Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maasroute - Forum Wereldfietser

Maasroute

goedenavond ,wij willen graag vanaf Langres terug fietsen langs de Maasroute , de periode zal zijn vanaf Hemelvaartsdag tot 2e pinksterdag , maar wij vinden geen transportmogelijkheid naar Langres , degene die de fiets meenemen gaan niet op die datum , heeft iemand advies of tips .
groeten Jan en Ingeborg .
Thodana53! schreef:
za 04 mar, 2023 18:07
goedenavond ,wij willen graag vanaf Langres terug fietsen langs de Maasroute , de periode zal zijn vanaf Hemelvaartsdag tot 2e pinksterdag , maar wij vinden geen transportmogelijkheid naar Langres , degene die de fiets meenemen gaan niet op die datum , heeft iemand advies of tips .
groeten Jan en Ingeborg .
Ik denk niet dat het de snelste route is om in Langres te komen, maar je kunt de trein nemen naar Luxemburg-Nancy-Epinal (TER-treinen in Frankrijk, fiets kan mee) en dan naar Langres fietsen in anderhalf tot twee dagen en vandaar de Maas stroomafwaarts volgen. De fietsroute van Épinal naar Langres is best mooi. Zie mijn reisverslag over de Maasroute.
peter de rijk schreef:
za 04 mar, 2023 20:44

Ik denk niet dat het de snelste route is om in Langres te komen, maar je kunt de trein nemen naar Luxemburg-Nancy-Epinal (TER-treinen in Frankrijk, fiets kan mee) en dan naar Langres fietsen in anderhalf tot twee dagen en vandaar de Maas stroomafwaarts volgen. De fietsroute van Épinal naar Langres is best mooi. Zie mijn reisverslag over de Maasroute.
Kun je niet van Epinal naar de bron van de Maas rijden en de route daar oppikken? Dan sla je Langres wel over.
Gaan er dan geen treinen vanaf Paris-Est naar Langres?
Je kunt ook in Nancy overstappen naar Neufchateau aan de Maas.
Overigens vond ik het veel leuker om andersom naar de bron te fietsen. Op weg naar het onbekende. Ik ken het Nederlandse en het Belgische deel, maar bij de bron was ik nog nooit geweest.
Er rijden rechtstreekse treinen vanaf Paris Est naar Langres. Dit zijn TER waarin de fiets gratis mee kan.
Maar niet elke dag en op 18-5 alleen in de morgen. https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query ... 1678001869
De minst omslachtige manier die ik kan vinden, is van Brussel-Zuid via Luxemburg en Nancy naar Culmont-Chalindrey, dat 13 km fietsen ten zuidoosten van Langres ligt.

Je moet dan nog wel tijdig op Brussel-Zuid zien te komen, waar je op een Hemelvaartochtend vast niet de enige bent die met een fiets in de trein naar Luxemburg wil.

Afbeelding
De treinen van Brussel naar Luxemburg-stad hebben meer fietsplaatsen gekregen. Er hangt een ouder rijtuig aan, waarin een aantal stoelen zijn weg gehaald voor fietsplaatsen.
Is bekend hoe het nu zit met de treinen van Luik naar Luxemburg-stad? Door een stenenlawine was vorig jaar een tunnel afgesloten.
De spoortunnel bij Schlieberg gaat op z'n vroegst medio april weer open (zie hier).

Hebben de treinen van Luik naar Luxemburg inmiddels ook extra fietsplekken?
Via Maastricht en Luik naar Luxemburg is de dienstregeling dan als volgt:

Afbeelding
keesswart schreef:
zo 05 mar, 2023 13:03
... is de dienstregeling dan als volgt:
Met welke site / app maak je deze?
Met bahn.de. En dat hogesnelheidstreinen uitvinken. (En ook fietsvervoer niet aanvinken, want dat werkt niet in België.)
goedenavond bedankt voor al jullie meedenken , het blijkt toch wel omslachtig om op dit startpunt te komen , ik heb de FIETSLIJN nog gemaild ,maar deze vertrekken op 22 mei pas :roll: .we denken nu aan een andere oplossing , fietsen in de aanhanger (we zijn met zijn vieren) en dan met de auto en aanhanger naar Langres en daar gaat de 5e persoon terug met de auto .
Cycletours brengt jullie en je fietsen rechtstreeks naar Langres. De eerste bus vertrekt begin mei.
Rechtstreeks is het alleen vanaf Breda. En hij gaat zelfs dan niet rechtstreeks maar ook via stopplaats Troyes. Dan is 150 euro pp enkele reis wel een pittige prijs als je met vier personen bent voor een rit van 550 km waar de bus 7 uur en drie kwartier over doet, midden in de nacht.
Wij zijn afgelopen zomer met de trein via Duitsland naar Nancy gegaan, met van die 9 euro tickets voor het Duitse gedeelte. Het was wel veel gedoe op het Duitse gedeelte. Het stuk fietsen van Epinal naar Langres was relatief leuk, de rest vonden wij niet heel bijzonder. Langres zelf vonden wij een erg leuke stad, met twee fraaie musea: het Maison de Lumieres Denis Diderot met veel over de beroemde encyclopedie van Diderot https://www.musees-langres.fr/maison-de ... s-diderot/ en het regionale archeologische museum. Verdun was huiveringwekkend.
Met Flixbus eens een keer terug gekomen vanaf Strassbourg, die bus kwam vanuit Basel dacht ik. Misschien kun je daar wat mee in combinatie met een stukje treinen bijvoorbeeld?

