Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPX file onbegrensd naar Rome, 1ste druk - Forum Wereldfietser

GPX file onbegrensd naar Rome, 1ste druk

In 1995 ben ik onbegrensd van Utrecht naar Basel gefietst. De originele routeboekjes zijn helaas niet bewaard gebleven, desondanks wil ik nu met de gps rijden.

Als ik nu kijk naar de huidige route dan gaat die vermoedelijk over de Vennbahn.
Is er een gpx file beschikbaar van de oer versie van deze route?

Of tips aan de hand waarvan ik zelf een route kan tekenen.
Dank je wel.
Ik heb eind vorige eeuw een deel van die route gefietst, misschien kan je hier wat mee?
https://moh.freehostia.com/index.html?1998/mei98
Door België is het een andere route, dank. Naar de rest van de route nog niet gekeken.
DeFiets schreef:
ma 20 feb, 2023 18:24
Door België is het een andere route, dank. Naar de rest van de route nog niet gekeken.
Nee hoor, heb het even nagekeken, door België is mijn route vrijwel gelijk aan de eerste druk van Benjaminse.
Met afwijkend bedoelde ik met de huidige route. Zoals eerder naar gelinkt.

Ik kan er geen gpx file van maken, klopt dat?
DeFiets schreef:
zo 19 feb, 2023 18:26
Of tips aan de hand waarvan ik zelf een route kan tekenen.
Met bv BRouter kun je een GPX route maken. Of in allerlei navigatie appje op je smartphone, bv Pocket Earth of OsmAnd.
DeFiets schreef:
ma 20 feb, 2023 22:47
Met afwijkend bedoelde ik met de huidige route. Zoals eerder naar gelinkt.

Ik kan er geen gpx file van maken, klopt dat?
Ah, op die fiets. Ja je kan van het kaartje geen gpx downloaden, die zal je kunnen overtekenen.
Ik heb er wel een, die kan je hier downloaden.
Super, dank je wel.

Case closed, nu inplannen om deze tocht nogmaals te rijden.
Ik ga de Reitsma route fietsen naar Rome
Wil pocket Earth gebruiken op mijn smartphone
Hoe zet ik de gps files op mijn smartphone
Heb van alles geprobeert
Ook de zipfile uitgepakt, maar krijg ze maar niet in de pocket Earth alp.
Graag de stappen achtereenvolgens wat ik moet doen
Daar wil ik wel bij helpen.
Ik neem aan dat je het over een iPhone hebt als je zeg 'smartphone'.

Als je een GPX file hebt als bestand, bv in de app Bestanden, of via AirDrop van bv een Mac, dan moet je de Deel knop vinden. Dat is 'vierkantje met pijltje naar buiten' Als je deze dan selecteert, dan geeft die mogelijk deel-opties, en als je Pocket Earth hebt geïnstalleerd, zal die er ook tussen de opties staan. Je hebt een rijtje personen, en een rijtje app's om mee te delen. Kan zijn dat je in het rijtje apps even naar rechts moet scrollen om Pocket Earth te vinden. Als je daar dan op klikt wijzigt het zich vanzelf.

Je had misschien beter een eigen draadje hiervoor kunnen aanmaken, want deze titel dekt de lading niet.

(Edit: spelfout)
Lijkt alsof in vorig advies een stap overgeslagen wordt. Op je MAC zit geen Pocket Earth..., je kan wel de GPX 'delen' vanuit de MAC. Ik mail GPX naar mezelf via de 'DEEL' optie. Dan open ik de GPX in mijn mail op mijn iPhone (gewoon 'aantikken'...) en dan kan ik 'delen' (open vierkantje met pijl naar buiten) en zie bovengenoemde mogelijkheden om GPX te verplaatsen, o.a. naar Pocket Earth. In Pocket Earth 'importeer' je je GPX en klaar.
Klinkt ingewikkeld, is in wezen heel eenvoudig...
Tussen de Mac en de iPhone kan je het naar jezelf mailen overslaan, dat gaat gemakkelijker en sneller via Airdrop. Dat was ook wat in het eerste advies werd genoemd.
@rickie Flix slaat geen stap over. Je kun het uitgepakte GPX-bestand direct vanuit de Finder naar de iPhone sturen, door te klikken met de rechtermuisknop ingedrukt op het bestand en kies dan Deel... en dan AirDrop,
Beste mensen,

Bedankt voor al jullie adviezen , het is me gelukt
Nu nog kijken hoe ikhiermee kan navigeren,
Nog tips?
De tracks staan nu op mijn iPhone en in de kaart.
Gr leo
De Vennbahn versie is makkelijker, maar de oude route over de Hoge Venen is veel mooier.
Wim schreef:
wo 17 apr, 2024 11:56
De Vennbahn versie is makkelijker, maar de oude route over de Hoge Venen is veel mooier.
Reitsma's route gaat niet door België maar via Duitsland; zie https://www.reitsmaroutes.nl/rome/overz ... ten#deel-1
Benjaminse kiest voor zijn route naar Rome wel voor de Hoge Venen / Vennbahn; zie https://www.cyclingeurope.nl/routes/rome/deel1.php

Jan
rickie schreef:
wo 17 apr, 2024 09:52
Ik mail GPX naar mezelf via de 'DEEL' optie.
Dat is een optie, maar ik gebruik (en adviseer) altijd de app Bestanden. Alle routes die ik op de Mac maak met bv de BRouter website, of de Fietsersbond routeplanner, gooi ik in de Finder in een map in de iCloud Drive. Dan heb je ze gelijk als bestandje op de iPhone en kun je die importeren. Je hebt daarmee ook een backup igv je de track in Pocket Earth per ongeluk weg gooit, wat me wel eens is gebeurd. Die backup heb je ook als het in Mail staat, maar naar mijn idee is e.e.a. via Bestanden veel makkelijker te beheren, als het om tientallen, honderden .gpx bestanden gaat, zoals ik dat inmiddels heb. En naar jezelf mailen blijft altijd een omweg met meer handelingen.
Leo schol schreef:
wo 17 apr, 2024 11:07
Bedankt voor al jullie adviezen, het is me gelukt.

Nu nog kijken hoe ik hiermee kan navigeren. Nog tips?
Fijn!

Wat bedoel je met 'hiermee navigeren'? iPhone ergens op je stuur klikken, en het lijntje volgen door over de real-world wegen te fietsen.
Je kunt in Pocket Earth (PE) ook turn-by-turn navigatie aanzetten ("over 100m rechtsaf"), maar ik vind dat voor autorijden handig, en niet voor fietsen. Uiteraard kun je daar anders over denken.

Wat bv wel handig is (idee door Johan Blom aangedragen aan de maker, begrijp ik): zet de GPS-pijl in de kleuren rood/groen, dan is het makkelijker te zien of je ergens rechts of links af moet slaan.
PE Instellingen > GPS & Kompas > Kleur GPS-pijl.

Überhaupt zou je bij Johan/Beagle Bikes op cursus kunnen gaan; hij geeft regelmatig zo'n fijne cursus-avond over navigeren met PE: https://beaglebikes.nl/product/iphone-gps-navigatie/