Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen vanaf februari/maart - Forum Wereldfietser

Fietsen vanaf februari/maart

Dag iedereen!

voor een solo fietstocht vanaf februari-maart ben ik op zoek naar een geschikte route en regio; eentje dat jullie ervaring al wat doorstaan heeft misschien? Ik maak graag gebruik van een grotendeels bestaande route om onderweg niet teveel zelf te moeten uitzoeken.

Ik overwoog al de Atlantische route richting zuiden (EV1) met een stukje EV4 om vanuit België naar het startpunt te fietsen of de Middellandse Zeeroute (EV8) vanaf Zuid-Spanje. Ik las ook al het topic "Spanje/Portugal in jan-feb-maa" en daaruit onthoud ik dat ik best in de buurt van de kust blijf en dat zuidoost Spanje in deze periode geschikter is dan Portugal. Ik denk ook vooral hoogtes te moeten vermijden in deze maanden, in welk land ik ook zit.

Dus concreet, is de Middellandse Zeeroute werkelijk leuk fietsen? Is de Atlantische route te nat en te grillig in deze periode?
Zijn er andere, bestaande routes die mooier of geschikter zijn?

Heel erg bedankt voor alle tips en advies,

Groetjes!
Zonder verder na te denken EV6.
De dagen zijn nog kort en de temperatuur is nog niet ideaal.
Lees de verhalen van bdr en anderen.
In Europa wordt het pas vanaf Maart een beetje leuk voor een lange tocht. Als je de zoveelste dag achter elkaar om 17 uur alleen in je tent ligt ivm kou/donker gaat dat je tegenstaan....

(zuid)Marokko een optie?
Poppink schreef:
ma 02 jan, 2023 14:51
Zonder verder na te denken EV6.
De dagen zijn nog kort en de temperatuur is nog niet ideaal.
Lees de verhalen van bdr en anderen.
De EV6 ziet er mooi uit, had ik nog niet ontdekt... Dankje!

Ik wil wel graag hun verhalen lezen, maar heb nog niet zoveel ervaring op dit forum. Hoe geraak ik precies tot bij hun verhalen?
Berger schreef:
ma 02 jan, 2023 15:13
In Europa wordt het pas vanaf Maart een beetje leuk voor een lange tocht. Als je de zoveelste dag achter elkaar om 17 uur alleen in je tent ligt ivm kou/donker gaat dat je tegenstaan....

(zuid)Marokko een optie?
Marokko, zover dacht ik nog niet na... Is wel een mogelijkheid maar vraagt misschien iets meer fietsreiservaring?

Ik zou wel een beetje kunnen schuiven naar maart met mijn moment van vertrek hoor, ik realiseer me wel dat februari nog niet top is. Anderzijds moeten ook niet ideale omstandigheden zijn om ervan te kunnen genieten denk ik dan.
Jody schreef:
ma 02 jan, 2023 16:34
Anderzijds moeten ook niet ideale omstandigheden zijn om ervan te kunnen genieten denk ik dan.
Dat is helemaal waar. Voor de moraal is het in ieder geval goed dat de dagen steeds wat langer worden en het weer (hopelijk) warmer. In ieder geval heel veel plezier gewenst.
Jody schreef:
ma 02 jan, 2023 16:29
Ik wil wel graag hun verhalen lezen, maar heb nog niet zoveel ervaring op dit forum. Hoe geraak ik precies tot bij hun verhalen?
Hier is het verhaal van bdr.
Poppink schreef:
ma 02 jan, 2023 17:23
Jody schreef:
ma 02 jan, 2023 16:29
Ik wil wel graag hun verhalen lezen, maar heb nog niet zoveel ervaring op dit forum. Hoe geraak ik precies tot bij hun verhalen?
Hier is het verhaal van bdr.
Dankjewel!!
Wij (vriendin, onze zoon van toen 10 en ik) hebben vorig jaar eind april / begin mei de EV8 in Spanje gefietst. Niet zo zuidelijk als jij misschien naar kijkt, want wij fietsten van Valencia naar Girona. Of nou ja, fietsen... de EV8 is daar nog niet gerealiseerd, wat betekent dat we af en toe op paden zaten die totaal ongeschikt waren om er met je fiets te komen. Laat staan fietsen. Dat is dus wel iets om rekening mee te houden als je het Spaanse deel van de EV8 wilt doen.

Zuidelijker in Spanje zijn delen van de tocht wel al gerealiseerd en ik verwacht dat je daar beter kunt fietsen. Wij gaan dat in ieder geval komende meivakantie weer proberen met een fietstocht van Aguilas naar Valencia :D

Maar behalve dat de route af en toe ruk was, vond ik het wel heerlijk fietsen langs de Middellandse Zee. Soms duik je het binnenland in en zie je weer een heel ander landschap. Fietsen in Spanje heeft ook als groot voordeel dat er altijd wel een barretje te vinden is waar je wat te eten kunt krijgen.

(En mocht je er een idee willen krijgen, dan kun je hier onze reisverhalen lezen: https://fietsmagie.nl/ev8-de-mediterranean-route/ - hoewel ze er nog niet allemaal op staan.)