Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hebben jullie interesse in het transport van jouw fiets? - Forum Wereldfietser

Hebben jullie interesse in het transport van jouw fiets?

Dag iedereen,

Twee maanden geleden zijn mijn vriend en ik met fietsvakantie vertrokken: het doel was om naar Wenen te gaan met de trein, dan een fietstocht van 17 dagen en terugkomen met het vliegtuig. Het was een nachtmerrie om lange afstanden met de fiets te reizen :( :
- Geen elektrische fietsen zijn in bussen toegelaten;
- Lange afstanden treinen (zoals Thalys, ICE, Eurostar...) weigeren fietsen behalve als de fiets ontmanteld wordt;
- Zelfde voor het vliegtuig: geen elektrische fiets aanvaard, en indien het niet elektrisch is, het moet ontmanteld worden.

Daarom vraag ik me af of er een vraag voor die dienst door de fietsers. Ben ik de enige die wil verder met mijn fiets gaan, of zijn er andere fietsers die ook andere oplossing zoeken om met hun eigen fiets in één stuk te reizen :idea: .

Indien jullie door die problematiek geïnteresseerd zijn, kunnen jullie die kleine vragenlijst beantwoorden?
:wf_blue https://forms.gle/M6gkQBwSxD2rCd5c8

Bedankt voor jullie hulp!
Amandine
Amandine schreef:
vr 11 nov, 2022 17:41
Het was een nachtmerrie om lange afstanden met de fiets te reizen :( :
Ik herken dat niet. Om te vliegen ben ik even een uurtje aan het inpakken om het netjes te doen, op de Flixbus gaat 'ie achterop de fietsendrager of in het bagageruim, in de auto achter de voorstoelen of op de fietsendrager, op de boot in het ruim, en voor een snelle trein heb ik m'n fiets een keer in het Tyvek grondzeil van m'n tent verpakt.

Maar ach, ik rijd dan ook niet electrisch. Slechts twee powerbanks, een naafdynamo en een smartphone.

Als je lichaam het toestaat, wellicht eens zonder trapondersteuning proberen? Niet teveel bagage meenemen en niet op de tweede vakantiedag gelijk een col van de buitencategorie willen fietsen... dan komt het vaak wel goed ;)
Amandine schreef:
vr 11 nov, 2022 17:41
Daarom vraag ik me af of er een vraag voor die dienst door de fietsers. Ben ik de enige die wil verder met mijn fiets gaan, of zijn er andere fietsers die ook andere oplossing zoeken om met hun eigen fiets in één stuk te reizen
Ik kan niet voor de rest spreken uiteraard. maar zelf heb ik besloten dar alles op (meerdaagse) fietsafstand in principe mooi genoeg voor me is. Veel relaxter om zo te reizen. Ik zou vooral stressen vanwege een vastgelegde terugreis. Daar heb ik nu geen last meer van.

Voor kortere tochtjes in het buitenland (samen met mijn vrouw) gaan de fietsen achterop de auto. Maar ook dat zijn tochten in de directe omgeving van NL.
Fedor schreef:
vr 11 nov, 2022 19:07
Ik zou vooral stressen vanwege een vastgelegde terugreis. Daar heb ik nu geen last meer van.
Zeker binnen Europa kun je als je een beetje flexibel bent die terugreis vaak prima tijdens je vakantie nog boeken. Maar als je bijvoorbeeld principieel tegen vliegen of bussen bent en/of aan een erg krap tijdschema gebonden bent misschien wel handiger om je eigen voorkeursvervoer al wat langer van tevoren vast te leggen. Ik maak me er nooit zo druk om, ik ben tenslotte op vakantie ;)
Wat dacht je van de fietsbus?
Die voor 2023 kun je nu al boeken.
https://www.fietsvervoer.nl/?aff=fvw
Hallo,
Nadat ik één keer van Maastricht naar de Middellandse Zee ben gefietst en toen 10 dagen moest 'wachten' op de fietsbus die mij zou terugrijden, fiets ik altijd vanuit het zuiden naar huis. De heenreis met de fietsbus van Cycletours is prima en dan fiets ik daarna in eigen tempo naar huis en kijken ik in de buurt van NL of ik doorfiets of het laatste stuk met de trein doe. Ik ben heel tevreden over de Cycletours fietsbussen, de chauffeurs en de manier waarop ze met je fiets omgaan.
Groet, Petra.
Ik snap niet veel van de enquête en het doel ervan.
Om gedoe met reizen, vervoer en wachten op te vermijden laat ik me altijd ergens in Europa afzetten (trein of de bus) en dan fiets ik naar huis. Daar is niets avontuurlijks aan en dat vind ik wel lekker.
Amandine schreef:
vr 11 nov, 2022 17:41
Indien jullie door die problematiek geïnteresseerd zijn, kunnen jullie die kleine vragenlijst beantwoorden?
Persoonlijk lijkt het mij geen goed idee om op een link te klikken in een bericht dat eruitziet alsof het door een vertaalmachine is gemaakt, tot er in deze discussie een vervolgreactie komt die duidelijk maakt dat de vraagsteller een bestaande persoon is (die misschien zelf geen Nederlands spreekt, kan natuurlijk).

