Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goed verzekerd op reis en dan gebeurt dit... - Forum Wereldfietser

Goed verzekerd op reis en dan gebeurt dit...

Vol goede moed vertrokken we eind juli met de trein om te beginnen aan onze fietsvakantie.
Dit doen wij al enkele jaren. Onze laatste fietsreis was de ' Elberadweg' . Hierbij zijn wij fietsend vanaf huis naar de startplaats gegaan en vanaf de eindbestemming met de trein terug naar huis. (1250 km)
Dit jaar was ons plan om vanaf Raubling (Zuid-Duitsland) de Königssee-BodenseeRadweg op te pakken en vervolgens vanaf Schaffhausen de Rijnroute te nemen en vanaf Wesel weer naar huis te fietsen. (Ongeveer 1450 km)
Helaas kwam mijn man - al op de tweede dag - ten val. Hij brak daarbij zijn hand en liep forse kneuzingen op aan onder meer hoofd, ribben en scheenbeen. Gelukkig waren we in staat om bij het 4 km verderop liggende ziekenhuis in Bad Tölz te komen waar men bovenstaande conclusies trok. Fietsen was (uiteraard) niet meer mogelijk. Vooral om het been had men zorgen. Dat moest minimaal drie dagen omhooggehouden worden en gekoeld worden. Beslist niet belasten.
Ah, dachten wij. Gelukkig zijn wij goed verzekerd. Met onze E-bikes via de uitgebreide Kingpolis en natuurlijk onze doorlopende reis-, en annuleringsverzekering ... Maar toen begon de ellende. Ik zal jullie de details besparen maar een week later zaten wij nog altijd op het balkonnetje van ons inderhaast geboekte hotel. Probleem?
Kingpolis verwijst naar de voorwaarden (dat heeft u toch kunnen lezen??) Europadekking houdt in dat u vanaf het startpunt van uw fietstocht (van die dag, maar dat staat er niet!) naar de dichtstbijzijnde rijwielhersteller wordt gebracht óf weer naar het startpunt van uw tocht...Hoe u en uw fiets thuiskomt? Geen idee.
Oké, gelukkig dan de reisverzekering. Alarmcentrale: (Na elke keer minstens 30 minuten in de wacht te hebben gestaan!) 'Hoe bent u op reis? Met de fiets? Die wordt gezien als bagage en niet als vervoermiddel. Bovendien: u bent met de trein gekomen, dan kunt u toch ook weer met de trein terug?' ehh, nou nee, dat gaat niet, daarvoor zijn de verwondingen te groot. ' Tja , dan wordt het een heel lastig verhaal...'
Na vijf dagen uren aan de telefoon te hebben gezeten (en steeds meer gefrustreerd te raken) kwam men tot de conclusie dat de verzekeringsarts er naar had gekeken en men bezig zou gaan met kijken hoe wij gerepatrieerd konden worden. Let wel: alleen wij. Voor onze fietsen moesten we zelf maar zorgen dat die thuiskwamen. Ook werd ons gevraagd waarom wij zo'n 'haast' hadden om weer naar huis te gaan. We zaten toch prima op ons vakantieadres? (Lees: hotelkamer met klein balkon op drie hoog, zonder lift...) - bijna - niet kunnen lopen...
Uiteindelijk heeft onze schoonzoon ons en onze fietsen opgehaald (1.800 km vice versa !)
Deze (ietwat) uitgebreide post ter waarschuwing:
1. Fietsverzekering: prima tegen diefstal, (en wellicht schade die ter plaatse gerepareerd kan worden) maar voor de rest een wassen neus. In ieder geval GEEN Europadekking!
2. Reis-, en annuleringsverzekering ziet een fiets NIET als vervoermiddel, maar als bagage.
Kijk er je polis nog maar eens goed op na.
Mocht je wél een verzekering hebben (gevonden) die dit allemaal wel vergoedt, dan houden wij ons van harte aanbevolen!
Want wij willen ons niet door laten ontmoedigen. Vliegen en auto? te milieubelastend . En hoe heerlijk is een fietsvakantie!
Ondertussen laten de verzekeringsmaatschappijen de fietser aan zijn lot over, mocht hem/haar wat overkomen.
Helaas heel herkenbaar dit soort dingen. :(
Hoe is het inmidels met je man?
Misschien heb je niet de goede Reis en Annuleringsverzekering. Ik heb de afgelopen jaren al drie gebruik moeten maken van een Reis en Annuleringsverzekering van Allianz en Centraal Beheer.

