Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afsluitdijk 1 en 2 juli 2023 open voor fietsers en wandelaar - Forum Wereldfietser

Afsluitdijk 1 en 2 juli 2023 open voor fietsers en wandelaar

Het fietspad over de Afsluitdijk gaat op 1 en 2 juli 2023 eenmalig open zodat de deelnemers van de Waddenfietstocht van De Luchtfietsers op zondag 2 juli de iconische dijk over kunnen steken. Het eerste weekend van juli is de enige keer dit jaar dat de Afsluitdijk toegankelijk is voor fietsers en wandelaars.

Het collectief van fietsende klimaatactivisten De Luchtfietsers gaat deze zomer met zo’n 100 fietsers drie weken langs de gehele Waddenkust fietsen, van Texel naar Esbjerg in Denemarken. Met de tocht vragen zij aandacht voor de gevolgen van de klimaatcrisis voor het Waddengebied. De tocht start op 1 juli op Texel. Op zondag 2 juli fietsen De Luchtfietsers over de Afsluitdijk naar Harlingen.
Praktische info: 
∙ Meer info over de Waddenfietstocht is te vinden op de website van De Luchtfietsers: https://deluchtfietsers.nl/

∙ Mensen die geïnteresseerd zijn om (een stuk) mee te fietsen kunnen zich aanmelden via https://deluchtfietsers.nl/ of rechtstreeks via dit formulier: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... w/viewform
∙ Promofilmpje voor de Waddenfietstocht: https://youtu.be/qjawbjR7jlE
Screenshot_122.png
Waddentocht
Screenshot_122.png (323.64 KiB) 1461 keer bekeken
Dank voor het delen, wie weet ga ik hem wel op en neer fietsen. Hier een linkje van Afsluitdijk zelf.

https://deafsluitdijk.nl/nieuws/weekend ... juli-2023/
joukon schreef:
di 28 mar, 2023 08:43
Het fietspad over de Afsluitdijk gaat op 1 en 2 juli 2023 eenmalig open zodat de deelnemers van de Waddenfietstocht van De Luchtfietsers op zondag 2 juli de iconische dijk over kunnen steken. Het eerste weekend van juli is de enige keer dit jaar dat de Afsluitdijk toegankelijk is voor fietsers en wandelaars.

Het collectief van fietsende klimaatactivisten De Luchtfietsers gaat deze zomer met zo’n 100 fietsers drie weken langs de gehele Waddenkust fietsen, van Texel naar Esbjerg in Denemarken. Met de tocht vragen zij aandacht voor de gevolgen van de klimaatcrisis voor het Waddengebied.
Ik heb het genoteerd in mijn agenda. Misschien fiets ik wel een stuk mee met de Luchtfietsers. In 1978 reed ik al eens drie weken lang (op mijn gloednieuwe Gazelle Tour de France) mee met een vergelijkbare demonstratieve fietstocht, van Den Helder naar Esbjerg, die toen georganiseerd werd door de Waddenvereniging. Hieronder een foto hiervan uit het Wikipedia-archief.

Afbeelding
joukon schreef:
di 28 mar, 2023 08:43
Luchtfietsers
Waren dat niet die hooligans die ook zo graag op andermans middels hekken afgesloten terrein rondfietsen waar het ze verboden is om te mogen zijn?

Dan ben ik blij dat ik ook de andere kant op kan fietsen over de Afsluitdijk (-:
Die actie van luchtfietsers of 'hooligans' achter de hekken van Schiphol-Oost was wellicht net het duwtje dat Ruud Sondag, interim president-directeur van Schiphol, nodig had. Parool en NRC melden vandaag dat hij nu van de privéjets af wil: 'Met de ban van privéjets geeft Schiphol gehoor aan protesten van onder meer Extinction Rebellion (XR) en Greenpeace. XR voerde eind maart nog actie tegen zakenvliegtuigjes in Eindhoven. Sondag zegt nu ook wat tegenstanders al langer stellen: privéjets zouden per passagier zeven keer meer geluid produceren en twintig keer meer CO2 uitstoten. Vorig jaar telde Schiphol 24.600 privévluchten'.
Misschien kunnen die privéjets wel op Lelystad landen. Zou mooi zijn als dat daar eindelijk weer eens gebruikt wordt. (-:

