Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen overnachtingen Alpe Adria - Forum Wereldfietser

Ervaringen overnachtingen Alpe Adria

Komende zomer willen wij met het gezin (twee kinderen van 8 en 10) de Alpe Adria fietsen. In het routeboek van bikeline staan tal van accommodaties. Onze voorkeur gaat uit naar ter plekke bepalen waar te overnachten, zodat we flexibeler zijn. Heeft iemand ervaring met de beschikbaarheid van accommodaties langs de route? Is vooraf reserveren nodig of kan je op de dag zelf ook nog terecht? (Ik weet het....garanties uit het verleden...)
Beste Ernst,

Afgelopen zomer hebben we de Alpe Adria gefietst en hebben we overnacht in accommodaties. Vanwege omstandigheden hadden we niets vooruit geboekt en moesten we dus ter plekke onderdak regelen. Dat was niet eenvoudig! De route is erg populair en veel boeken hun accommodaties vooruit. Als je niet te ver van de route wilt afwijken én niet de hoofdprijs wilt betalen, zou ik je aanraden ook van te voren te boeken. Zeker met 2 kinderen.
Behalve het stuk van Bishofshofen naar Malnitz is de route nooit echt zwaar. Daar kun je rekening mee houden in je planning.
abennen schreef:
di 18 okt, 2022 09:11
Afgelopen zomer hebben we de Alpe Adria gefietst en hebben we overnacht in accommodaties. Vanwege omstandigheden hadden we niets vooruit geboekt en moesten we dus ter plekke onderdak regelen. Dat was niet eenvoudig!
Maakt het misschien ook uit wat voor soort accommodaties je zoekt? Ik kan me voorstellen dat er verschil is tussen campings, B&B's, en hotels in verschillende klassen, bijvoorbeeld. De vraagsteller vertelt er niet bij hoe die wil overnachten.

Welkom op het forum, ErnstH, en alvast veel fietsplezier gewenst!

Carl
Carl schreef: Maakt het misschien ook uit wat voor soort accommodaties je zoekt? Ik kan me voorstellen dat er verschil is tussen campings, B&B's, en hotels in verschillende klassen, bijvoorbeeld. De vraagsteller vertelt er niet bij hoe die wil overnachten.
Carl
Mijn aanname was dat de vraagsteller om accommodaties anders dan campings vraagt. Daar is mijn reactie dan ook op gebaseerd.
Dank jullie wel Abennen en Carl,

Ik wil mij vooral richten op hotels, jeugdherbergen (één zeker aanwezig langs de route) e.d. Wel willen we ons niet teveel beperken door overnachtingen vooraf vast te leggen, maar als ik bovenstaande zo lees is dat wel aan te raden. Een andere mogelijkheid is om ook kamperen als optie op te nemen, maar met z'n vieren vraagt dat behoorlijke concessies t.a.v. de bagage. En als ook campings vooraf geboekt moeten worden, vraagt dat een meer uitgewerkt plan. Iemand ervaring met de campings langs de route en met name de mogelijkheid om zonder te reserveren te overnachten?

Overigens maakt deze voorbereidingen ons vakantieplan al helemaal geslaagd!
Dag Ernst,

Kamperen breidt zeker de overnachtingsmogelijkheden uit. Op alle fietsvakanties ben ik nog nooit geweigerd op een camping. Je hebt dan misschien niet altijd het mooiste plekje, maar wel je eigen tentje met je eigen slaapspullen. Ook wat waard!

Kijk dan wel goed naar de route waar er campings langs de route liggen. In Italië heb ik niet veel campings gezien onderweg. Dan ben je dus aangewezen op andere accommodaties.

Overigens begrijp ik je behoefte aan het niet vastleggen van overnachtingen. Dat wekt bij mij ook wel weerstand op. Je mentale weerbaarheid kan dan wel op de proef gesteld worden natuurlijk. Voor jezelf kun je extra kilometers met wellicht de nodige klimmetjes wel verdragen als dat nodig is voor een overnachting. Ik kan me echter voorstellen dat dat voor kinderen lastiger is. Zeker als dat meerdere keren voor komt.

Het is mij onbekend of je vaker fietsvakanties hebt gedaan met of zonder je kinderen of dat dit de eerste keer is. Dat lijkt me wel belangrijk in je overwegingen.

Zoek eens op internet naar reisverslagen en op dit forum kun je ook zoeken naar wereldfietsers die ervaring hebben met fietsvakanties met kinderen.
Veel plezier met je voorbereiding!
ErnstH schreef:
za 22 okt, 2022 16:26
Dank jullie wel Abennen en Carl,

Ik wil mij vooral richten op hotels, jeugdherbergen (één zeker aanwezig langs de route) e.d. Wel willen we ons niet teveel beperken door overnachtingen vooraf vast te leggen, maar als ik bovenstaande zo lees is dat wel aan te raden. Een andere mogelijkheid is om ook kamperen als optie op te nemen, maar met z'n vieren vraagt dat behoorlijke concessies t.a.v. de bagage. En als ook campings vooraf geboekt moeten worden, vraagt dat een meer uitgewerkt plan. Iemand ervaring met de campings langs de route en met name de mogelijkheid om zonder te reserveren te overnachten?