Een keer toen we in Zaragoza vanwege een fractuur in de voet van mijn fietsmaatje niet verder konden. Allianz schakelde de ANWB alarm centrale in. De volgende dag al konden we met een rolstoeltaxi naar het vliegveld, Terugvlucht met Transavia waar de alarmcentrale 3 plaatsen had gereserveerd. Bij aankomst in Rotterdam stond er ook een taxi klaar om ons verder te vervoeren. Fietsen en bagage werden opgehaald door Soetens. Alles werd vergoed tot de pijnstillers en een stel krukken aan toe!
Tweede keer vanuit Ierland. We moesten met spoed terug vanwege ernstige ziekte van een familielid. Allianz regelde alles ook voor mijn fietsmaatje dat bij Centraal Beheer was verzekerd. Binnen 24 uur terug op Schiphol. Alles werd vergoed. ook de heel dure taxi in Ierland die ons naar het vliegveld moest vervoeren.
Derde keer vanuit Nederland. Tijdens rondje Nederland was mijn fietsmaatje gevallen en kon niet verder fietsen. Terug naar huis met een rolstoeltaxi, Centraal beheer vergoede alles!
Idem goede ervaringen met Allianz toen we na een ongeval in 2019 in Kirgizië strandden en terug moesten vliegen. De communicatie was helder en men regelde en vergoedde vlucht (voor drie stoelen en fietsen), taxi in NL en andere onkosten. E.e.a. duurde wat langer dan gewenst, maar men wilde eerst een doktersverklaring en reisverklaring zien en het regelen en ontcijferen van de in Kirgizisch-Russisch handgeschreven doktersbriefjes kostte enige moeite.

/Edit:
In tegenstelling tot wat Peter na mij schrijft, was onze verzekering heel duidelijk: regel de reis niet zelf maar wacht op onze 'go'.
Dat je niet stante pede gerepatrieerd werd, snap ik nog, want de voorwaarden daarvoor kunnen vrij streng zijn. Maar dat je niet inclusief al je bagage (dus met fietsen) terug kon reizen, is heel vreemd. Ik ben tweemaal teruggekeerd uit het buitenland wegens ernstige ziekte van een familielid, maar de extra kosten die we voor het vervoer van de fietsen moesten maken, zijn steeds zonder enig probleem vergoed. Beide keren zei de verzekeringsmaatschappij (FBTO) overigens dat we eerst mochten proberen zelf de reis te regelen (vliegtuig, taxi's), dat werkte het snelst en gemakkelijkst voor beide partijen. Dus hou zelf het initiatief bij dergelijke calamiteiten.
Bedankt voor jullie reacties tot dusver. :wink:

Wij begrijpen heel goed dat (zeker in het hoogseizoen) er niet de volgende dag al vervangend vervoer is geregeld. Maar iemand na vijf dagen nog in het ongewisse laten over het vervolg vonden wij wat teveel van het goede.

