Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht vanuit Sobibor via Auschwitz naar Haarlem - Forum Wereldfietser

Fietstocht vanuit Sobibor via Auschwitz naar Haarlem

Dag,
Deze zomer ga ik een fietsreis maken vanuit Sobibor, via Auschwitz, Berlijn en Herinneringskamp Westerbork naar Haarlem. Voor mij een heel bijzondere reis. Heeft iemand tips voor me hoe de wegen en fietspaden zijn in Polen en of het makkelijk is om een campingplaats te vinden. Gewoon op de bonnefooi of echt vooraf boeken?

Hoor het heel graag.
Mijn ervaring in Polen is dat er goede fietspaden zijn, maar ook bewegwijzerde fietsroutes van mindere kwaliteit. Kampeermogelijkheden verschillen ook per route.
Het Pools Verkeersbureau is met een paar fietsspecialisten uit het land op de Fiets en Wandelbeurs van 24 -26 februari in de Jaarbeurs Utrecht. Wellicht kunnen zij jou verder op weg helpen. www.fietsenwandelbeurs.nl
Wij zijn afgelopen augustus in Krakow gestart en via Auschwitz verder naar Tjechië, Oostenrijk en Slovenië gefietst om te eindigen in Italië. Op de camping in Krakow-Noord was plek genoeg en ook op de camping (bij een bezinningscentrum), vlak naast het kamp zelf was plek genoeg.
De toestand van de fietspaden en wegen in dat deel van Polen was voor ons prima; net alsof we in Duitsland waren.

Pieter
Fijn om te lezen! Dank je wel.
We gaan de fietsbeurs bezoeken! Dank je wel.
Mooi project, Esther. 👍🏻

Zomer van 2021 o.a. naar Auschwitz-Birkenau gefietst.
Zoals hierboven genoemd: bij het 'Center for Dialogue and Prayer', naast Auschwitz I kun je heel 'fijn' kamperen.
Ik vond zuidelijk Polen (Silezië) erg mooi en interessant, maar voor fietsen juist wel minder dan DLD. Geen fijne rustige 'Land- und Forstwirtschaft' wegen, eerder op zich geen super-drukke wegen, maar er wordt wel erg hard gereden. En vanwege al dat bier e.d. wat koud in elke sklep wordt verkocht, heb ik niet al te veel vertrouwen in die scheurneuzen.
Dank! Dit beeld had ik eerlijk gezegd ook verwacht, maar omdat er nu meer fietsroutes zijn uitgestippeld in Polen hoopte ik dat het veranderd zou zijn.
esther189 schreef:
di 31 jan, 2023 14:51
Heeft iemand tips voor me hoe de wegen en fietspaden zijn in Polen en of het makkelijk is om een campingplaats te vinden. Gewoon op de bonnefooi of echt vooraf boeken?
Voor zover ik me kan herinneren is het me in Polen precies nul keer gelukt een camping te vinden.
Nu fiets ik altijd op de bonnefooi en richt ik me pas in de namiddag/avond op een slaapplek, maar dit was echt uitzonderlijk!

Normaal gespreken ga ik dan altijd wildkamperen, maar in Polen ontbrak (in Tsjechië, andere vakantie, had ik soortgelijke ervaringen) het aan geschikte plekken. Dus altijd in pensions, B&B's en hotelletjes geslapen, die er verrassenderwijs wél altijd waren. Kan me ook meerdere zgn. 'rendez-vous' locaties herinneren waar ik dan, wel na flink onderhandelen, belandde in pluche-kamers van >35 m2 met bad/jacuzzi....
mikefiets schreef:
wo 01 feb, 2023 15:06
[...] Kan me ook meerdere zgn. 'rendez-vous' locaties herinneren waar ik dan, wel na flink onderhandelen, belandde in pluche-kamers van >35 m2 met bad/jacuzzi....
Die dienden dan per uur betaald te worden en je kon kiezen voor een 'happy ending'?

;)
In 2019 fietsten we via Duitsland naar Poznan in het westen van Polen. Op het Poolse stuk konden we meestal heel ontspannen fietsen, zolang we de doorgaande wegen konden vermijden. Keitjes, modderpaden en mul zand namen we dan voor lief. Af en toe moesten we toch een stukje langs drukkere wegen, waar we de berm invluchtten wanneer we in onze achteruitkijkspiegel iets groots en breeds snel nabij zagen komen. Ook een bewegwijzerde route als de R1 maakt soms gebruik van gevaarlijke wegen, zoals hieronder te zien is.

Afbeelding

Ik had al eerder in Polen gefietst, in 1999 en 1984 (toevallig met het boek 'Escape from Sobibor' in mijn tas). Sindsdien is het autobezit in Polen enorm toegenomen, terwijl nog lang niet alle doorgaande wegen van fietspaden zijn voorzien.
Wow! Foto zegt inderdaad alles!!!
kwootje schreef:
di 31 jan, 2023 18:28
De toestand van de fietspaden en wegen in dat deel van Polen was voor ons prima; net alsof we in Duitsland waren.
Ik vind een vergelijking met de fietspaden in Duitsland nou niet bepaald een aanbeveling.
Jurr schreef:
wo 01 feb, 2023 15:14
mikefiets schreef:
wo 01 feb, 2023 15:06
[...] Kan me ook meerdere zgn. 'rendez-vous' locaties herinneren waar ik dan, wel na flink onderhandelen, belandde in pluche-kamers van >35 m2 met bad/jacuzzi....
Die dienden dan per uur betaald te worden en je kon kiezen voor een 'happy ending'?

