Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nachttrein Berlijn - Forum Wereldfietser

Nachttrein Berlijn

ik las dat er eind mei een nachttrein naar Berlijn rijdt. Zou die ook fietsen meenemen?
Ja.
Google "2023 nachttrein berlijn fiets"
https://www.europeansleeper.eu/nl/de-trein
"Het is mogelijk om een ​​fiets mee te nemen in de European Sleeper nachttrein. Hiervoor is een reservering nodig waarvoor een vergoeding van € 24 geldt."
De reisduur naar Berlijn is zodanig dat een van de dagtreinen ook een optie is/blijft?
Wat kost een fietskaart in een gewone trein in Duitsland ook al weer?
De reisduur naar Berlijn is zodanig dat een van de dagtreinen ook een optie is/blijft?
Ik vond het anders super om 's-avonds in NL op de trein te stappen en de volgende morgen in een heel ander landschap meteen met je fietstocht te beginnen. Ik heb lang geleden al ervaren dat ik prima slaap in een schommelende trein.
Een fietskaart in een gewone trein (regional bahn en IC) van de Deutsche Bahn kostte tot voor kort €9,-
In de eerste week dat de European Sleeper van start ging, ben ik met deze nachttrein naar Berlijn gereisd. Deels uit nieuwsgierigheid, maar vooral omdat ik dan ‘s ochtends vroeg al in Berlijn kon zijn en gelijk verder kon reizen naar mijn eindbestemming Anklam. Daar arriveerde ik om 11 uur en had ik nog een hele fietsdag voor me. Was ik met de intercity naar Berlijn gegaan, dan had me dat minder geld gekost, maar had ik er wel een hele fietsdag voor op moeten offeren.
Een ander voordeel is dat de European Sleeper ook in Den Haag stopt, voor mij slechts 15 km van huis. Voor de intercity naar Berlijn had ik eerst naar Amsterdam moeten reizen en daar een ruime overstapmarge moeten hanteren om die intercity ook bij een onverwachte vertraging nog te kunnen halen.

De European Sleeper rolt met weinig vertraging Den Haag HS binnen. Wel loopt deze vertraging hier snel op. Terwijl ik over het perron loop, zie ik waarom: enkele mannen in reflecterende hesjes verrichten met zwaar gereedschap nog enkele last minute reparaties onder de wagons.

Afbeelding

‘Je hebt alle tijd’, zegt het treinpersoneel als blijkt dat de fietsenwagon helemaal achterin is en mijn slaapplaats zich helemaal voor in de trein bevindt. Gelukkig helpt iemand van de crew met het dragen van een fietstas en het openen van de vele stroef lopende schuif- en klapdeuren tussen de wagons.

Afbeelding

Het materieel stamt volgens de dienstdoende stewart uit de jaren 50, net als ikzelf. Dat zal wel niet voor de wagon met fietsenrekken gelden, want die had je toen nog niet. Mijn couchette blijkt een luxe afdankertje van de SNCF te zijn.

Afbeelding

De stewart is heel vriendelijk, maar wel een beetje warrig. Hij dacht dat ik pas in Amsterdam aan zou monsteren en samen met iemand anders zou reizen. Even later ontdekt hij dat hij de passagierslijst niet goed gelezen heeft. Zodra de trein gaat rijden, ontfermt hij zich over de intercom. Dan blijkt dat hij nog flink moet oefenen op de Duitse versie van de drietalige begroetingstekst. Uitspraak, lidwoorden, naamvallen en vertaalwijzen getuigen wel van een rijke fantasie.

Het dichtstbijzijnde toilet dat werkt, is twee wagons verderop. Gelukkig beschik ik nog over een royale lavabo met stromend water, die ik met niemand hoef te delen: dus de deur gaat vannacht op slot en ik bepaal zelf hoe de beschikbare voorzieningen benut gaan worden ;-)

Afbeelding

Na het oponthoud in Den Haag neemt de vertraging niet meer noemenswaardig toe. Ik val in slaap, maar word regelmatig weer wakker door gerammel van de trein en het spontaan openschieten van de rolgordijnen. Pas als ik ze met een rotgang weer omlaag heb getrokken, blijven ze de rest van de nacht dicht. En dankzij mijn op maat gemaakte oordoppen heb ik ook van het gerammel geen last meer.

Tegen half negen ben ik in Berlijn, waar ik net genoeg tijd heb om over te stappen en online een fietskaartje aan te schaffen. Voor de rest van de reis heb ik vanaf vandaag (1 juni) een Deutschlandticket geactiveerd, dat de hele maand geldig blijft. Elf dagen later ga ik dit ook voor de terugreis van Brandenburg naar Nederland gebruiken.
Poppink schreef:
do 29 dec, 2022 17:36
De reisduur naar Berlijn is zodanig dat een van de dagtreinen ook een optie is/blijft?
Wat kost een fietskaart in een gewone trein in Duitsland ook al weer?
Bij NS is dat 12 euro. Daar komt nog een reservering bij van 4 euro. Deze reservering geldt voor de fiets en een zitplaats.
De prijs voor het gewone kaartjes hangt af hoeveel kaartjes er zijn verkocht voor een trein.
Zijn nog weinig plaatsen verkocht, dan geldt een "Supersparpreis". Des te meer plaatsen er zijn verkocht, des te hoge stijgen de tarieven.
Je kunt in Nederland Internationale fietskaartjes kopen en reserveringen doen op stations met een "buitenlandbalie": Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Urecht Centraal, Arnhem Centraal en Schiphol.
Je kunt ook telefonisch bestellen bij NS-International. Zoek vooraf jouw reisroute uit met treinnummers, vertrektijden en aankomsttijden. Let op; dit geldt niet voor Frankrijk.
Zojuist vernam ik dat European Sleeper binnenkort begint met het geleidelijk vervangen van de oude ligrijtuigen. Ook wordt de nachttrein naar Berlijn doorgetrokken naar Dresden en Praag.

Afbeelding