Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Rome - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Rome

Ik fiets niet elektrisch, en ik ben van plan om ergens in juni/juli (maar net waneer het mooi weer is) te gaan fietsen vanuit Leeuwarden door Düsseldorf, Lauterbrunnen, Milaan, Venetië, en als eindbestemming Rome. Door de Alpen heen dus. Het is een mooie en zware rit die naar schatting zo’n 3/4 weken zal gaan duren. Ik heb Parijs ook in 7 dagen gehaald, en ben flink aan het trainen voor mijn vakantie 💪

Ik zou graag nog wat tips en tricks willen voordat ik die kant op ga. Ook ben ik aan het sparen voor een DJI Mini 2 (tracking) drone om mooie shots te maken voor mijn YouTube kanaal. En voor op social media. Daarnaast wil ik mijn uitrusting hier en daar wat upgraden.

Ik neem mee,
EHBO-Set, bandenplak set, extra binnenband, fietmultitool, telefoonhouder, poncho, pan, benzinebrander, beker, wc-papier, dagelijks eten voor bij de tent, lange broek, fietsbroek, trui, T-shirt (2x), sokken(4x), ondergoed(4x), zomerjas, BigBlue 28W zonnepaneel (voor het laden van de telefoon, en Powerbank), extra 3L water, 2x 650ml bidons, leyzine pressure mini drive fietspomp, zelf-opblaasbare slaapmat, slaapzak, 2pers tent, AXA fietsslotketting, kabels, bril, shag, zakmes, spork, tandenborstel, tandpasta, scheermes, extra set schijfremmen.

Wat mis ik en wat is echt noodzakelijk voordat ik die kant op ga?

Alvast bedankt!
Jack.
De shag vind ik overbodig. :wink:

Voor de rest: gaan! Overal is zo'n beetje alles te koop wat je alsnog nodig blijkt te hebben.
Meestal vertrekken first time vakantiefietsers met teveel bagage, en sturen na een paar dagen/weken veel spul terug naar huis.
Travel light.
> Ik zou graag nog wat tips en tricks willen voordat ik die kant op ga.
Je zou er de Fietsvakantiewiki nog eens op na kunnen slaan, maar dan niet de landeninfo want die is accient history:
https://fietsvakantiewiki.localhost.one ... oofdpagina

Verder is het hier handiger als je concrete vragen hebt. Een echte newbie ben je immers niet meer.

> Ik neem mee,
> EHBO-Set, ... etc ... schijfremmen.
> Wat mis ik en wat is echt noodzakelijk voordat ik die kant op ga?
Een fiets :wink: ?
Je mist in ieder geval een aansteker of iets anders om vuur mee te maken
Ik zie aan de openingszin dat de tijden aan het veranderen zijn. :wink:

Misschien heb je wat aan het Paklijst topic.
Een paar opmerkingen:
-Iedereen vindt andere dingen weer belangrijk. Zo noem jij bijv. niet een stoeltje, andere zweren erbij. Ik heb er één maar neem hm niet altijd mee.
-Je noemt "extra 3L water", dat lijkt mij op deze tocht, je gaat niet echt door onbewoonbaar gebied, naast de bidons niet nodig. Ik heb een bagagenetje achterop waar mijn tent onder zit, ik kan dan indien nodig extra flessen daaronder schuiven.
-Eén fietsbroek (met "zeem"?) vind ik te weinig. Ondergoed 4x vind ik dan weer te veel.
-Een zelf-opblaasbare slaapmat is voor zover ik weet wat veel in gewicht.

Succes en veel voorpret gewenst!
En o ja, welkom op het forum.
Wat jij noodzakelijk acht, is voor iemand anders totaal overbodig...
Kijk even of je hier tips uithaalt: Paklijst-topic. viewtopic.php?f=21&t=35033#start
Jackhogg schreef:
vr 20 jan, 2023 11:32
I... ik ben van plan om ergens in juni/juli (maar net waneer het mooi weer is) te gaan fietsen vanuit Leeuwarden door Düsseldorf, Lauterbrunnen, Milaan, Venetië, en als eindbestemming Rome.
Sowieso een prachtig plan. Ik fietste afgelopen jaar vanaf half mei tot begin juli (ik had alle tijd, wat ik een fijn gegeven vond) naar Rome, en ik vond dat het de laatste paar weken wel erg warm kon zijn. Ik kan daar wel redelijk tegen, en op warme dagen vertrek ik altijd vroeg (tussen zes en half zeven op de fiets), maar als je daar niet zo goed tegen kunt zou ik overwegen - als je de keuze hebt - om je reis wat te vervroegen.
Veel plezier met de voorpret en de uiteindelijke reis!
Flix schreef:
vr 20 jan, 2023 13:51
De shag vind ik overbodig. :wink:

Voor de rest: gaan! Overal is zo'n beetje alles te koop wat je alsnog nodig blijkt te hebben.
Meestal vertrekken first time vakantiefietsers met teveel bagage, en sturen na een paar dagen/weken veel spul terug naar huis.
Travel light.
Jaa ik ben ook van plan om te stoppen. Zowieso word de vakantie dan stukken leuker en goedkoper en beter te verdragen.

