Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trapas - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

trapas

Wim schreef:
wo 15 mar, 2023 10:57
Het klassieke met vierkante losse as met cartridge lagers. Zo'n trapas met lagers kun je los kopen voor hoogstens een paar tientjes, al worden ze helaas minder vaak toegepast. Je haalt de cranks eraf, trekt de trapas eruit, zet er de nieuwe in en zet de cranks er weer op. Waar je op moet letten is de maat van het brackethuis en de lengte van de trapas. Daarin zijn helaas vele mogelijkheden.
En de aansluiting van de cranks. Octalink, vierkant op verschillende manieren, Isis, etc etc...

En ook het draad in je frame of excenter, hopend dat daar draad inzit dan ;)
Wim schreef:
wo 15 mar, 2023 10:57
Het andere belangrijke systeem is Shimano Hollowtech II. Hierbij zit de as vast aan een van de cranks, en worden losse externe lagers gebruikt. Dit heeft het voordeel dat het lichter en stijver is, maar als nadeel dat de lagers nu kleiner moeten zijn (en dus slijtagegevoeliger) en buitenboord zitten in alle regen en vuil.
Bij mij zitten deze er op. Elke fietsenmaker heeft deze normaal gezien liggen (kosten paar tientjes). De eerste kregen bij mij speling na zo'n 10.000 km (te droog gemonteerd?). De nieuwe zitten er nu ruim 20.000 km op.
een redelijke levertijd van een gangbaar type trapas lijkt me: binnen een week.
dan nog vervangen of iemand vinden die dat voor of met je doet: nog een week?
klaar en weer fietsen.
Precies. De vraag is om het gewraakte onderdeel goed te determineren aan de hand van een foto of een onderdeelnummer. Foto hier is het makkelijkste. De rest redden we wel.