Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskamperen op camperplaatsen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietskamperen op camperplaatsen

Wat een boel reacties al, fijn!

En wat ik eruit opmaak, is dat tenten niet echt met een warm welkom worden ontvangen op een camperplaats. Of echt niet, zelfs. Dat maakt het voor mij dan ook niet interessant om er een in mijn route op te nemen, want ik denk dat de kans groot is dat we toch weggestuurd worden.

Jammer trouwens, want ik heb (op Google Maps) wel echt een aantal mooie plekken gezien. En wat kamperen in het grind betreft zijn we ook wel wat gewend, want veel Spaanse campings waar wij afgelopen meivakantie stonden, waren ook van die veredelde kattenbakken. Of de bodem was zo steenhard, dat we de haringen met geen mogelijkheid de grond in kregen - ook heel leuk :lol:

Dus ja, ik puzzel nog even verder op ideale dagetappes en toch een camping aan het eind van de rit. Want een hotelletje kan zeker wel, maar kamperen is gewoon zo veel leuker en fijner :)
Leon schreef:
ma 28 nov, 2022 21:08
Dat maakt wel duidelijk dat het hele idee vaak krom is. Als men niet één tentje voor weinig geld wil toelaten omdat dan vierkante meters, dwz één plaats, wordt bezet waar ook een meer betalende camper kan staan snap ik dat, maar het zou veel logischer zijn om de prijs bepaald te laten worden door de te maken kosten en niet door het al dan niet hebben van vier of meer wielen, motor en blikken doos aan het vervoermiddel van de klant.
Dat vind jij.
Maar de beheerder van een camping of camperplaats of wat dan ook heeft zo z'n eigen redenaties die voor buitenstaanders niet altijd te volgen zijn.
Ik ben een voorstander van het kiezen van creatieve oplossingen zoals bijvoorbeeld het hierboven vermeldde bijzettentje of het toch maar installeren als de beheerder de hielen gelicht heeft en dan weer vroeg vertrekken.
Poppink schreef:
ma 28 nov, 2022 22:34

Ik ben een voorstander van het kiezen van creatieve oplossingen zoals bijvoorbeeld het hierboven vermeldde bijzettentje [...]
Zo ben ik laatst eens een bij de receptie vol gemelde Franse camping op gefietst en kwam daar twee vriendelijke Nederlandse fietskampeerders tegen waarmee ik een kampeerplek kon delen. Bij die zelfde receptie toen gewoon een tentje extra betaald op dezelfde kampeerplaats.

Best fijn zo'n douche na een week wildkamperen, vooral voor de mensen om me heen in de Flixbus waarmee ik de volgende ochtend vroeg al de terugreis had ;)
Poppink schreef:
ma 28 nov, 2022 22:34
[...] of het toch maar installeren als de beheerder de hielen gelicht heeft [...]
Ook dat wel gedaan bij te verwachte problemen met een mogelijk tentverbod op campings. In de kilometers voor de camping uitgebreid avondeten om zo in het donker op de camping aan te komen. Vervolgens de volgende ochtend met een reeds volledig bepakte fiets met ingepakte tent bij de receptie willen betalen. Als ze er dan nog een probleem van willen maken... doorgaans kiest men dan toch voor een creatief gekozen tenttarief. ;)
Jurr schreef:
ma 28 nov, 2022 22:44
Poppink schreef:
ma 28 nov, 2022 22:34
[...] of het toch maar installeren als de beheerder de hielen gelicht heeft [...]
Ook dat wel gedaan bij te verwachte problemen met een mogelijk tentverbod op campings. In de kilometers voor de camping uitgebreid avondeten om zo in het donker op de camping aan te komen. Vervolgens de volgende ochtend met een reeds volledig bepakte fiets met ingepakte tent bij de receptie willen betalen. Als ze er dan nog een probleem van willen maken... doorgaans kiest men dan toch voor een creatief gekozen tenttarief. ;)
Zoals op de camping van Straatsburg, waar ik 's avonds laat was aangekomen. De receptionist viel de volgende ochtend bijna van z'n stoel toen ik hem liet weten dat ik zelf een plekje had uitgezocht (zie dag 37 in dit draadje).
Er zijn echter ook campings waar een van de vaste bewoners de camping beheert als de receptie dicht is. Het is dan verstandig dat je bij het betreden van de camping zichtbaar moeite hebt gedaan om de dichte deur van de receptie te openen, vervolgens met een hulpeloze blik hebt rondgekeken en even checkt waar nog licht brand. Met name bewoners van stacaravans met veel toeters en bellen zien alles wat er op de camping gebeurd.
"It's better to ask for forgiveness than to beg for permission"

Ook een keer gedaan op een verlaten camping in Spanje mét een werkende warme douche.
https://www.google.nl/maps/place/Campin ... 6622?hl=nl
's Avonds laat uiteindelijk nog betaald aan een bewoner van een huisje op de camping die daarvoor nog wel even met de auto naar een beheerder was gegaan om te vragen wat ik moest betalen, €9,50. Het toiletten gebouw was alleen voor hem nog in gebruik. Het licht deed het echter niet en die heeft hij nog voor mij geactiveerd. En dat allemaal in mijn beste Spaans (ninguno).

Ach ja, fietskamperen is een avontuur.
Ik ben zelden of misschien wel nooit weggestuurd van een camping maar heb meermaals het omgekeerde meegemaakt: dat beheerders echt alle moeite doen om me een plek te geven. Campings die dat jaar nog niet open zijn gaan wel open; campings in verbouwing die dat hele jaar dicht zijn gaan speciaal voor mij een nacht open met het verzoek de sleutel van het hek in de brievenbus te doen. Dat laatste heb ik ook meermaals in hotels in de diepen binnenlanden van Spanje meegemaakt*. Waarom zou je als hotelbeheerder vroeg opstaan als de enige gast om half negen 's morgens ook zelf de boel kan afsluiten?

* Ik ben nooit in Andalusië geweest. Ik weet niet of dat daar zou gebeuren.