;)
Ha nee, het onderhandelen bestond er vooral uit om duidelijk te maken dat ik maar één bed zou beslapen.
Geen bad zou nemen. En zeker geen 'ending'.

(met 'rendez-vous' hotel doel ik op slaapgelegenheden die gericht lijken op het meenemen van (al dan niet professionele) partners. Waarschijnlijk biedt het aartsconservatieve en katholieke Polen, jonge stelletjes elders weinig ruimte....
LHTJoost schreef:
wo 01 feb, 2023 22:13
kwootje schreef:
di 31 jan, 2023 18:28
De toestand van de fietspaden en wegen in dat deel van Polen was voor ons prima; net alsof we in Duitsland waren.
Ik vind een vergelijking met de fietspaden in Duitsland nou niet bepaald een aanbeveling.
Apart.
Mijn zeer ruime fiets-ervaringen in Duitsland
- nu ik er over denk: er is geen land waar ik meer km's heb gemaakt dan Dld (al was het maar alleen op doortocht naar Scandinavië, Polen, Tsjechië of het zuiden) -
zijn juist heel positief.

Terwijl ik Polen behelpen vond:
meestal geen aparte fietspaden.
Secundaire wegen waar het asfalt abominabel was, zeker aan de zijkant waar je fietst, daardoor gedwongen richting midden op te schuiven, met vrachtwagens naast je die duidelijk niet brekend waren op fietsers.

Enige vreemde in Duitsland in dat je in de steden soms op de stoep moet rijden.....
Maar voor de rest bijna altijd fietspaden.
En automobilisten die als de dood zijn je te raken (net als in Scandinavië), wat mij altijd een heel veilig gevoel gaf.
Ik heb eigenlijk ook goede ervaring met fietsen in Duitsland.
Hoe verdeeld de meningen over Duitsland zijn, heb ik gemerkt bij de reacties die ik kreeg op de gids 'Fietsen naar Berlijn'.

De meeste reviews waren erg enthousiast, maar een enkeling had een vernietigend oordeel over de kwaliteit van de gekozen wegen en paden. Ik vermoed dat het hier ging om fietsers die in een rap tempo grote dagafstanden af willen leggen en op hard opgepompte banden rijden.

Wie alleen op gladde asfaltwegen wil fietsen, zal in Duitsland vaak genoegen moeten nemen met doorgaande wegen (met of zonder fietspad ernaast), waar regelmatig auto's met hoge snelheid voorbijrazen. Wie zichzelf de tijd gunt om van de omgeving te genieten, wat bredere banden monteert (4 à 5 cm is een stuk comfortabeler dan rond de 3 cm*) en deze niet te hard oppompt (in mijn geval 50 mm brede Big Apples met 2,5 à 3 bar voor en rond de 3,5 bar achter), heeft echt geen geveerde MTB nodig om ontspannen over Duitse binnenwegen en de betere bospaden te kunnen fietsen.

(* overigens reed ik in 1984 op 28 mm dunne banden en zonder comfortabele fietskleding elke dag flinke afstanden over de meest erbarmelijke wegen door Polen ;-))
Ik vind de smalle fietspaden in DL, vaak links van de weg voor 2 richtingen, met gevaarlijke randjes zeker niet tof. Polen was echt gevaarlijk op de doorgaande wegen (incl R1).
Blijkbaar moet ik erbij vermelden dat ik ruime ervaring heb om mijn argumenten kracht bij te zetten. Bij deze.
keesswart schreef:
do 02 feb, 2023 13:06
Wie alleen op gladde asfaltwegen wil fietsen, zal in Duitsland vaak genoegen moeten nemen met doorgaande wegen (met of zonder fietspad ernaast), waar regelmatig auto's met hoge snelheid voorbijrazen.
En dit zijn natuurlijk niet de wegen waarvoor wij op de fiets stappen, dus die gebruik je alleen maar al verbinding van het ene mooie naar het andere. En dat is in DLD, door de dichtheid van weggetjes, maar zelden nodig.
Maar wat ik juist eerder ook stelde: de landwirtschaftliche Straße, zeg maar 'boerenwegen', zijn vaak van fantastisch glad asfalt of beton. In ieder geval buiten het bergachtige gebied. En super-rustig.
En als het gravel is, is het vaak ook mooi, vlak gravel.
Ik houd ook van 'doorfietsen', maar DLD is wel het laatste land waarover ik klaag. (En dan noem ik nog niet eens de voor fietsers uitgevonden Konditoreien, overal aanwezig bij de Oosterburen!)


Veel voorkomend:
DLD landbouwweg.JPG
Double track beton:
DLD double track.JPG
Gravel:
DLD gravel.JPG
LHTJoost schreef:
do 02 feb, 2023 14:00
Blijkbaar moet ik erbij vermelden dat ik ruime ervaring heb om mijn argumenten kracht bij te zetten. Bij deze.
Hoe kom jij dan op dit soort plekken terecht, ipv op de rustige weggetjes die daar meestal op een aantal km's ongeveer paralel aan lopen? Gaf BRouter of een andere planner je geen betere routes?
Natuurlijk is het niet alleen kommer en kwel. Ik heb het mn over de bebouwde kom.