Voor Schiphol wellicht een mooie kans om weer meer passagiers te kunnen verwerken als die privejets beperkt worden, die paar passagiers per privéjet zetten niet echt zoden aan de dijk qua passagiersaantallen. Als je die 24600 vluchten vervangt voor 24500 moderne Boeings en Airbussen dan komt dat vast wel goed met de groei. En kun je het aan iemand anders ook nog eens verkopen als minder vluchten ;)
Jurr schreef:
ma 03 apr, 2023 23:49
Misschien kunnen die privéjets wel op Lelystad landen. Zou mooi zijn als dat daar eindelijk weer eens gebruikt wordt. (-:
Weinig kans, zolang Caroline geen privéjet heeft :wink: .
Ook bij BBB zou men wel bereid zijn om compromissen te sluiten begreep ik van de diverse BBB politici in de media. Wie weet vliegen dat soort standpunten dan ineens wel in de compromisblender? ;)

En ach, ze is zo lekker gewoon gebleven ;) Die vliegt vast 'gewoon' met Cor & Don naar een troosteloos all-inclusive oord. Of blijft misschien zelfs de komende jaren uit sympathie wel bij boerencampings in eigen land met de caravan? ;)
Jurr schreef:
ma 03 apr, 2023 23:49
...Voor Schiphol wellicht een mooie kans om weer meer passagiers te kunnen verwerken als die privejets beperkt worden, die paar passagiers per privéjet zetten niet echt zoden aan de dijk qua passagiersaantallen. Als je die 24600 vluchten vervangt voor 24500 moderne Boeings en Airbussen dan komt dat vast wel goed met de groei. ...
Is dit wat ook jij graag zou willen?
Of is het een cynische constatering?
Oh niet zozeer cynisch hoor, maar wel wordt m'n forumpost afgesloten met een knipoog waarmee ik mede probeer laten zien dat het niet zozeer mijn mening hoeft te zijn. Ik probeer me slechts te bedenken wat de andere kant zou kunnen zijn van zo'n uitspraak. Simpel om er hoera met slagroom en chocoladesaus van te maken, maar wellicht gebeurt er wel meer? ;)

Voor zo'n privévliegtuig maakt het vrij weinig uit of er nu op Schiphol, Lelystad of Zestienhoven wordt geland. Er staat een chauffeur in S-klasse klaar op een afstand van het vliegtuig waar je je stappenteller niet voor hoeft aan te zetten en in de rij voor je koffertje sta je ook al niet. Met lekker weer komt er misschien zelfs wel iemand de cabriolet uit de collectie brengen die het beste staat bij je kleur sokken van die dag? ;)

Wat overigens die hooligans hier ook slim doen, het kiezen van 'de rijken' en 'de superrijken' als tegenstander. Henk, Ingrid en Caroline die met Cor & Don naar een zonnige all-inclusive vliegen die komen later wel aan de beurt. Stapje voor stapje ;)

Zelf vlieg ik slechts zo'n eens in de vijf jaar. En of ik dan 5x op een dag of 1x in de week ergens heen kan maakt voor mij persoonlijk niets uit. Dan vlieg ik toch op maandag in plaats van op vrijdag? ;)
Ik verdenk Schiphol niet van altruïsme. De redenen voor de keuzes zullen wel een keer boven tafel komen.
Ik denk ook dat Caroline vroeg of laat het pluche zal leren waarderen.
Jurr schreef:
ma 03 apr, 2023 16:04
joukon schreef:
di 28 mar, 2023 08:43
Luchtfietsers
Waren dat niet die hooligans die ook zo graag op andermans middels hekken afgesloten terrein rondfietsen waar het ze verboden is om te mogen zijn?