Overigens maakt deze voorbereidingen ons vakantieplan al helemaal geslaagd!
Wij zijn als gezin nog nooit geweigerd op een camping. Ook als de camping ‘vol’ was, hadden ze nog plek achter het huis of een hoekje waar je dan premium stond. Vermoeide kinderoogjes doen wonderen, haha! Die kids kunnen natuurlijk ook bagage meenemen. Denk in mogelijkheden :wink:
Last minute een overnachting regelen in hotel of b&b is in het hoogseizoen niet alleen erg lastig, maar ook heel erg duur.
Ik zou korte dagafstanden plannen en alles van tevoren reserveren. Zelf maak ik veel gebruik van airbnb. Ik let er dan op dat je tot 24 uur voor aankomst kostenloos kunt annuleren. Dat is nu min of meer standaard geworden, in ieder geval hier in Italië en Feankrijk. Moet je dan je plannen wijzigen, dan kan dat.
Wij fietsten de Alpe Adria fietsroute in de periode van 24/05/22 t.e.m. 30/05/2022. Ondanks dat het nog niet echt toeristisch seizoen was hadden wij er toch voor gekozen onze hotelkamers vooraf te reserveren met de mogelijkheid om tot bijna de laatste dag nog kosteloos te kunnen annuleren. Er worden toch wel wat groepsreizen langs dit traject georganiseerd en die zijn vaak met de betere kamers weg. Wij hadden geen kinderen mee tijdens onze fietsreis, wel een kleine hond wat de keuze voor hotels toch wat beperkte.
Wij kozen voor volgende hotels tijdens onze reis:
Salzburg: Eco-hotel. Dit ligt vlak naast de rivier Salzach, op wandelafstand van het centrum, kort bij het treinstation, aan een sportcomplex en biedt de mogelijkheid om eventueel je auto daar gedurende ja fietsreis te laten staan, wel mits betaling natuurlijk.
Bischofshofen: Gasthof Tirolerwirt.
Bockstein: Hotel zur Post. Dit hotel ligt in een zeer rustige omgeving, bijna op het hoogste punt na Bad Gastein en kort bij de trein die je dient te nemen om door te berg te reizen. Voor ons was dit hotel en haar gastvrouw een zeer positieve ervaring
Oberzmöln (na Spittal an der Drau): Gasthof Lugs ins Land: In deze regio was het op dat moment moeilijk een hotel te vinden en viel onze keuze op dit gasthof. Bij aankomst bleek het echter boven op een heuvel te liggen met een meer dan pittige beklimming. Dit hotel was voor ons de minst aangename ervaring tijdens onze reis.
Arnoldstein: Hotel und Wirt Wallner. Wij hadden hier een hotelkamer in het bijgebouw en daardoor ook een tuin aan ons terras.
Carnia (Venzone): Hotel Carnia. De hotelkamers zelf zijn vernieuwd maar de rest van het hotel en restaurant stralen oude grandeur uit.
Udine: B&B-hotel. Bewust hier een hotel gekozen van deze keten. De kamer was verrassend groot en de ligging van het hotel is goed om ook nog het centrum te gaan verkennen. Fietsen mag je er parkeren in de ondergrondse garage van het hotel.
Grado: Hotel Ai Pini in Grado Pineta, toch wel enkele kilometer van het centrum van Grado zelf. De fietsen mochten we er stallen in een voorzien ruimte.

Onze terugreis naar Salzburg deden we per trein.
Een eerste trein kan je pas nemen vanaf Cervignano. Je moet dus 's morgens al direct wat kilometers malen voor deze treinreis te kunnen aanvatten.
Ook de treinreis hadden we voorafgaand gereserveerd via OBB. De treintickets voor het eerste deel, van Cervignano naar Udine kan je gewoon terplaatse kopen, hoef je niet te reserveren. Vanaf Udine tot Salzburg kan je best wel reserveren want zijn de fietsplaatsen eerder beperkt.

Veel plezier met jullie fietsvakantie
Beste medereizigers,

In oktober vroeg ik naar overnachtingsmogelijkheden langs de Alpe Adria. Graag deel ik met jullie wat wij uiteindelijk gedaan hebben.

We zijn uiteindelijk geswitcht van Alpe Adria naar een (klein) deel van de Romeroute van Reitsma, omdat we meer kampeermogelijkheden zagen op het traject Padua - Innsbruck. Eerst met de auto naar Innsbruck. We wilden eigenlijk met de trein naar Zuid-Duitsland of Oostenrijk, maar Jan van fiets-mee.nl zag geen geschikte opties voor 4 fietsen en 2 fietskarren. Dus toen met de auto naar Innsbruck en vanaf daar de trein gepakt naar Padua en vervolgens via de route van Reitsma teruggefietst. Een stuk van bijna 500 kilometers en ruim 3500 hoogtemeters en een prima route voor een beginnend-fietsvakantie-gezin. Met een Bob Yak en een Burley Nomad konden we alles meekrijgen om onderweg te kamperen en dat is ons uitermate goed bevallen. We fietsten de afstand makkelijker weg dan van te voren gedacht en waren echt ontdaan toen we na afloop nog enkele dagen in Natters op de camping stonden en niet meer op avontuur waren. De plannen voor volgende zomer worden al gemaakt!

(Voor iedereen die soortgelijke plannen heeft: ik raad de route van Reitsma en de zeer nauwkeurige boekjes en GPX bestanden van harte aan)

Bedankt voor eerdere berichten op mijn vraag en succes met fietsen en plannen maken!