Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Spanje - Forum Wereldfietser

Fietsen in Spanje

Medio mei begint onze vakantie. We gaan op pad met onze campervan naar noord- en midden Spanje. De fietsen gaan mee. We hebben een maand incl. Heen- en terugreis. Tijdens de vakantie willen we graag een kleine week een fietstocht maken van zo’n 350 km. Kan een rondje zijn of fietsen van A naar B om daarna met OV ons busje weer op te halen.

Ik kom er alleen niet uit wat een leuk traject zou zijn om te fietsen. Iemand een suggestie?

Nb. We hebben niet veel gefietst dit jaar, dus enigzins vlak (bv vias verdes) zou fijn zijn. We zijn van plan om onderweg te kamperen, maar las dat dat ook lastig kan zijn.

Hoop veel ideeën en tips te ontvangen.

Gr
Christel
hoeksie schreef:
di 28 mar, 2023 21:29
Ik kom er alleen niet uit wat een leuk traject zou zijn om te fietsen. Iemand een suggestie?
Dat ligt er nogal aan wat je leuk vindt. Wat vinden jullie leuk/mooi/interessant etc. aan noord en midden Spanje om naar toe te gaan?
Kamperen en vlak gaan daar niet goed samen. Spanjaarden kamperen al weinig en meestal dan in berggebieden. De vlakke gebieden kenmerken zich vooral in hetgeen er niet is.
Misschien is er een ronde of bijna-ronde te maken van Vias Verdes, met campings? In Catalonië heb je daarop denk ik de beste kansen, maar daar heb ik zelf weinig fietservaring.
De Pirinexus is een heel leuke route in Catalonië, deels over vias verdes. Er zijn aardig wat campings daar. Heel makkelijk is de route niet, maar als je langs de kust begint heb je tijd om wat conditie op de bouwen. Zie mijn reisverslag.
Hier kun je de route in één oogopslag zien:
https://brouter.de/brouter-web/#map=9/4 ... ,41.913023
(Van Waymarkedtrails gehaald en in Brouter geïmporteerd, geen garantie dat het klopt)
en wanneer je de route exporteert vanuit brouter en dan inlaadt in https://lijsttrekkers.be/camping-selector/ dan zie je de campings langs deze route. Krijg je een plaatje zoals dit:
campings.PNG
campings.PNG (328.31 KiB) 2181 keer bekeken
De campings komen uit de database van openstreetmap waardoor actualiteit wel eens gecheckt moet worden.
Dankjewel voor de info. Lijkt een leuke route om te fietsen. We kijken op dit moment vooral naar het noordwesten van Spanje, maar dit lijkt een mooie optie in het geval we in het westen niets zien.

Dacht evt ook aan een deel van de Caminho Frances (bv vanaf Burgos)
hoeksie schreef:
wo 29 mar, 2023 12:48
.....

Dacht evt ook aan een deel van de Caminho Frances (bv vanaf Burgos)
Vanuit Burgos kun je de eurovelo1 volgen over Palencia tot Zamora,
Dan kun je noordwaarts via de "Via de la Plata" naar Léon.
En dan via de eurolvelo3 sluit je de cirkel en rijdt je terug naar Burgos..
Fietsen in Spanje is - hoe zal ik het eens noemen? - avontuurlijk! :lol: Maar wél superleuk, dus ik zou het zeker doen!

Wij fietsten vorig jaar eind april / begin mei de EV8 tussen Valencia en Girona. Een mooi gebied, maar waar wij van tevoren niet zo goed over nagedacht hadden, is dat deze route (grotendeels) nog niet gerealiseerd is. Hij staat wel ingetekend op de kaart, maar dat betekent niet dat-ie al goed fietsbaar is. Waardoor wij op sommige stukken onze fietsen over rotspaden naar boven moesten tillen of zelf een alternatief moesten bedenken om verder te komen. We hebben wel bijna overal kunnen kamperen.

Onze avonturen van vorig jaar lees je hier, mocht je dat leuk vinden: https://fietsmagie.nl/ev8-de-mediterranean-route/.

