Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E bikes en liften op treinstations. - Forum Wereldfietser

E bikes en liften op treinstations.

Hallo,

Wij 2 senioren dames gaan in augustus op fietsvakantie tot Utrecht.
Voor terugkeer overwegen wij om e bikes op treinen terug mee te nemen. Van Utrecht naar Gent St pieters. We weten al dat we assistentie kunnen vragen in Antwerpen n Gent, bij op en af laden van onze fietsen.

Is er een lift waar 1 persoon met e bike in kan, om uit te stappen en naar juiste perron te gaan bij veranderen van trein. Hoe is het in Utrecht? Rotterdam? S Hertogenbosch?

Heeft iemand ervaring met fiets daar mee te nemen op trein? Wij plannen onze terugkeer op 17 augustus?

Alle tips welkom,

Vrgt, Claire en Ludwien
In Den Bosch zijn liften naar ieder perron. Alleen in. NL de Intercity’s wel ingewikkeld qua smalle deuren en hoge instap, met beladen ebikes zonder assistentie een uitdaging…
Liften genoeg op Rotterdam CS (-:
Polling schreef:
zo 05 mar, 2023 22:40
NL de Intercity’s wel ingewikkeld qua smalle deuren en hoge instap, met beladen ebikes zonder assistentie een uitdaging…
Ach, als je met z'n tweeën bent kun je elkaar wel helpen tillen toch? (-:

Goed op de fiets-symbooltjes op de deuren letten, waar die zitten verschilt per type trein.
Gelukkig zijn er een heleboel mensen die je best even willen helpen. Moet je je wel even over je schroom heen zetten en het durven vragen.
Echt waar!
In ieder geval niet je tassen van de fiets halen om die even onbeheerd aan de andere kant van de trap te laten staan.
Neem ook de tijd voor de lift. Ze worden schijnbaar vaak bediend via een systeem vanaf de achterkant van Mars en aangedreven door twee aaa-batterijen.
Ludw schreef:
zo 05 mar, 2023 21:08
Hallo,

Wij 2 senioren dames gaan in augustus op fietsvakantie tot Utrecht.

Is er een lift waar 1 persoon met e bike in kan, om uit te stappen en naar juiste perron te gaan bij veranderen van trein. Hoe is het in Utrecht? Rotterdam? S Hertogenbosch?

Vrgt, Claire en Ludwien
Station Utrecht heeft prima liften naar alle perrons.

Jan
Afgelopen vakantie met bepakte fiets en rugproblemen teruggekomen met de trein.
Veel hulp gehad van anderen om de fiets in en uit de trein te krijgen.

En verder: heb tot nu toe op twee uitzonderingen na, altijd een lift kunnen gebruiken op een NL station.
De uitzonderingen:
- station Hoogeveen: lift lag eruit voor reparatie. Helaas had de trap maar aan één kant een kabelgoot wat het naar beneden en weer omhoog voor mij wat lastig was. Station Hoogeveen is trouwens wel een station waar ik met een gerust hart mijn bagage even voor de trap achterlaat.
- centraal station Amsterdam, spoor 1. Voor zover ik kon nagaan heeft elk perron twee liften: een oude aan de oostkant en een nieuwe aan de westkant. Mijn fiets (64 cm frame) past niet in de oude lift. Perron 1 heeft alleen een oude lift. Ik ben omhoog gegaan met de roltrap met hulp van een NS medewerker (een keer eerder klapt mij fiets bijna achterover). Een paar week later, op de terugweg toen ik met mijn rug zat, heeft een NS medewerker mij via een goederenlift geholpen (was wel wat lopen in de krochten van het station).

Samenvattend: ik denk dat TS zich geen zorgen hoeft te maken.
In Nederland zijn er meestal wel liften, zijn ze er niet dan kan je zoals hierboven gezegd ook gewoon met de roltrap. Gaat doorgaans ook prima.

