Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskamperen op camperplaatsen - Forum Wereldfietser

Fietskamperen op camperplaatsen

Bij het zoeken naar kampeerplaatsen op onze fietsroutes kom ik regelmatig camperplaatsen tegen. Maar mag je hier als fietskampeerder ook je tentje neerzetten?

Wij fietsen met onze zoon van 11 en wildkamperen zien we niet zitten. Soms is er echter in velden of wegen geen camping te bekennen, maar zie ik wel camperplaatsen op de kaart staan. Voordat ik deze als overnachting in de route opneem, is het toch wel handig om te weten of je hier als fietskampeerder ook echt terecht kunt en niet wordt weggestuurd.

Wij gaan in het voorjaar in Spanje fietsen (de EV8 tussen Aguilas en Valencia). Ik ben natuurlijk vooral benieuwd naar ervaringen in die regio, maar hé, ik fiets het liefst heel Europa door, dus als je iets weet over camperplaatsen in andere landen, vind ik dat ook interessant.
Ik was in Xertigny en kon geen camping vinden.
Er staat een gebouwtje met douche, er is een grasveldje, maar ik kon de beheerder met geen mogelijkheid ertoe bewegen mij toe te staan m'n tentje op te zetten.
Ze zei dat ze très désolé was. Ik heb haar daarop gezegd dat ik anders wel nog veel meer très désolé was.
Ze ging toen bellen om onderdak voor me te zoeken.

Ik zou eens contact opnemen met een Camperclub, misschien weten die meer.
Wij zijn, terwijl we bezig waren het tentje op te zetten, weggestuurd door een ijverige camperaar (D), je mocht er alleen met een camper staan.
We zijn een beetje beduusd vertrokken en hebben een vrij kampeer plekje gevonden aan de Fulda niet ver van de camperplek vandaan. ( in geen velden noch wegen was een camping dus we moesten wel)

Een andere keer in Frankrijk mocht het eigenlijk ook niet maar kregen toch toestemming.
Meestal niet, iets met vergunningen en dat soort gedoe.
FreeAsABird schreef:
Wij gaan in het voorjaar in Spanje fietsen (de EV8 tussen Aguilas en Valencia). Ik ben natuurlijk vooral benieuwd naar ervaringen in die regio, maar hé, ik fiets het liefst heel Europa door, dus als je iets weet over camperplaatsen in andere landen, vind ik dat ook interessant.
In Spanje buiten de toeristische gebieden wil een kamertje voor een nachtje soms nog best wel eens vriendelijk geprijsd zijn. Misschien kun je er daar wat van vinden en eventueel afwisselen met campings?

Uitgaande dat 'wij met onze zoon' met z'n drieën is... Met een matje & slaapzak kun je misschien ook nog wel eens tweepersoonskamers tot driepersoons maken?
Je vraag heeft ook op camperforum gestaan.

In principe is een camperplaats bedoeld voor campers. Een kampeerbusje op 4 wielen. Soms zeer luxueus ogend. Soms doet men al moeilijk als je ernaast een stoeltje en tafeltje zet, of buiten gaat barbecueën.
Met tentje op het aanwezige grasveld loop je kans op een boete.

Best wel raar dat zigeuners in vroegere tijden met paard en woonwagen als ongewenst werden gezien.
De huidige 'nomaden' trekken erop uit met tent en/of camper/caravan en sleepauto ervoor :twisted:

Bron: https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=7265
Op een camperplaats mag je camperen maar niet kamperen. Daar is geen vergunning voor.
Best kans ook dat er geen douche is, of geen toilet, of geen gras.
ik denk dat je het moet treffen, goedwillende mensen. Op de meeste camperplaatsen mag je als camperaar bijvoorbeeld niet je luifel uitdoen en of tafeltje met stoelen buiten zetten of andere kampeeractiviteiten ontplooien. Het is initieel bedoeld als parkeerplek met overnachtingsmogelijkheid. Niet dat iedereen zich daar netjes aan houdt... En er is lang niet altijd een toilet of mogelijkheid tot waterinname.
Hoe meer faciliteiten hoe meer de prijs hetzelfde is als op de camping. Ik begrijp wel wat je bedoelt met de afstanden tussen de campings als je fietskampeert; dan is de dichtheid van camperplaatsen soms groter en dus aantrekkelijk.
Succes met de voorbereiding en veel plezier.
ps ik zie inmiddels veel reacties met dezelfde strekking
Op de website van de camperclub wordt uitgelegd wat wel en niet mag op camperplekken. Een sleutelwoord is 'kampeergedrag', zoals het gaan zitten op een meegenomen klapstoeltje buiten de camper. Dat is op camperplekken meestal niet toegestaan.

De groei van het aantal camperplekken heeft gevolgen voor de levensvatbaarheid van campings. Steeds meer plaatsen waar best veel toeristen komen (zoals Rouen, Reims, Arras) hebben geen normale camping meer, terwijl er wel camperplekken zijn gemaakt. Op campings die er nog zijn, zie ik regelmatig dat plekken met goed gras worden geasfalteerd of bedekt met een laag grind.

