pagina 1 te starten en er een lijstje van te maken. Maar....waar gaan we het neerzetten? In het WiKi , of maken we er een sticky topic van?

Groet,
Ruud
Vorige week woensdag voor het eerst op een Belgische camping gestaan (en dit als Belg :) ). Het was camping "Stille Kempen" in Molenstede, tussen Zichem en Diest. Wij betaalden €15 voor 2 personen met tent voor 1 nacht. Douchemunten waren wel duur: €1.25, maar ze waren wel goed voor 8 minuten warm water (1 munt is dus genoeg voor 2 personen :wink: ). Er moest ook een waarborg van €25 gegeven worden voor een toegangskaart voor het sanitair gebouw, die je uiteraard terug kreeg de dag nadien. Het sanitair was perfect in orde: hygiënisch, WC-papier aanwezig, gratis warm water voor de afwas.

Ik kan alleen maar bevestigen dat er in België veel minder campings zijn dan in Nederland. De enige die ik ken in mijn buurt zijn de eerder genoemde campings: "De Gavers" in Onkerzele en "Raspaljebos" in Galmaarden. Beide zijn eigenlijk dicht bij elkaar gelegen (in de buurt van Geraardsbergen). Een misschien belangrijk verschil: "De Gavers" ligt naast het jaagpad langs de Dender (= vlak) en "Raspaljebos" ligt op top van de Bosberg (= kassei bergop :) ).

Gregory
nvt
peterv schreef: Het leukste van een camping vind ik eigenlijk altijd wanneer ik er aardige of interessante medekampeerders tref, maar daar kan je een camping moeilijk op beoordelen.
Op elke camping zullen wel eens onaangename mensen staan en op elke camping zal ook wel eens aardig en interessant volk staan. Maar ik heb toch de indruk dat campings voor een aanzienlijk deel het volk aantrekken dat ze verdienen, dus een camping heeft daar wel degelijk invloed op.

Renaat
peterv schreef:Misschien moet er dan eerst omschreven worden wat een 'fietsvriendelijke camping' is. Ik lees hier berichten over ontbrekend toiletpapier, maar dat vind ik persoonlijk nou niet zo'n probleem omdat ik dat toch altijd bij me heb.
De aanwezigheid van wc-papier vind ik nou juist een teken van fietsvriendelijkheid bij uitstek. Immers, autokampeerders hebben er geen moeite mee een 12-pak Page mee te slepen, maar ik ben altijd blij als ik mijn spaarzame velletjes kan bewaren tot een volgende camping waar ik ze misschien hard nodig heb. :wink:

Ik vrees dat ieder zo zijn eigen criteria heeft om een camping fietsvriendelijk te vinden. Ik hanteer dat predikaat al gauw voor goedkope campings die kleinschalig zijn, geen speeltoestellen hebben en een trekkersveld met een of meer picknicktafels waar ik op kan koken/eten, omdat ik dat fijne campings vind en ik fiets. Maar als ik zou wandelen of met een auto zou zijn, zou ik dat soort campings ook prefereren, en zijn het dan ineens wandel- of autovriendelijke campings? Een fietsend gezin zal mijn antispeeltoestellenbeleid dan weer onzin vinden (en gelijk hebben ze). Velen van ons houden van kleine, stille campings, maar een grote drukke camping is natuurlijk in principe niet minder fietsvriendelijk, zolang je niet voor 30 euro op een caravanplaats hoeft te staan en je fiets (en tent) er veilig staat. Kortom, ik voorzie hier nog wel wat haken en ogen.