Dan ben ik blij dat ik ook de andere kant op kan fietsen over de Afsluitdijk (-:
Dat van o.a. Schiphol en Eindhoven betrof het gedeelte waar prive jets bevonden. Daar waren op dat moment geen stijgende of landende jets.
Het betrof overigens een actie van XR en die zijn geweldloos.
Dat kan je van "hooligans" doorgaans niet zeggen! Die vind je vooral op en rondom voetbalwedstrijden.

Over wat wel en niet kan of mag, mag de rechter zich buigen. Uiteraard staat het je vrij een mening hierover te hebben.
Leon schreef:
di 04 apr, 2023 10:45
Ik denk ook dat Caroline vroeg of laat het pluche zal leren waarderen.
IMG-20230410-WA0003.jpg
Jurr schreef:
di 04 apr, 2023 08:18
Oh niet zozeer cynisch hoor, maar wel wordt m'n forumpost afgesloten met een knipoog waarmee ik mede probeer laten zien dat het niet zozeer mijn mening hoeft te zijn. Ik probeer me slechts te bedenken wat de andere kant zou kunnen zijn van zo'n uitspraak. Simpel om er hoera met slagroom en chocoladesaus van te maken, maar wellicht gebeurt er wel meer? ;)

Voor zo'n privévliegtuig maakt het vrij weinig uit of er nu op Schiphol, Lelystad of Zestienhoven wordt geland. Er staat een chauffeur in S-klasse klaar op een afstand van het vliegtuig waar je je stappenteller niet voor hoeft aan te zetten en in de rij voor je koffertje sta je ook al niet. Met lekker weer komt er misschien zelfs wel iemand de cabriolet uit de collectie brengen die het beste staat bij je kleur sokken van die dag? ;)

Wat overigens die hooligans hier ook slim doen, het kiezen van 'de rijken' en 'de superrijken' als tegenstander. Henk, Ingrid en Caroline die met Cor & Don naar een zonnige all-inclusive vliegen die komen later wel aan de beurt. Stapje voor stapje ;)

Zelf vlieg ik slechts zo'n eens in de vijf jaar. En of ik dan 5x op een dag of 1x in de week ergens heen kan maakt voor mij persoonlijk niets uit. Dan vlieg ik toch op maandag in plaats van op vrijdag? ;)
Ik meen mij te herinneren dat de coureur Max Verstappen zijn privéjet gebruikt heeft op een afstand van 25 kilometer.
Kortom die liet zich niet in een limousine vervoeren zoals je verondersteld dat anderen wel zouden doen van Amsterdam naar Lelystad.

Je sarcasme druipt er vanaf? Hooligans. Wat voor mensen zijn dat?
"Iemand die zich misdraagt, vooral bij voetbalwedstrijden, door bijvoorbeeld te schelden, racistische of fascistische leuzen te scanderen, dingen te slopen of ander geweld te plegen; vandaal bij voetbalwedstrijden; voetbalvandaal. Het woord hooligan is genoemd naar Patrick Hooligan, een Ierse misdadiger".
Voorbeeld;
"Het fysiek geweld is in alle hevigheid opgedoken, zij het in een iets andere gedaante. Het geweld heeft zich verplaatst van het stadion naar plekken ver daarbuiten. De hooligans opereren ook anders. Ze voeren de smerigste verbale oorlogen uit op het Internet en dagen elkaar per zaktelefoon uit voor vechtpartijen buiten het zicht van de politie en de camera's.
De Standaard, 1997".

D.i.t.t. XR die burgerlijke ongehoorzaamheid hoog in vaandel heeft staan. :wink:
Voor wie niet meer weet wat dat inhoud verwijs ik naar Wim de Bie:
https://www.youtube.com/watch?v=QjF0IMsNSKg

Maar dit draadje ging niet over Schiphol of Den Haag A12. Dat kan in draadje vliegschaamte.