Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshoes of Fietsdoos Transavia - Forum Wereldfietser

Fietshoes of Fietsdoos Transavia

Afgelopen week heb ik een prachtige tocht gemaakt van Lissabon, via Sagres naar Faro. Heerlijk weer, lekker eten en voldoende overnachtingsmogelijkheden. Op de heenvlucht van Rotterdam naar Lissabon mijn fiets ingepakt conform de voorwaarden van Transavia, (isolatiemateriaal rond het frame geplakt, stuur dwars, zadel naar beneden, pedalen verwijderd, banden bijna leeg en vervolgens een fietshoes om het hele pakketje. In Rotterdam geen enkel probleem. Voor mijn terugvlucht van Faro naar Rotterdam fiets identiek ingepakt, weggestuurd bij het inchecken. De fiets moest in een doos, terwijl ik nog een uur had tot vertrek. De medewerker de voorwaarden van Transavia laten lezen en na veel bellen, tijdstress uiteindelijk een half uur voor vertrek aangekomen bij het vliegtuig. Bij thuiskomst een mail gestuurd naar Transavia, nog geen reactie ontvangen. Blijft toch lastig vliegen met een fiets.
Tot een jaar of vijf geleden gebruikte ik ook vaak een hoes om mijn fiets de lucht in te sturen, maar sindsdien altijd een doos; te veel gedoe (discussies etc.) en beschadigingen met hoezen. Een doos is onhandiger, maar geeft minder kans op toestanden.
sjacka schreef:
di 11 okt, 2022 09:51
... vervolgens een fietshoes om het hele pakketje. .
Jouw fietshoes: was die open of dicht van onderen?

Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=26&t=37199
Daarin staat ook een reactie van Transavia.
In dat topic gaat het ook om de definitie van "hoes": kan die open zijn of moet die dicht zijn.

Als ik weer met Transavia zou gaan vliegen zou ik voor een volledig afgesloten hoes kiezen (net als een doos / koffer ook volledig afgesloten is). Of toch maar een doos...🤔
Het was een hoes met elastiek en oogjes aan de onderzijde waarmee de kettingbladen/ketting/derailleur niet meer zichtbaar waren en dus ook geen mogelijkheid om andere koffers te vervuilen. Daarnaast had ik de wielen geblokkeerd zodat de hoes niet zou gaan opkruipen.
OK, dus de wielen staken eruit, de hoes was dus “open”.
Mijn laatste ervaring met Transavia stamt uit 2018 en toen had ik ook een open hoes, geen probleem.
Als ik op het forum zoek met “Transavia” krijg ik de indruk dat Transavia nu alleen meer afgesloten hoezen accepteert maar jouw ervaring met de heenweg is daar dan weer in strijd mee.

Zoals gezegd, ik zou een volgende keer kiezen voor afgesloten.
Ik doe mijn fiets altijd in een gesloten hoes. Ik heb bij een hoes minder schade gehad dan in een doos.
Vaak passen dozen niet door de scanner op veel luchthavens. Er waren mensen die bij de KLM op Schiphol een doos hadden gelokcht, maar deze mocht niet mee op de terugreis met de KLM, omdat de doos te groot was.
Het komt voor dat het incheckpersoneel van een luchthaven niet op de hoogte van de regels van Transavia. Print de regels van Transavia in het Engels en laat dat zien.
Wij hadden deze zomer net hetzelfde aan de hand met KLM. Vertrokken vanuit Amsterdam waar de mevrouw aan de balie heel moeilijk deed over onze gesloten fietshoezen. Na veel gediscussieer en getelefoneer toch kunnen vertrekken met onze fietshoezen. Bij terugkeer 3 weken later vanuit Copenhagen geen enkel probleem met KLM. Het is en blijft een heel onvoorspelbaar wereldje.
bert sitters schreef:
di 11 okt, 2022 16:00
Print de regels van Transavia in het Engels en laat dat zien.
KnipselT.JPG
Staat helaas niet in dat de hoes open of dicht moet zijn, wél dat een hoes is toegestaan.
JanH schreef:
di 11 okt, 2022 16:33
bert sitters schreef:
di 11 okt, 2022 16:00
Print de regels van Transavia in het Engels en laat dat zien.
KnipselT.JPG
Staat helaas niet in dat de hoes open of dicht moet zijn, wél dat een hoes is toegestaan.
Tja het incheckpersoneel kan:
"You bike must be packed in a bike travel bag,"
opvatten als de fiets de fiets moet zich in zijn geheel in de hoes bevinden.
En vat het dan als volgt op: "Please note that if you do not prepare your bicycle for travel in the correct way we cannot take it with us."

Decathlon heeft een hoes waar de hele fiets in past. Deze hoes beschermt op zich weinig, maar je kunt bescherming om je fiets doen, voordat deze in de hoes gaat. Houd er rekening mee dat voor de terugreis het voorwiel eruit moet om de fiets door de scanner te krijgen.
Bedankt voor de tips allemaal. De Engelse versie van de vervoersvoorwaarden van Transavia kon ik niet zo snel vinden op mijn telefoon. Nu wel gevonden, voor de volgende keer.......
Afgelopen zomer met een Decathlon hoes gevlogen met Transavia. Best handig, Decathlon zat een kwartiertje fietsen van het vliegveld af. Heen niet gevlogen, dus ik had geen zin om die hoes al die tijd mee te nemen.

In de hoes was hoogte genoeg om 'm op te rollen aan de onderkant en 'm zo volledig gesloten te maken. Naast het opgerolde deel wat gaten erin geprikt en daar tie-wraps doorheen gehaald om 'm dicht te houden. Ging prima.

Vond de hoes wel wat kort, maar dat kan ook aan mijn lange wielbasis en grote wielmaat liggen. Uiteindelijk het voorwiel 180 graden naar achteren laten wijzen om net genoeg ruimte te winnen. Verder pedalen gedemonteerd, stuur gedemonteerd, lucht uit de banden en de fiets ruim voorzien van bubbeltjesfolie en beschermend foam voordat 'ie de hoes in ging.
Decathlon zit overal!