Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Langs Oude wegen en Pelgrimssteden - Forum Wereldfietser

Langs Oude wegen en Pelgrimssteden

Allen,

Sinds 2 jaar maak ik een langere fietstocht tijdens de zomervakantie.
Twee jaren geleden heb ik de Vélodyssée gefietst en vorige zomer de Groene Weg naar de MZ.

Dit jaar denk ik eraan om Langs Oude Wegen te fietsen.

Wat is voor mij belangrijk?
- wegen die berijdbaar zijn met de koersfiets
- ik hou wel van wat glooiing in het parcours zonder dat het cols buitencategorie moeten zijn
- ik stop graag 's middags in een gezellig Frans dorp voor een leuk terrasje
- ik fiets graag in een mooie omgeving (ik fiets niet alleen om te fietsen)
- ik rijd niet graag tientallen kilometers rechtdoor langs een kanaal (liever wat draaien en keren langs kleine wegen)

Zijn er mensen met ervaring? Is het de moeite? Zijn er echt saaie stukken die ik misschien kan mijden door de route wat aan te passen links of rechts?

Groeten,
Ignace
Het is 10 jaar geleden dat ik deze route fietste. In mijn herinnering een mooie tocht. Meer dan de moeite waard. Het was puur genieten. Overigens, ik fietste van Oleron terug naar Nederland. Met de fietsbus naar 't zuiden.
Je hebt de Groene Weg gefietst dan mag dit qua zwaarte geen probleem zijn. Afwisselende en fraaie landschappen en stadjes.

Gewoon gaan en genieten.

Jan
Twee keer gefiets. Keer heen en een keer terug. Erg mooi en afwisselend.
Blijft de eerste vraag: is het berijdbaar met de koersfiets?
verwacht niet al te veel van mooie dorpjes en terrasjes in het noorden van Frankrijk, eerder van verlaten dorpen waar zelfs de bakker van het straattoneel verdwenen is.
Edit: Ja ook geschikt voor de koersfiets.
Leon schreef:
zo 04 dec, 2022 09:53
Blijft de eerste vraag: is het berijdbaar met de koersfiets?
Ik heb een groot stuk van die route met de koersfiets gereden, geen enkel probleem.
Het stuk dat ik gedaan heb met de trekkingfiets is trouwens ook perfect berijdbaar met de koersfiets.

Vanaf pakweg St. Amand Montrond wordt het wat zwaarder dan de Groene Weg.
In de Champagne-streek en de Argonne liggen op de route nauwelijks dorpjes met cafés, winkels etc.

Mooie route, trouwens.
Nog een vraag:
Op de website van Europafietsen staan 2 gps-tracks.
Ze zouden beiden 700 kms moeten zijn (uitleg op de website).
Als ik ze download blijken ze 714,13 kms en 861,49 kms te zijn.
Klopt dit? Vooral het verschil tussen 700 en 861 kms vind ik groot.

Groeten,
Ignace
ignacedegens schreef:
zo 04 dec, 2022 15:42
Nog een vraag:
Op de website van Europafietsen staan 2 gps-tracks.
Ze zouden beiden 700 kms moeten zijn (uitleg op de website).
Als ik ze download blijken ze 714,13 kms en 861,49 kms te zijn.
Klopt dit? Vooral het verschil tussen 700 en 861 kms vind ik groot.

Groeten,
Ignace
Zoals ik in een eerdere reactie aangaf, ik fietste van Oleron-Ste-Marie naar Maastricht. Nog even in mijn aantekeningen gedoken. Het aantal door mij afgelegde kilometers was 1572. Hou er rekening mee dat ik af en toe iets van de route afging i.v.m. de ligging van mijn onderkomen voor de nacht en het bezoek aan een winkel.
Het aantal hoogtemeters bedroeg 15.377.

M.b.t. je vraag of de route te doen is op een koersfiets (= racefiets?), ik reed op een Stevens Gran Turismo met racestuur.
De bandenmaat was 37-622 (Continental Topcontact). Je koersfiets zal wel minder brede banden hebben.
Als je Langs Oude Wegen met dezelfde fiets wilt rijden als je met de Groene Weg hebt gedaan, dan zal dat geen probleem mogen zijn.

Jan
Dag Jan,

Ik kom op hetzelfde aantal kms uit, dus dit zal kloppen.

Bandenmaat is 32mm dik en stevig profiel, dus dit gaat weinig problemen geven. Geen enkele keer lek gereden naar MZ vorig jaar.

Bedankt,
Ignace
ignacedegens schreef:
zo 04 dec, 2022 20:36
Dag Jan,


Bandenmaat is 32mm dik en stevig profiel, dus dit gaat weinig problemen geven. Geen enkele keer lek gereden naar MZ vorig jaar.

Bedankt,
Ignace
Ik reed probleemloos met 25 mm, geen enkele keer lek tussen vertrekpunt Orval (België) en Rocamadour (Frankrijk).
Zeker in Frankrijk reek ik altijd op wegen van goede kwaliteit.
op een racefiets is prima.
Langs 'Oude Wegen' vertrek je uiteraard In het Oosten van België/Nederland... Als je door de Ardennen geraakt, geraak je gelijk waar...
Het is misschien wat overdreven maar ergens schuilt er toch een waarheid in. De hellingen zijn geregeld steil en een ideale vorm-meter!
Zoals je zelf schrijft is een stevig profiel gewenst als je het Camino fietspad wil volgen. In de meeste gevallen kan je wel rond de Gravelstroken, maar ze meenemen is zeker niet verkeerd. Reken toch op enkele serieuze puisten (Pyreneeën, Cruz de Ferro, Cebreiro,...)
Rokon schreef:
za 24 dec, 2022 12:06
Langs 'Oude Wegen' vertrek je uiteraard In het Oosten van België/Nederland... Als je door de Ardennen geraakt, geraak je gelijk waar...
Het is misschien wat overdreven maar ergens schuilt er toch een waarheid in. De hellingen zijn geregeld steil en een ideale vorm-meter!
Zoals je zelf schrijft is een stevig profiel gewenst als je het Camino fietspad wil volgen. In de meeste gevallen kan je wel rond de Gravelstroken, maar ze meenemen is zeker niet verkeerd. Reken toch op enkele serieuze puisten (Pyreneeën, Cruz de Ferro, Cebreiro,...)
dit gaat op de LOW, niet verder dus stoppen voor de grens met spanje