Groetjes,

Carl
Een fietsvriendelijke camping is wat mij betreft eerst en vooral een camping zonder luid snurkende fietskampeerders.
bert sitters schreef:Ligt ook op een prima punt als je onderweg bent naar Frankrijk: bijvoorbeeld voor de route van Kees Swart: fietsen langs de frontlijn. Zie: http://www.keesswart.nl
Of zie http://www.frontlijnroute.nl.
captain_fabulous schreef:Diksmuide, camping de ijzerhoeve. Stapel vuilniszakken bij de ingang, geen warm water want boiler stuk(en kost 1 euro als het er wel is). Praktisch leeg, afgezien van wat sta caravans, een aardig fietskampeer stel uit Frankrijk, en nog 1 of twee tenten. Sanitair niet echt heel vies, maar ook niet bepaald nieuw. Eigenaar hing dronken aan z'n eigen bar...zal me benieuwen of het volgens jaar nog bestaat!
Op deze camping heb ik in 2011 een nacht gebivakkeerd. Het was Pasen en op de Kompascamping in Nieuwpoort waren we niet welkom, omdat alle plekken er bezet waren en de kleine kampeerweide wegens renovatie tot juni gesloten was (overigens beschreef een proeffietser van de Frontlijnroute deze nieuwe kampeerweide enkele maanden later als 'een wei waar je zelfs geen ezel laat lopen').
Op de camping van Diksmuide stond een dame achter de bar die niet de indruk wekte het buskruit te hebben uitgevonden. Zodra wij ons aangemeld hadden, belde ze de baas om met ons af te rekenen. Hij zou direct komen, maar we troffen hem pas de volgende ochtend aan bij het verlaten van de camping. Hij had een flinke kegel en was al bezig met het inschenken van de volgende pint op een tijdstip dat wij toch maar liever koffie drinken.
Het sanitair dat er nu is, was er nog niet in 1999, toen ik hier ook gekampeerd heb. Het oude douchehok van toen is er ook nog steeds. In 2011 heb ik daar weer gebruik van gemaakt, omdat de dame achter de bar me daarheen verwees, nadat ik tevergeefs had geprobeerd om bij haar te betalen voor de nieuwere douches. Dit vieze vervallen douchekot was gratis en het water was er heerlijk warm.
Verder zijn er op deze camping in het verleden ook problemen geweest met rechts-radicale gasten. Alles bij elkaar is deze camping geen aanrader. Jammer, want een andere eigenaar zou hier zeker iets moois van kunnen maken. Vooralsnog is dit terrein alleen geschikt voor een nachtje als je geen tijd meer hebt om naar Ieper te fietsen of daar sowieso niet heen wilt.

Elf kilometer ten zuiden van Ieper, ook aan de Frontlijnroute, ligt camping Ypra, mooi gelegen op de Kemmelberg. Bij de ingang oogt deze camping als een kolonie van stacaravans, maar op het tentenveldje achter in het bos merk je daar weinig van. Bovendien ligt in een dal achter dit veldje een mooie visvijver met picknickbank. Het is hier wel veel duurder dan in Ieper: reken op 15 euro per nacht.
Wij hebben afgelopen juli prima gekampeerd op de kompascamping in Nieuwpoort. Er stonden meerdere tenten op het trekkersveld toen we aankwamen, dus het was wel even kijken hoe we onze tent op een goed stukje neer konden zetten. Er stond een picknicktafel op het veldje. Enige nadeel was dat het best ver van het sanitair af was. (totdat we de volgende ochtend een kortere weg vonden...)

Ieper hebben we deze keer overgeslagen, maar daar komen we vaak voor een weekendje. Prima camping en je loopt mooi vanaf de camping naar het centrum.

We hebben trouwens de erg mooie frontlijnroute van Kees gefietst!
De kompascamping vind ik in Nieuwpoort terug als ik Google gebruik???
Carl schreef:
peterv schreef:Ik vrees dat ieder zo zijn eigen criteria heeft om een camping fietsvriendelijk te vinden. Ik hanteer dat predikaat al gauw voor goedkope campings die kleinschalig zijn, geen speeltoestellen hebben en een trekkersveld met een of meer picknicktafels waar ik op kan koken/eten, omdat ik dat fijne campings vind en ik fiets. Maar als ik zou wandelen of met een auto zou zijn, zou ik dat soort campings ook prefereren, en zijn het dan ineens wandel- of autovriendelijke campings? Een fietsend gezin zal mijn antispeeltoestellenbeleid dan weer onzin vinden (en gelijk hebben ze).
Dat klopt! Deze week kreeg ik een ansichtkaart van vrienden die vaak met hun twee kinderen op fietsvakantie gaan. Ik citeer: "Onderweg van Basel naar Maastricht fietsen we langs kanalen en rivieren. De tent staat nu met uitzicht op de Our. Is er ook een fietsroute die langs leuke campings gaat? Niek en Pleun willen na een dagje fietsen ook nog trampoline springen of zwemmen!"