Ik heb idd beetje het idee dat mijn uitrusting echt kilootjes kwijt moet raken. Dus dat zal ook wel gebeuren😉

Leon schreef:
vr 20 jan, 2023 14:00
> Ik zou graag nog wat tips en tricks willen voordat ik die kant op ga.
Je zou er de Fietsvakantiewiki nog eens op na kunnen slaan, maar dan niet de landeninfo want die is accient history:
https://fietsvakantiewiki.localhost.one ... oofdpagina

Verder is het hier handiger als je concrete vragen hebt. Een echte newbie ben je immers niet meer.

> Ik neem mee,
> EHBO-Set, ... etc ... schijfremmen.
> Wat mis ik en wat is echt noodzakelijk voordat ik die kant op ga?
Een fiets :wink: ?
Jaa heb een Sensa Cintura belt drive 2022 herenfiets met 2x ortlieb 25L cityroller fietstassen achter, en 2x van 12,5L voor.
Met 8 versnellingen naaf.

alma schreef:
vr 20 jan, 2023 14:31
Je mist in ieder geval een aansteker of iets anders om vuur mee te maken
Jazeker inderdaad 😉
JanH schreef:
vr 20 jan, 2023 14:35
Ik zie aan de openingszin dat de tijden aan het veranderen zijn. :wink:

Misschien heb je wat aan het Paklijst topic.
Een paar opmerkingen:
-Iedereen vindt andere dingen weer belangrijk. Zo noem jij bijv. niet een stoeltje, andere zweren erbij. Ik heb er één maar neem hm niet altijd mee.
-Je noemt "extra 3L water", dat lijkt mij op deze tocht, je gaat niet echt door onbewoonbaar gebied, naast de bidons niet nodig. Ik heb een bagagenetje achterop waar mijn tent onder zit, ik kan dan indien nodig extra flessen daaronder schuiven.
-Eén fietsbroek (met "zeem"?) vind ik te weinig. Ondergoed 4x vind ik dan weer te veel.
-Een zelf-opblaasbare slaapmat is voor zover ik weet wat veel in gewicht.

Succes en veel voorpret gewenst!
En o ja, welkom op het forum.
Thanks hier heb ik wat aan👍 die slaapmat is idd teveel in gewicht. Welke is beter in prijs/kwaliteit/gewicht? Ja een stoeltje lijkt me ook wel iets handigs wat mischien ook kan fungeren als driepoot voor de camera.
Dat bagagenetje heb je daar een link van?

En bedankt voor het warme welkom😊
PeterVanRijn schreef:
za 21 jan, 2023 12:30
Jackhogg schreef:
vr 20 jan, 2023 11:32
I... ik ben van plan om ergens in juni/juli (maar net waneer het mooi weer is) te gaan fietsen vanuit Leeuwarden door Düsseldorf, Lauterbrunnen, Milaan, Venetië, en als eindbestemming Rome.
Sowieso een prachtig plan. Ik fietste afgelopen jaar vanaf half mei tot begin juli (ik had alle tijd, wat ik een fijn gegeven vond) naar Rome, en ik vond dat het de laatste paar weken wel erg warm kon zijn. Ik kan daar wel redelijk tegen, en op warme dagen vertrek ik altijd vroeg (tussen zes en half zeven op de fiets), maar als je daar niet zo goed tegen kunt zou ik overwegen - als je de keuze hebt - om je reis wat te vervroegen.
Veel plezier met de voorpret en de uiteindelijke reis!