Ik moet trouwens even doorschrijven, want over een paar weken zakken we weer af richting Spanje voor een ander deel van de EV8. Dan fietsen we van Cartagena naar Valencia :) (Dat deel is - op een enkel traject na - wél gerealiseerd.)
Je mag in Spanje ook over de openbare weg rijden. Je hoeft niet per se een fietsroute te volgen.
Je kunt een stuk van de fietsroute van de pelgrimsroute naar Santiago de la Compostella fietsen. Die route loopt niet of nauwelijks gelijk met de looproute, maar de dagafstanden eindigen steeds in een plaats waar de lopers ook overnachten, met veel herbergaanbod en internationale gezelligheid als je daar van houdt.
Je hoeft niet per se een fietsroute te volgen.
:D :D
De Pirinexus is inderdaad een leuke route, pas hem een beetje aan naar eigen wens, ik heb de route 2 keer gefietst, met wat uitbreidingen, ook wel een stukje ingekort wegens tijdgebrek. De route is niet superzwaar, maar af en toe een stukje lopen is toch niet zo erg? (ik ben 65+).

Bijlagen

Dankjulliewel voor de reacties. Zijn er nog niet uit, maar heeft wel geholpen.
Inmiddels zijn we wat verder in het bedenken en hebben we een aantal opties in overweging:
- deel Ruta Iberica | rondjes ten noorden van Madrid
- deel ruta iberica | vanaf Segovia tot Merida en daar over op de ruta de la plata tot aan Salamanca
- deel ruta de la plata. Rondje vanaf Plascencia naar Merida en via de andere kant terug. Dan missen we wel de mooie via verde de la plata naar Hervás.
- route vanaf Evora Portugal | rondje door de Alentejo

We fietsen laatste week mei eerste week juni ongeveer.

Vragen aan jullie;
- welke route zou je kiezen en waarom?
- wat is het meest aantrekkelijk (landschappelijk) gedeelte van de ruta iberica en de ruta de la plata

Hoor graag van jullie.

Gr
Christel
Gebaseerd op mijn kennis van grotendeels andere delen van Spanje en wat ik op de kaart zie: de Ruta Iberica is afwisselender dan de Via de la Plata. Bij de De la Plata is het eerste stukje vanaf Gijon is natuurlijk erg afwisselend, maar eenmaal op de hoogvlakte zit je toch steeds in de verre achtertuin van Spanje.
Bij de Ruta Iberica is de afwisseling groter.

Maar uiteindelijk is de beste leidraad of je gegrepen wordt door wat je in de route te zien gaat krijgen; kwestie van lezen en streetview kijken. Ook de aan- en afreis zijn bepalend natuurlijk. Ik zou in mei/juni als ik de keuze had van zuid naar noord fietsen vanwege het weer. Als het in het zuiden al heet is kunnen de noordelijke hoogvlaktes juist aangenaam zijn.
Een paar overwegingen:
- ik heb beide routes min of meer gefietst, de Ruta Iberica en Ruta Vía de la Plata (Zilverroute); ik vind ze beiden mooi en heb geen voorkeur. De Zilverroute is dacht ik wat vlakker.
- ik ben geen grote fan van de Via Verdes in Spanje; soms zijn ze erg mooi en aangenaam te fietsen, maar regelmatig ook lastig door slecht onderhoud en ook enigszins saai. En omdat heel veel wegen in Spanje extreem rustig zijn, maar meestal toch heel goed onderhouden, is het daar vaak beter toeven. Ook omdat ze wat meer afwisseling geven.
- je zegt totaal 350 km / een kleine week? Dan ben je wel aardig beperkt voor zo'n groot land als Spanje. Kun je bijna net zo goed 'een rondje' om de camping fietsen.
We willen 2 weken fietsen, dus ca. 700 km.
Bedoel je de Ruta de la Plata of de Zilverroute zoals beschreven in de Nederlandse routegids van Benjaminse? Want daar zit wel een flink verschil in.
Hi Peter,

Welke verschillen doel jij op?
Weet alleen dat de ruta de la plata vooral een wandelroute is.

Gr
Christel
hoeksie schreef:
ma 01 mei, 2023 08:03
Weet alleen dat de ruta de la plata vooral een wandelroute is.
Het is oorspronkelijk een Romeinse route (en vast daarvoor ook al een pad), maar ik denk niet dat je zowel op fiets- als wandelversies veel van het oorspronkelijk tracé volgt.
In de fietserij heeft men het meestal over Vía de la Plata, al maken de Spanjaarde er zelf ook een potje van:
Begin op: https://es.wikipedia.org/wiki/Ruta_de_la_Plata voor de verwijzingen.
Je hebt de Ruta de la Vía de la Plata, waar men de wandelroute mee bedoelt.
En een Vía verde Ruta de la Plata, waarmee men de camino natural bedoelt die van een spoorlijn is gemaakt.
Maar je hebt ook een autovía, een autopista en een ferrocarril de la plata.

(Als je de terkst van deze wikipediapagina's in www.deepl.com invoert krijg je best goede vertalingen)