Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onbekende Camino - Forum Wereldfietser

Onbekende Camino

Iemand ooit de Sweerman terugrit over Lugo - Villablino - Cistierna - Cervera de Pisuerga - Aguillar - Miranda de Ebro en Estella gefietst? (Volgens RouteYou noemt deze route de Camino Antigua - het eerste deel van de route wordt ook wel eens de Camino Olvidado genoemd)
Vooral het stuk tusen 'A Fonsagrada' en 'Villablino' lijkt me toch wat ' :shock: :shock: '! 108 km - 2800 hoogtemeter - max 13.8% (RideWithGPS) en op 2 (duurdere) hotelletjes na, geen overnachtingsplaatsen op OpenFietsMap of Archie.
Bij de bekendere 'Camino' websites vind ik niet direkt meer Info, omdat die weg nergens lijkt opgenomen in de alternatieven. Toch moet het doenbaar zijn aangezien Sweerman het alternatief jaren geleden ooit summier heeft beschreven??
Alle Info is welkom, statistieken op websites vertellen geen verhaal...

Thx
Ik vermoed dat je dit stuk bedoelt: https://brouter.de/brouter-web/#map=12/ ... ,42.936318
Daar zit inderdaad een pittige klim in. In totaal 800 m klimmen over 11 km. Wat je nodig hebt is een voldoende licht verzet en geduld, zonder het idee te hebben dat je een bepaalde snelheid moet fietsen. Dan komt het goed.
Als ik het betreffende deel aanduid als no-go krijg je dit alternatief: https://brouter.de/brouter-web/#map=11/ ... 090405,614

Het stuk tussen Cistierna en Aguilar heb ik ooit gefietst. Ook daar gaat het vaak op en neer; weliswaar meestal niet heel steil maar dan wel lang. Het is wel erg mooi.
Rokon schreef:De route ligt 'iets' anders
https://brouter.de/brouter-web/#map=11/ ... ,42.936318
Dat is dus het alternatief dat ik meld.
Ik zie alleen hellingen van 7-9%. Dat soort hellingen is in Noord-Spanje de standaard en vindt je overal. Het is inderdaad iets steiler dan in Frankrijk gebruikelijk. Zorg voor een licht verzet en geduld.
Rokon schreef:
wo 02 nov, 2022 10:28
Iemand ooit de Sweerman terugrit over Lugo - Villablino - Cistierna - Cervera de Pisuerga - Aguillar - Miranda de Ebro en Estella gefietst?
[…]
Toch moet het doenbaar zijn aangezien Sweerman het alternatief jaren geleden ooit summier heeft beschreven??
Hoezo summier beschreven? Ik reed die route in 2011 dus de herinnering is wat weggezakt, maar volgens mij zag de routebeschrijving er hetzelfde uit als die van de beschreven hoofdroute. Ik reed ruwweg in mei heen naar Compostela en in juni terug naar Nederland en vond campings in Spanje (die in die periode open waren) sowieso niet dik gezaaid. Wat ik me globaal herinner van de noordelijke route, is dat wildkamperen vaak ook niet echt een optie was omdat er geregeld een rotswand aan de ene en een afgrond aan de andere kant van de weg was. Je struikelt er ook niet echt over de albergues. Ik heb me een keer tamelijk wanhopig naar binnen gepraat in een soort B&B waarvan de uitbater beweerde dat ze geen kamers verhuurden, waarna zijn vrouw medelijden kreeg en me toch een kamer gaf.
Kortom, deze route zeker rijden want alle ingrediënten voor een spannend verhaal achteraf zijn aanwezig. ;)

­¡Buen camino!

Carl
In het eerste COVID jaar heb ik daar gefietst. Was de diverse Jacobvarianten zo beu dat ik besloot om er zover mogelijk vandaan te blijven en over Lugo en dwars door Asturië te fietsen... Lap, camino Olvidado. :lol:

De precieze route herinner ik me niet meer: van Lugo naar Cangas de Arcea, over Villablino naar Pola in het Somiedo-park en vandaar naar de zuidkant van de Picos in Riaño. 3000 hoogtemeters voor dat ene stuk lijkt me veel maar het was natuurlijk serieus klimmen, Asturias dwarsen van W naar O... dan vraag je er om. Niettemin, zeker doen, het was prachtig en de percentages vielen meestal goed mee... Lugo vind ik persoonlijk een van de meest indrukwekkende monumenten van Spanje (de ringmuur), zonder de toeristische drukte. In Asturias kan je ook echte beerspotters zien, op en neer hoppend op de achterbank van een 4x4, als het lang genoeg duurt een beetje groen van kleur :lol: . Ik heb gekampeerd en wild gekampeerd, niet echt op hotels e.d. gelet maar ben er bijna zeker van dat dit geen probleem hoeft te zijn. Als de bergen toch te veel worden kan je altijd een vallei induiken en pal zuid rijden, om vervolgens een minder veeleisende camino te volgen ter hoogte van Leon/Burgos.
IMG_20200828_182417.jpg
IMG_20200828_101908.jpg
IMG_20200828_164904.jpg
IMG_20200828_164904.jpg (16.93 KiB) 815 keer bekeken
CarlW schreef:
wo 02 nov, 2022 11:46
In het eerste COVID jaar heb ik daar gefietst. Was de diverse Jacobvarianten zo beu dat ik besloot om er zover mogelijk vandaan te blijven en over Lugo en dwars door Asturië te fietsen... Lap, camino Olvidado. :lol:

De precieze route herinner ik me niet meer: van Lugo naar Cangas de Arcea, over Villablino naar Pola in het Somiedo-park en vandaar naar de zuidkant van de Picos in Riaño. 3000 hoogtemeters voor dat ene stuk lijkt me veel maar het was natuurlijk serieus klimmen, Asturias dwarsen van W naar O... dan vraag je er om. Niettemin, zeker doen, het was prachtig en de percentages vielen meestal goed mee... Lugo vind ik persoonlijk een van de meest indrukwekkende monumenten van Spanje (de ringmuur), zonder de toeristische drukte. In Asturias kan je ook echte beerspotters zien, op en neer hoppend op de achterbank van een 4x4, als het lang genoeg duurt een beetje groen van kleur :lol: . Ik heb gekampeerd en wild gekampeerd, niet echt op hotels e.d. gelet maar ben er bijna zeker van dat dit geen probleem hoeft te zijn. Als de bergen toch te veel worden kan je altijd een vallei induiken en pal zuid rijden, om vervolgens een minder veeleisende camino te volgen ter hoogte van Leon/Burgos.
Amai, Super 8) 8)
Haast je

Zelfs zonder routebeschrijving kun je straks niet meer missen en hangen er overal bordjes...
Screenshot_20221102_125659.jpg
En straks ook geen gebrek aan nieuwe albergues....
Screenshot_20221102_125713.jpg
in deze was ik eind maart, de eerste van dit jaar..... Dus toch voorlopig nog wel wat "olvidado"