Additionally, paste this code immediately after the opening tag: dwars door europa - Forum Wereldfietser

dwars door europa

Hallo,
ik zou deze zomer vanuit Brussel naar Capadocie(centraal Turkije) willen fietsen..
ik heb dit al eens gedaan in 2019 , net voor corona golf.
ik heb de route Lux-FR-Zwit-It-Gr-TR gevolgd.
Nu zou ik via D-Oost-Slov*Kroa-Serv-Bulg-TR willen rijden.
heeft er iemand enig ervaring van deze route,(of een deel ervan ) wegen, verblijfplaatsen... tt
Je zou in Duitsland de Limes kunnen volgen en dan verder langs de Donau en/of de Drau door Oostenrijk en Slovenië en Kroatië en dan Servië, Bulgarije, Roemenië.. Mogelijkheden zat.
Leuk plan, ik ga vanaf april ongeveer hetzelfde doen, maar dan maar tot Istanboel; en dan waarschijnlijk nog een stukje terug :D

Je vraag vind ik een beetje algemeen, zeker omdat je alleen maar landen noemt, om er een zinnig antwoord op te geven. Maar afgaand op alle reisverslagen, blogs en vlogs die ik de afgelopen maanden heb gezien van fietsers van westeuropa richting Turkije denk ik dat je je over overnachtingen geen zorgen hoeft te maken, zolang je niet gebonden bent aan kamperen op campings. De frequentie daarvan wordt een stuk lager voorbij kroatie. Ik kreeg wel de indruk dat hoe oostelijker je kwam, dat de overnachtingsadressen redelijk goedkoop werden. Flink goedkoper dan een camping in Zwitserland of aan de Costa del Sol iig ;)

Ik denk dat als je wat gerichtere vragen stelt, dat je dan wat zinnigere antwoorden krijgt :wink:
Je kan overwegen om in Noord-Griekenland de boot te nemen naar Chios en de volgende ochtend de overzet te maken naar het Turkse schiereiland Cesme, onder Izmir. Ik heb dat afgelopen zomer gedaan, nachtbus naar München en dan Graz-Maribor-Belgrado-Skopje-Thessaloniki. Naast een leuke break op de ferry heb je dan het voordeel dat je Klein-Azië en Istanbul vermijdt (als je dat zou willen) en in Turkije direct op een oostelijke route vol hoogtepunten aansluit: Selçuk/Efeze-Pamukkale-Sagalassos-Konya-Cappadocië. Vooral het merengebied (Burdur, Egirdir, Beysehir) was voor mij top qua fietsen. Zoals steeds zijn de overnachtingsmogelijkheden: bos & veld, camping, hostel, hotel of je in iemands bed lullen ;). Voor dat laatste ben ik te oud maar ik noem het voor de volledigheid.
IMG_20220712_143544.jpg
Burdur Gölü
Vorig jaar ben ik augustus vanuit Utrecht naar Istanbul gefietst. Via de Limes naar Wenen en daar verder met de Sultans Trail. Ik heb de reis gedaan via kleine hotelletjes (in hoogzeizoen van te voren via Boooking.com geboekt), een sporadische warmshowers en veel gebruikt van huizenuitwisselingsplatform HomeExchange. Dat laatste voor de steden waar ik wat langer wilde verblijven. Tijdens de hele reis heb ik één keer een probleem gehad omdat er geen hotel onderweg (meer) was. Dat was in Bulgarije, na vertrek uit Plovdiv. Moest daarvoor toen ruim 130 km fietsen naar de volgende overnachtingsplek. Had die dag echter 2 maal een platte band, dus dat is hem toen niet geworden. Heb onderweg een busje aangehouden en die heeft me de laatste 40 km naar mijn hotel gebracht. Bleek dat ik in een bus was terecht gekomen van een Bulgaar die jaren in Nederland in de kassen had gewerkt. Maar geen woord Nederlands sprak. Alles via Google translate. Zijn kleine kinderen vonden het allemaal geweldig. Ik ook.
Voor de rest no problems gehad.