Jaa ik kan daar wel aardig tegen. Vorig jaar idd hetzelfde ervaren richting Parijs. Lekker vroeg vertrekken en goed blijven hydrateren. Af en toe even stoppen en wat eten hier en daar. Heerlijk. Dat was met de hittegolf met 39 graden toch nog even 120km gefietst 😁
Jackhogg schreef:
za 21 jan, 2023 13:30
Jaa heb een Sensa Cintura belt drive 2022 herenfiets
Kun je een goede inschatting maken of a) de alfine8 het bereik heeft om de Alpen over te komen en b) de cdn riem lang genoeg heel zal blijven?
Jackhogg schreef:
vr 20 jan, 2023 11:32
Ik fiets niet elektrisch, en ik ben van plan om ergens in juni/juli (maar net waneer het mooi weer is) te gaan fietsen vanuit Leeuwarden door Düsseldorf, Lauterbrunnen, Milaan, Venetië, en als eindbestemming Rome. Door de Alpen heen dus. Het is een mooie en zware rit die naar schatting zo’n 3/4 weken zal gaan duren. Ik heb Parijs ook in 7 dagen gehaald, en ben flink aan het trainen voor mijn vakantie 💪

Ik zou graag nog wat tips en tricks willen voordat ik die kant op ga. Ook ben ik aan het sparen voor een DJI Mini 2 (tracking) drone om mooie shots te maken voor mijn YouTube kanaal. En voor op social media. Daarnaast wil ik mijn uitrusting hier en daar wat upgraden.

Ik neem mee,
EHBO-Set, bandenplak set, extra binnenband, fietmultitool, telefoonhouder, poncho, pan, benzinebrander, beker, wc-papier, dagelijks eten voor bij de tent, lange broek, fietsbroek, trui, T-shirt (2x), sokken(4x), ondergoed(4x), zomerjas, BigBlue 28W zonnepaneel (voor het laden van de telefoon, en Powerbank), extra 3L water, 2x 650ml bidons, leyzine pressure mini drive fietspomp, zelf-opblaasbare slaapmat, slaapzak, 2pers tent, AXA fietsslotketting, kabels, bril, shag, zakmes, spork, tandenborstel, tandpasta, scheermes, extra set schijfremmen.

Wat mis ik en wat is echt noodzakelijk voordat ik die kant op ga?

Alvast bedankt!
Jack.
Hoi Jack, Mooie route google ook even naar de Reitsma route naar Rome. (geen familie). Erg mooie route deze gebruikt voor het fietsen naar Rome. Zou 2 fietsbroeken en 2 fietsshirts mee nemen. In plaats van een trui een donsjack. Deze kun je heel klein opproppen, licht en met een kussenhoes gebruikte ik hem als kussen. Weet niet of je de big blue zonnepaneel nodig hebt. Op alle campings zijn oplaad mogelijkheden. Powerbank is handig! Maar schijfremmen?? Zou wel de blokjes mee nemen. Mis nog een ademend regenjack. Neem niet te veel eten mee, in Duitsland , Oostenrijk , Italie heb je heel veel supermarkten daar voor je naar de camping gaat even wat eten kopen en s'morgens daar even een ontbijtje scoren. Wees kritisch in wat je meeneemt . Het totale gewicht is essentieel voor je fietsplezier. Heel veel succes! Ben
Jackhogg schreef:
za 21 jan, 2023 13:30
JanH schreef:
vr 20 jan, 2023 14:35
...
Een paar opmerkingen:
-Iedereen vindt andere dingen weer belangrijk. Zo noem jij bijv. niet een stoeltje, andere zweren erbij. Ik heb er één maar neem hm niet altijd mee.
-Je noemt "extra 3L water", dat lijkt mij op deze tocht, je gaat niet echt door onbewoonbaar gebied, naast de bidons niet nodig. Ik heb een bagagenetje achterop waar mijn tent onder zit, ik kan dan indien nodig extra flessen daaronder schuiven.
-Eén fietsbroek (met "zeem"?) vind ik te weinig. Ondergoed 4x vind ik dan weer te veel.
-Een zelf-opblaasbare slaapmat is voor zover ik weet wat veel in gewicht.
...
Thanks hier heb ik wat aan👍 die slaapmat is idd teveel in gewicht. Welke is beter in prijs/kwaliteit/gewicht? Ja een stoeltje lijkt me ook wel iets handigs wat mischien ook kan fungeren als driepoot voor de camera.
Dat bagagenetje heb je daar een link van?
Als je zoekt op dit forum vind je een schat aan info.
Slaapmat: viewtopic.php?f=23&t=35496&p=380545&hilit=exped#p380545. Ik heb altijd een lichtgewicht Exped gehad, anderen kiezen altijd voor een Thermorest. Imho beide kwalitatief gelijkwaardig. Op het forum vind je voldoende posts van voor- tegenstanders van beide merken. Wat beter is in prijs/kwaliteit/gewicht moet jezelf bepalen, wat je ervoor over hebt is hierin een belangrijk aspect.
Bagagenet: viewtopic.php?f=23&t=26905&p=424880&hil ... je#p424875 Let op dat je één met plastic haken koopt (zie de link naar de fietsvakantiewinkel in de post), niet met metalen haken - die kunnen bagage dat onder het netje zit beschadigen. Op het forum vind je ook posts van fietsers die een bagagenetje maar niets vinden. Ik wil niet zonder.
Stoeltje: Ik heb de Helinox chair one. Later kwam de Helinox chair zero op de markt. De laatste is wat duurder maar lichter en zit ook wat lager. Op het forum komen ook andere modellen en merken aan bod.