Ik weet niet of je de tickets op voorhand boekt, zo ja: houd rekening met voldoende overstaptijd. De liften zitten niet altijd vlak voor de deur waar je uitstapt :lol:

Overigens moet je officieel je bagage van je fiets afhalen. Zeker in de treinen waar je je fiets in zo'n verstopt hoekje moet zetten moet dat wel als er 3 fietsen staan, anders past het niet. Bagage zou ik er dus afhalen voordat je instapt :D Mijn ervaring is wel dat er dan altijd wel iemand eventjes wil helpen om te sjouwen.
Dordrecht-zuid, heeft geen liften, geen roltrap en ook geen geleiding voor je fiets, daar moet je nog je fiets de trap af tillen
JandeFietser schreef:
ma 06 mar, 2023 11:50
Dordrecht-zuid, heeft geen liften,
Er wordt aan gewerkt
Wanneer ze klaar zijn weet ik niet, eind maart 2023 zegt het bericht. En het gaat om rolstoeltoegankelijkheid begrijp ik uit het bericht, dus met een beetje pech worden de liften te klein voor een fiets.
Voor TS zal het niet veel uitmaken schat ik, de kans dat ze op dit station in of uit een trein willen lijkt me niet groot. En het hoofdstation van Dordrecht met liften is vlakbij indien het toch speelt.

Edit: ik heb het bericht nu helemaal gelezen, er wordt ook aan de fietsende treinreiziger gedacht!
De treinen vanuit Antwerpen stoppen op Gent-Sint-Pieters op perrons zonder liften.
Station Gent-Dampoort heeft wel een lift vanaf het perron Er is maar een perron. Alle treinen van Antwerpen naar Gent stoppen ook eerst op station Gent-Dampoort.
Antwerpen-Centraal heeft liften. U moet wel even de weg zoeken. Het kan zijn dat u eerst naar niveau 0 moet en daar moet overstappen naar een andere lift.
Antwerpen-Berchem heeft geen liften.
U kunt van Utrecht het beste de trein nemen naar Rotterdam. Dat betekent maar een keer overstappen naar Antwerpen. U hebt voor de fiets een internationaal fietskaartje nodig. Dit kunt u normaal kopen bij het loket buitenland op station Utrecht-Centraal. Het is echter augustus. In dat geval is het raadzaam over vooraf voor twee fietsen te reserveren in de internationale intercity van Rotterdam naar Gent. Informeer op een groter Belgisch station dat kaartjes "buitenland" verkoopt.
Zoals eerder gezegd: Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal hebben liften.
U moet met de fiets de trein intillen. De perrons in Nederland zijn over het algemeen hoger dan in België, maar is toch een paar trapjes de trein in tillen. U bent met z'n tweetjes: dus samen fiets voor fiets de trein in tillen. U kunt ook even aan een sterke andere reiziger even om hulp vragen. Lukt altijd wel.
Plan op tijd een trein in Utrecht naar Rotterdam om daar de internationale trein te halen. Het kan zijn dat de trein in Utrecht al vol is met fietsen en er geen fietsen meer bij kunnen. Probeer 's morgens zo vroeg mogelijk te vertrekken.
bert sitters schreef:
ma 06 mar, 2023 20:31
U hebt voor de fiets een internationaal fietskaartje nodig. Dit kunt u normaal kopen bij het loket buitenland op station Utrecht-Centraal. Het is echter augustus. In dat geval is het raadzaam over vooraf voor twee fietsen te reserveren in de internationale intercity van Rotterdam naar Gent. Informeer op een groter Belgisch station dat kaartjes "buitenland" verkoopt.
Enkele verbeteringen:
In juli en augustus is de reservatie voor de fiets VERPLICHT op de internationale IC Nederland-België, in jullie geval dus voor het deel Rotterdam-Antwerpen. Je moet dus zeker een eind vooraf de precieze trein reserveren (anders zijn de vier beschikbare fietsplaatsen per trein wellicht al gereserveerd).
https://www.nsinternational.com/nl/voor ... y_Brussel
Reserveren moet bij NS gebeuren, het is mij als Belg niet gelukt dit bij de NMBS te doen,
Dat kan telefonisch op het vermelde nummer, maar betalen moet dan met een kredietkaart.

De internationale fietskaartjes koop je dan meteen samen bij de reservaties. Het fietskaartje moet wel over het volledige traject zijn, dus Utrecht-Gent, anders moet je nog binnenlandse fietskaartjes bijkopen.
De prijs is €12 voor het internationaal fietskaartje + €4 euro voor de reservatie, telkens per fiets enkele reis.

Ze zullen ook aanbieden om meteen ook de tickets voor de reizigers zelf te verkopen, maar dat hoeft niet per se tegelijk (wel minstens een week vooraf, anders betaal je meer).

Zie voor meer details van hoe dit in de praktijk gebeurt:
viewtopic.php?f=27&t=33081&p=398879&hil ... ng#p398726