Groetjes,

Carl
Ik herken het wel, als je ergens buiten Nederland wilt gaan fietsen en er niet met je eigen auto heen wilt rijden zijn de opties beperkt.
Maar de nachttreinen naar Duitsland, Zwisterland en Oostenrijk nemen fietsen mee. Dat geeft je al een aantal opties om in mooie gebieden te fietsen.
Cyclotours heb ik dit jaar gebruikt en vond dat ook een meer dan prima concept, ze behandelen je fiets met de nodige voorzichtigheid, hebben schuimrubber mee om bepaalde delen van je fiets in te pakken en ook elektrische fietsen konden gewoon mee. Ook de bus was prima, met voldoende beenruimte.
Het voordeel van de nachttrein en de fietsbus vind ik dat je s'nachts reist, waardoor je dus kunt slapen en reizen en hierdoor geen fietsdag verliest.
Nadeel is dat het aantal opstapplaatsen beperkt is en je dus vooraf een datum moet boeken. Alhoewel bij mij in de bus iemand zat die 3 uur voor vertrek nog een plaatsje had geboekt.
Bij bestemmingen binnen Europa gaan de fietsen in en/of op de auto. Auto's vind ik net zo leuk als fietsen (en er mee rijden ook), je kunt makkelijker meerdere fietsen meenemen, het kost niets extra, inpakken/inladen is weinig werk en ik weet zeker dat als ik aankom op mijn bestemming mijn fietsen er ook zijn. In goede staat.

Buiten Europa wordt dat lastiger, en als ik al ergens interesse in heb dan is dat in een weekendje naar de VS op en neer om daar met wat Amerikaanse forumvrienden te fietsen. Dan moeten echter de kosten wel zeer aanvaardbaar zijn en de vervoersmomenten ook precies kloppen. Tot nu toe is dat best een uitdaging gebleken.
Ben afgelopen zomer op e-bike naar Tarragona gefietst en heb fiets door Camino Fietstransport laten ophalen. Zelf met vliegtuig terug naar NL. Binnen 10 dagen werd fiets bij me thuis afgeleverd. Zorgeloos. Kost wel kleine 150 e.
Carl schreef:
zo 13 nov, 2022 20:36
Amandine schreef:
vr 11 nov, 2022 17:41
Indien jullie door die problematiek geïnteresseerd zijn, kunnen jullie die kleine vragenlijst beantwoorden?
Persoonlijk lijkt het mij geen goed idee om op een link te klikken in een bericht dat eruitziet alsof het door een vertaalmachine is gemaakt, tot er in deze discussie een vervolgreactie komt die duidelijk maakt dat de vraagsteller een bestaande persoon is (die misschien zelf geen Nederlands spreekt, kan natuurlijk).

Groetjes,

Carl
Goeiedag,

Het spijt me dat mijn Nederlands zo slecht is, volgende keer zal ik door een vertaalmachine direct gaan, waarschijnlijk zal het beter uitgelegd.
Ik ben van België (franstalig) en heb jullie oplossingen niet om mijn fiets naar een transporter te geven. Ik moet mezelf met die fiets reizen. Ik heb geen auto, en dus, auto is geen oplossing.

Waarschijnlijk is het beter met andere franstaligen praten, of ten laatste met mensen van mijn eigen land, ze zullen die problematiek beter begrijpen.

Bedankt voor jouw antwoord,
Amandine (de franstalige machine)
tone schreef:
wo 16 nov, 2022 10:53
Ik herken het wel, als je ergens buiten Nederland wilt gaan fietsen en er niet met je eigen auto heen wilt rijden zijn de opties beperkt.
Maar de nachttreinen naar Duitsland, Zwisterland en Oostenrijk nemen fietsen mee. Dat geeft je al een aantal opties om in mooie gebieden te fietsen.
Cyclotours heb ik dit jaar gebruikt en vond dat ook een meer dan prima concept, ze behandelen je fiets met de nodige voorzichtigheid, hebben schuimrubber mee om bepaalde delen van je fiets in te pakken en ook elektrische fietsen konden gewoon mee. Ook de bus was prima, met voldoende beenruimte.
Het voordeel van de nachttrein en de fietsbus vind ik dat je s'nachts reist, waardoor je dus kunt slapen en reizen en hierdoor geen fietsdag verliest.
Nadeel is dat het aantal opstapplaatsen beperkt is en je dus vooraf een datum moet boeken. Alhoewel bij mij in de bus iemand zat die 3 uur voor vertrek nog een plaatsje had geboekt.
Ja, we hadden een fietsticket voor de nachttrein naar Oostenrijk, maar het was niet genoeg en dan moesten we 3 verschillende treinen nemen. Het was een slechte verrassing, we verwachtten echt die nachttrein sinds 5 maanden (idd, heel vroeg geboekt).
Ik zal naar Cyclotours kijken :):)
Bedankt voor jouw interessant antwoord!!