Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route Toscane - Forum Wereldfietser

Route Toscane

De pubers zijn nu ook volgens mijn vrouw verantwoordelijk genoeg om ze twee weken alleen te laten.... kunnen we weer eens lekker samen gaan fietsen.

Het wordt niet echt een wereldreis maar we willen 2 weken gaan fietsen in Toscane. We gaan met de auto, fietsen achterop en overnachten in B&B s.

Mijn vraag is heeft er iemand een mooie autoluwe route voor ons?
Vorig jaar stukken van de Strada Bianchi gefietst, was prachtig en rustig.
Wat stukken van deze route gereden toen ik er was:

https://www.tuscanytrail.it/en/

Ook wat stukken Strade Bianche erbij, en soms wat asfalt.

viewtopic.php?f=30&t=38072&p=433899#p433902

Met meer voorkeur voor asfalt zou je ook stukken van de welbekende routes naar Rome kunnen gebruiken, die komen ook door Toscane dacht ik.
Wij moesten in 2019 onverwacht midden in onze voor Albanië geplande vakantie in Rome zijn, en hebben toen het plan voor Albanië moeten laten varen. We zijn dus met de auto naar Siena gereden, hebben de auto in de parkeergarage van het station gezet, en zijn toen via de oostelijke tak van de Benjaminse route naar Rome gefietst. Na afloop van onze officiële verplichtingen zijn we nog een kleine week in Rome gebleven om musea en opgravingen te bekijken, en daarna via de westelijke tak teruggefietst. Het was warm maar heel mooi. We hebben meestal gekampeerd.
Vorig jaar Juni hebben mijn vrouw en ik een maand door Toscane gefietst. Geweldig!
We hebben de route van Benjaminse als leidraad gebruikt.

Zijn naar Pisa gevlogen en toen naar het zuiden afgezakt tot aan het meer van Trasimeno
Rondje om het meer is heel leuk en veelal autovrij.
Je hebt daar campings waar ze ook huisjes verhuren.

We hebben alle bezienswaardige stadjes bezocht en vaak extra dagen gebleven
Bij meerdere stadjes heb je campings vanwaar je met de bus naar het centrum kan.
We zijn via een andere route weer terug gefietst naar Pisa

Het was wel bloedheet!

Dirk
Dat lijkt me een goede optie Wim en Dirk, pakken we Rome ook nog mee.

En nog een vraagje, mijn vrouw houdt steeds minder van klimmen in de hitte. Zou het ook mogelijk om deze route op haar E-bike te doen. Dit is een een Trek met Bosch middenmotor en een nexus 7 naaf en 50mm banden
Ik heb in 2017 in Toscane gefietst en ben toen afgegaan op de landkaart. Zo'n Italiaanse kaart van 1:200.000
Daarbij gekozen voor groene weggetjes en plaatsen waarvan de plaatsnamen met een gele ondergrond gedrukt zijn.
Prachtig!
Voor fietsvriendelijke wegen: bikerouter.de
Ik heb het van de camping in Siena naar mijn favoriete restaurant in Radicofani laten lopen.
Eidere andere route in Toscane is zo mogelijk nog mooier.
Speel met bikerouter door de fietsoptie linksboven te wijzigen van bijvoorbeeld roadbike naar gravelbike.
Veel plezier straks.
sjacka schreef:
ma 09 jan, 2023 13:12
Dat lijkt me een goede optie Wim en Dirk, pakken we Rome ook nog mee.

En nog een vraagje, mijn vrouw houdt steeds minder van klimmen in de hitte. Zou het ook mogelijk om deze route op haar E-bike te doen. Dit is een een Trek met Bosch middenmotor en een nexus 7 naaf en 50mm banden
Wij deden ook nogal wat onverhard ,maar dat kan met de E bike ook wel.
Het probleem is misschien de Nexux 7 naaf. Ik weet niet of je dan licht genoeg kan trappen, want er moet toch wel geklommen worden.

Oja wij 70 + :wink:

Dirk
Tsja.... vroeger hield ze nog zoveel van me dat ze me volgde met een zwaar bepakte fiets in de hitte op een klim van 10%. Helaas is dat over. Ik heb nu de keus, of alleen op fietsvakantie of samen en mevrouw op de Ebike :D
Je zou ook tussen de Italiaanse nationale fietsroutes kunnen kijken:
https://www.bicitalia.org/it/bicitalia/ ... -bicitalia