Keuzes zijn nooit zo zwart-wit.
Keuzes zijn inderdaad nooit zwart - wit, maar toch heb je verstandige en minder verstandige keuzes.
De keuze voor een nexus 8 fiets om de Alpen mee over te gaan fietsen behoort duidelijk tot de laatste categorie.
Naar de Franse Middellandse Zee kust heeft iemand wel een route uitgestippeld die met Nexus fiets te rijden zou moeten zijn. Misschien de bestemming nog wijzigen?

viewtopic.php?p=371433#p371433

https://www.cyclingeurope.nl/routes/soleil/index.php

Zie ook bijvoorbeeld dit topic:

viewtopic.php?f=8&t=35461

Maar er is ook wel meer over geschreven hier op het forum.
Ik ben vorig jaar in september, grotendeels via de Reitsma route, naar Rome gefietst. Dit was mijn derde langere fietstocht en ondanks mijn lichtgewicht kampeer ervaring nam ik toch teveel mee. Bij mij zit het teveel in de kleine dingen, zoals een beetje keukengerei, twee powerbanks, de te zware leatherman, toch ook een compactcamera, wat reserve onderdelen voor de fiets en zo groeit het lijstje ongemerkt. Het verschil tussen iets ruimer slapen in een twee persoon tent of kleiner scheelt zo maar 1 kg. Mijn slaapzak woog 600 Gr maar toen ik van de kou in de Zuid-Duitsland niet meer kon slapen moest er toch onderweg een lange Merino broek gekocht worden. Waar ik bij de eerste twee fietstochten naar Zuid-Frankrijk en Polen, afstappen en duwen als een nederlaag ervoer, accepteer ik nu dat het er bij hoort. Comfort kost nu eenmaal gewicht en bike-packing is mij net een brug te ver. En drie bidons vol met water is niet nodig tenzij je zoals ik ergens wild kampeert en dan je watervoorraad pas op het laatste deel van je dagtrip vult. Op kleding kan je besparen, het moet altijd fiets kleding zijn en dat voor twee dagen.
Voor mij geldt nu dat ik niet meer dan 15 kg bagage wil meenemen en dat is met de tassen aan de haak. En voor dat ik de Alpen vorig jaar bereikte had ik al twee keer een doos met spullen aan DHL meegezonden. Het blijft een leuk gepuzzel waarbij weersomstandigheden bepalend kunnen zijn of je het goede hebt meegenomen of teveel van het goede. Veel plezier met de weg er toe, vond en vind ik minstens zo leuk.
Leuke reis! De terugreis met de trein vond ik erg lang, iets meer dan 24 uur. Ik heb toen twee dagen extra gereserveerd voor een tussenstop in Florence.
Een 8 speed Nexus is inderdaad problematisch. Dan moet je heel fit zijn, erg weinig bagage bij je hebben, en toch nog bereid zijn soms te lopen. Niet alleen in de Alpen, maar zeker ook in Italië. Aan de bagagekant zou ik zeker proberen de zaak zo compact te houden dat het zonder voortassen kan. Voortassen en een voordrager wegen samen toch al gauw 2-2,5 kg zonder dat er iets in zit. Misschien heb je hier nog wat aan: https://fietsvakantie.home.blog/
Dit bericht was per abuis dubbel en mag weg.
Wim schreef:
vr 10 feb, 2023 11:48
Een 8 speed Nexus is inderdaad problematisch. Dan moet je heel fit zijn, erg weinig bagage bij je hebben, en toch nog bereid zijn soms te lopen. Niet alleen in de Alpen, maar zeker ook in Italië. Aan de bagagekant zou ik zeker proberen de zaak zo compact te houden dat het zonder voortassen kan. Voortassen en een voordrager wegen samen toch al gauw 2-2,5 kg zonder dat er iets in zit. Misschien heb je hier nog wat aan: https://fietsvakantie.home.blog/
Wim is een zeer ervaren fietser en heeft veel nuttige informatie. Wim is van 24-26 februari met zijn adviezen aanwezig op Fietsers informeren Fietsers van de Wereldfietser op de Fiets en Wandelbeurs in de Jaarbeurs Utrecht.
In dit paviljoen zijn geen verkopers van fietsenwinkels of buitensportzaken maar fietsers zelf die informatie geven vanuit hun eigen ervaringen. www,fietsenwandelbeurs.nl