Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Donauradweg met kinderen - Forum Wereldfietser

Donauradweg met kinderen

Hallo,

We zijn aan het kijken om de Donauradweg te fietsen van Passau naar Wenen, met de kinderen.
Een paar vragen hierover :
- Is het nodig om verblijf op voorhand te reserveren ? We zouden in de 1ste of de 2de week van juli willen gaan.
- Kan je zelf bagagetransport organiseren ?
- Is het niet te druk op deze route ? Of valt het begin juli nog goed mee ?

Onze kinderen zijn 12 en 14. Ik denk aan een dagafstand van ongeveer 40 km.
De Donauradweg is een eerste idee. Mochten er andere suggesties zijn, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt,
groeten,
Koen
Op fb in de groep Fietsvakantie met kinderen komt deze route vaak aan de orde ( zelfde vragen)
Koen31 schreef:
za 18 feb, 2023 21:38
- Is het nodig om verblijf op voorhand te reserveren ? We zouden in de 1ste of de 2de week van juli willen gaan.
- Kan je zelf bagagetransport organiseren ?
- Is het niet te druk op deze route ? Of valt het begin juli nog goed mee ?
-hangt nogal af van wat voor verblijf je wenst, mijn voorkeur om nooit wat te reserveren omdat je dan zo vrij bent van je planning af te wijken.
-ja, koop/leen fietstassen of een karretje. Of bedoel je dat niet?
-wat vind je druk.
Koen31 schreef:
za 18 feb, 2023 21:38
Onze kinderen zijn 12 en 14. Ik denk aan een dagafstand van ongeveer 40 km.
Is er een relatie tussen deze twee dingen? 40km is hooguit 2 uurtjes fietsen voor kinderen in die leeftijd. Hou je ruim 22 uur over op een dag. Moet je je vooral zorgen maken over hoe die naar behoefte invulling te geven.
Zou zelf streven naar 80 tot 100. Probleem daarmee is dan wel dat je na drieeneenhalve dag klaar bent :wink:
Grappig, het advies van Grandonneur is ook mijn idee. Met twee kinderen van 12 en 14 kun je bijvoorbeeld na de Donau-Radweg vanuit Wenen ook naar Nederland fietsen. Voor die leeftijd is dat echt peanuts. De bagage zou ik lekker op de fietsen van de kinderen hangen en op die van jezelf. Kamperen hoef je in principe niet te reserveren en een tentje vinden kinderen geweldig!

Veel plezier :)
We zijn aan het kijken om de Donauradweg te fietsen van Passau naar Wenen, met de kinderen.
Een paar vragen hierover :
- Is het nodig om verblijf op voorhand te reserveren ? We zouden in de 1ste of de 2de week van juli willen gaan.
- Kan je zelf bagagetransport organiseren ?
- Is het niet te druk op deze route ? Of valt het begin juli nog goed mee ?

Onze kinderen zijn 12 en 14. Ik denk aan een dagafstand van ongeveer 40 km.
De Donauradweg is een eerste idee. Mochten er andere suggesties zijn, dan hoor ik het graag.
Paar jaar geleden ben ikzelf vanaf de twee bronnen van de Donau naar Tulcea gefietst en daarbij vond ik het stuk naar Passau (eventueel vanaf Donaueschingen) mooier en afwisselender (hier wat plaatjes daarvan) dan het stuk van Passau naar Wenen. Zou ook een optie kunnen zijn.

Bedoel je met 'bagagetransport' dat jullie willen fietsen zonder bagage? Kan natuurlijk, maar de route is makkelijk (overwegend vlak) dus wat spul in een paar fietstassen lijkt me geen probleem. En de voorzieningen langs de route zijn tot Boedapest uitstekend. Die route is populair maar het voordeel van fietsen is dat het niet snel 'te druk' wordt, hoogstens wat gezelliger. Zolang je niet op de bonnefooi een hotel gaat zoeken is op voorhand reserveren (voor een camping) niet nodig, anders wel.

Andere suggesties zijn er natuurlijk in overvloed, alleen al wat dichter bij huis in Duitsland. Kijk bijvoorbeeld eens op https://www.fahrradreisen.de/radwege/deutschland of https://www.fahrrad.de/info/die-schoens ... utschland/. Ik heb goeie herinneringen aan fietstochten langs verschillende Duitse rivieren (je kunt ze hier vinden). Of anders 'la voie bleue' in Frankrijk. Voor elk wat wils :)
Kinderen van 12 en 14 zijn niet zelden in staat hun ouders er finaal uit te fietsen, dus 60 km lijkt me geen punt, en een beetje klimmen evenmin, al moet je de jongste misschien dan toch wel duidelijk minder bagage geven. Ik zou lekker gaan kamperen, en de bagage zelf op de fiets meenemen (maar: less is more). Dan hoef je niets van tevoren te regelen behalve het treinvervoer. Misschien heb je hier iets aan: https://fietsvakantie.home.blog/ Veel plezier.
Ik zou de dagafstanden wat langer maken. En de kinderen er ook alleen op uit sturen. Vader en moeder gaan volgen gewoon het voorgeschreven fietspad. Laat de kinderen lekker de wereld ontdekken en samen een keer een andere route kiezen met wat meer avontuur. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van het kind. Ze niet niet allemaal uit het zelfde hout gesneden.
Heel goed te doen met kinderen, zorg voor een goede fietsbroek eventueel, hij is vaak aan beide zijden te fietsen. Dus let vooral op het mooie klooster(stift) wat heel indrukwekkend is net voor Wenen. Doorfietsen naar Bratislava is ook mooi en daar net voorbij bij een kanowedstrijdbaan aan de linkse kant ligt een geweldig museum, ook voor kinderen. Heel modern gebouw en moderne kunst . Doorfietsen naar Budapest is ook geweldig.
Veel succes!