Soms beschikken camperplekken over toiletten en douches, die dan vaak gedeeld worden met een jachthaven of sportcomplex. Ik maak daar sporadisch gebruik van als er geen camping in de buurt is (of alleen een camping uit het jaar 0, zoals op dag 26 in dit draadje). Wel zet ik dan mijn tent pas op in de schemering, op een plek buiten het zicht van de campers.
keesswart schreef:
ma 28 nov, 2022 15:07
Op de website van de camperclub wordt uitgelegd wat wel en niet mag op camperplekken. Een sleutelwoord is 'kampeergedrag', zoals het gaan zitten op een meegenomen klapstoeltje buiten de camper. Dat is op camperplekken meestal niet toegestaan.
Waarom maken ze hier dan een grasveldje voor elke camper? https://www.google.com/maps/@50.8744129 ... a=!3m1!1e3
Op het filmpje vanaf 0.34 zie je bjina over gezellig stoeltjes buiten staan. Het zou niet eens een echt vervelende tentplaats zijn.
Misschien moet je gewoon zeggen dat de camper wat later komt :wink:
Misschien heeft het ook iets met 'landschappelijke inpassing' of het 'vergroenen' van zo'n grindbak te maken. Zoals in dit stukje ambtelijk proza is te lezen: Binnen stedelijk gebied is het strijdig om camperplaatsen te realiseren, behoudens bestaande situaties. Buiten de bebouwde kom zit er voor afwijking verschil in beoordeling. De kaders in deze beleidsnotitie bieden een aanvulling en in sommige gevallen ook overlap met de bestaande kaders en bieden een eenduidig uitgangspunt voor het volledige grondgebied van de gemeente Eemsdelta. Ook na harmonisatie van de kaders in de huidige bestemmingsplannen kan onderhavig beleidsstuk derhalve als basis dienen ter beoordeling van een aanvraag ter realisatie van particuliere camperplaatsen. Dit omdat het voor alle bestemmingsplannen een aanvulling betreft voor wat betreft de aspecten kwaliteit, landschappelijke inpassing en locatie-eisen.
Vermoedelijke samenvatting: het mag als de gemeente het goed vindt en niet als dat niet zo is.
Het is simpelweg een vergunningenkwestie. Een camperplaats is een plek waar je met een camper mag overnachten. Een camper is een voertuig met eigen toilet- en keukenvoorzieningen. Soms krijg je al problemen als je met een minicamper komt aanrijden waarin geen vast keukenblok en toilet te vinden is. Om tenten en caravans te herbergen is een hele rits extra vergunningen nodig, en dat is zeker niet alleen in Nederland zo.
Overigens zijn de meeste camperplaatsen totaal niet aantrekkelijk voor de fietskampeerder, er is meestal niet eens gras om je haringen in de grond te slaan. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar ik zou er zeker niet op rekenen bij de planning. In Spanje zijn hotelletjes meestal goed betaalbaar en ook nog eens vaak midden in de gezellige dorpen en steden, in plaats van aan de rand langs een drukke invalsroute, zoals veel camperplaatsen.
Leon schreef:
ma 28 nov, 2022 15:10
Misschien moet je gewoon zeggen dat de camper wat later komt :wink:
Die truc heb je ook steeds vaker nodig op 'normale' campings :?

Afbeelding
keesswart schreef:
ma 28 nov, 2022 17:01

Die truc heb je ook steeds vaker nodig op 'normale' campings :?
En als je die tent in een plastic bakje bovenop een Mercedes stationwagon zet en een partytent ernaast dan mag het blijkbaar wel...
Leon schreef:
ma 28 nov, 2022 15:10
Misschien moet je gewoon zeggen dat de camper wat later komt :wink:
Bij ons in Twente zingen ze dan: https://www.youtube.com/watch?v=vhgfF2YY_zY&t=8
Met zoiets zou het ook moeten lukken.

Afbeelding
Waarbij de vraag is, of deze daktent auto met eigen toilet-douche tent volstaat?
daktent-auto.jpg
daktent-auto
keesswart schreef:
ma 28 nov, 2022 17:01
Leon schreef:
ma 28 nov, 2022 15:10
Misschien moet je gewoon zeggen dat de camper wat later komt :wink:
Die truc heb je ook steeds vaker nodig op 'normale' campings :?
Die camping waarnaar kees verwijst voert wel dit logo:
Knipselav.JPG
Knipselav.JPG (5.62 KiB) 828 keer bekeken
En als je een plaats hebt mag je er wel een los tentje bij plaatsen.
Knipselts.JPG
Knipselts.JPG (11.79 KiB) 828 keer bekeken
Trouwens in Schotland / Engeland ook een aantal keren geweigerd op zogenaamde campings waar wel campers en caravans werden toegelaten.
JanH schreef:
ma 28 nov, 2022 20:42

[...]

En als je een plaats hebt mag je er wel een los tentje bij plaatsen.
Rondje fietsen en vragen of je iemands bijzettentje mag zijn? ;)
Dat maakt wel duidelijk dat het hele idee vaak krom is. Als men niet één tentje voor weinig geld wil toelaten omdat dan vierkante meters, dwz één plaats, wordt bezet waar ook een meer betalende camper kan staan snap ik dat, maar het zou veel logischer zijn om de prijs bepaald te laten worden door de te maken kosten en niet door het al dan niet hebben van vier of meer wielen, motor en blikken doos aan het vervoermiddel van de klant.