Of misschien is er zelfs wel een Flixbus verbinding die meer in de buurt van jullie route komt?
Jurr schreef:
do 16 mar, 2023 21:02
Met Flixbus eens een keer terug gekomen vanaf Strassbourg, die bus kwam vanuit Basel dacht ik. Misschien kun je daar wat mee in combinatie met een stukje treinen bijvoorbeeld?

Of misschien is er zelfs wel een Flixbus verbinding die meer in de buurt van jullie route komt?
De enige bus met fietsplekken die ik kan vinden is de bus naar Dijon, via Parijs. Van Dijon naar Langres is een kilometer of 90 fietsen met een leuke hobbel tussendoor. In dat geval zou ik veel liever de trein pakken, maar Flixbus is wel duidelijk de goedkoopste.
Je zou kunnen overwegen om Langres te laten vallen.
Voorbeeld.
Reserveer plaatsen in de trein naar Basel.
Stap daar over in de regionale trein naar Mulhouse.
Stap daar over in de regionale trein naar Thann en Wesserling.
Fiets 5 km naar Camping Benelux-Basel
+33 3 89 82 78 76
https://maps.app.goo.gl/seEsmcy7wcBkHmgHA
Als je het goed uitkient haal je dat in een dag.
Bezoek het Viaduc d'Urbès
https://maps.app.goo.gl/re9HZCt9HPJ6wixQ8
Beklim de Col de Bussang (het enige stukje drukke weg dat je voorlopig zult tegenkomen) en bezoek de bron van de Moezel.
Rij over een secundaire weg naar Bussang, bezoek het voormalig station en laat je door de vriendelijke mevrouw vertellen over de vroegere grens tussen Duitsland en Frankrijk, over de aanleg van de tunnel (nooit afgemaakt), over de krijgsgevangenen die in de tunnel moesten werken voor de oorlogs industrie.
Stap op de fiets over de voormalige spoorlijn.
Volg de Moezel tot waar deze slechts een heuvelrug verwijderd is van de Maas.
Bijvoorbeeld bij Epinal naar de Madon die naar de Maas stroomt.
Of rij vanaf Remiremont eerst naar de bron van de Saône en vandaar naar de bron van de Maas.

Gebruik bikerouter.de om een mooie route te plannen.
Stap af van je vaste plan en kies je eigen weg.
Veel plezier, waar je ook gaat.

PS Fietsvervoer vanaf Basel naar Wesserling is gratis en aanmelden vooraf niet nodig.
Als je een kaartje koopt naar Basel Bad en je vraagt het even uit aan de conducteur van het laatste stuk dan mag je gratis verder tot Basel SBB.
Op SBB even goed kijken hoe je naar het Franse station moet lopen.
Zie gewoon het schema met de trein van Kees Swart eerder in dit draadje. Gemakkelijker kun je het niet maken. Dank je Kees.
Leon schreef:
do 16 mar, 2023 09:43
Rechtstreeks is het alleen vanaf Breda. En hij gaat zelfs dan niet rechtstreeks maar ook via stopplaats Troyes. Dan is 150 euro pp enkele reis wel een pittige prijs als je met vier personen bent voor een rit van 550 km waar de bus 7 uur en drie kwartier over doet, midden in de nacht.
Wij hebben deze bus ook genomen. Breda was het laatste opstappunt na Amsterdam en Utrecht. Tsja, een busrit van 23:30 tot 06:30 uur. Er waren geen reizigers voor Troyes, dus voor ons was het wel ‘rechtstreeks’.
Had ik nog nooit eerder gedaan, maar omdat de bus niet vol zat, konden mijn vrouw en ik beiden over twee stoelen beschikken. Hangen, half liggen, twee sanitaire stops. Een uurtje of 4-5 geslapen.
Het enige wat tegenviel was dat we een uur eerder aan kwamen dan gepland. Dat betekende een uur langer wachten tot de supermarkt opengaat om de boodschappen te doen voor de eerste fietsdag. Gelukkig was de bakker er naast al om 6 uur open voor de werklui die hun bakkie koffie komen doen en hun baguettes voor de dag kopen. Lekker op hun terrasje gezeten.

Wij betaalden 170 euro pp vanwege het hoogseizoen. Maar wat is duur? Wij vonden het in elk geval heel fijn omdat je geen uren treinen moet plannen.
MichaelN schreef:
wo 02 aug, 2023 19:26
Wij betaalden 170 euro pp vanwege het hoogseizoen. Maar wat is duur? Wij vonden het in elk geval heel fijn omdat je geen uren treinen moet plannen.
Precies. En daarnaast ontloop je het zeulen met je fiets en bagage in de stations.