Overigens, op voorstel van onze tussenpersoon nog niet zo lang geleden overgestapt van Unigarant naar ASR.
In 2007 gebruik moeten maken van verzekering Unigarant (waren toen in Oostenrijk). Ging toen via ANWB alarmcentrale en hebben daar alleen maar goede ervaringen mee. Dus dit was wel een dikke tegenvaller.
Wij gaan er eens goed voor zitten om Allianz te overwegen. :idea:
Hier ook verzekerd bij ASR. Helaas ook vorige week mee te maken gehad. Vrouw kreeg een nare wond, moest in het ziekenhuis behandeld worden en daarmee haalden we de camping niet meer (we fietsen met 5 kinderen). We hadden dus een overnachting dichtbij nodig, helaas alleen maar hotels. Je wordt door ASR echt heel slecht geholpen en de boodschap was: we kunnen niet zeggen of u recht heeft op vergoeding. Beetje vreemd als je met de verzekering zelf belt. Ik stap in elk geval over en daarmee bedankt voor de tips hier.
Ook alleen maar positief geluid hier.
Vorig jaar kreeg Jose aan de Isar-radweg een acute spier-reuma aanval. Rettungsteam haalt ons uit de schlugt en politie stalt de fietsen.Jose naar 't ziekenhuis . Ik mag een hotel zoeken. Na 2 dagen komt de Oostenrijk -taxi , een ambulance die haar fiets meeneemt. Met wat herschikken van de bagage kon ik verder fietsen naar huis. Alleen maar lof !!
Pier.
piviets schreef:
vr 19 aug, 2022 22:49
Ook alleen maar positief geluid hier.
Vorig jaar kreeg Jose aan de Isar-radweg een acute spier-reuma aanval. Rettungsteam haalt ons uit de schlugt en politie stalt de fietsen.Jose naar 't ziekenhuis . Ik mag een hotel zoeken. Na 2 dagen komt de Oostenrijk -taxi , een ambulance die haar fiets meeneemt. Met wat herschikken van de bagage kon ik verder fietsen naar huis. Alleen maar lof !!
Pier.
Welke maatschapij?
Ook Allianz. Contact via anwb-hulpcentrale.
Pier.
Ik herken dit ook niet. Ik werd drie weken geleden, tijdens mijn fietsreis naar Oslo, ziek en kon niet doorfietsen (ik moest nog een kleine 200 kilometer). Het lukte in eerste instantie niet om met fiets en al weg te komen; zowel bus, trein als taxi wilden mijn fiets niet meenemen.

De verzekering heeft me doorgeschakeld naar Eurocross, vanuit daar ben ik heel fijn begeleid. Wel gaf de contactpersoon aan dat het door drukte lang kon gaan duren voor ik gerepatrieerd kon worden, dus dat ik misschien zelf ook wat kon proberen (ik was toen al wat opgeknapt). Uiteindelijk is het op het nippertje via de campingbaas gelukt om taxivervoer naar Oslo te krijgen, zodat ik vanaf daar met de trein naar Kristiansand kon en vervolgens door met de (al eerder) geboekte boot naar Eemshaven.

Afgelopen maandag heb ik alle bonnen en een overzicht van de meerkosten die ik gemaakt heb (taxikosten, bezoek aan kliniek, extra kosten voor een stuga ipv een tentplaats) naar de reisverzekering gestuurd en er nog even achteraan gebeld voor een toelichting. Direct dinsdag was het bedrag al overgemaakt!

Ik heb een doorlopende reisverzekering via de Rabobank bij Interpolis.

Edit: ik hoop dat het herstel allemaal voorspoedig verloopt. In ieder geval beterschap!
HermanenMarjaontour schreef:
do 18 aug, 2022 11:20

Ah, dachten wij. Gelukkig zijn wij goed verzekerd.

[/quote
Alles wordt tot in de puntjes geregeld maar als het op de verzekering aankomt laten weinigen zich helaas goed adviseren en een enkeling leest de voorwaarden.
Bij het online afsluiten krijg je sowieso geen advies en is veelal een lage premie, liefs de laagste, bepalend voor een beslissing.
En daar zit 'm juist de kneep.
Ik heb al 21 jaar dezelfde (doorlopende) reisverzekering en nog nooit aangesproken. Wat kleine wissewasjes, maar moeite van declareren niet, of opgelost met hulp van anderen omdat ik in een groep reisde. En een paar keer medische assistentie maar dat dekt de zorgverzekering gewoon. Na het lezen van deze verhalen besef ik me dat het eigenlijk hoog tijd wordt eens goed te kijken of dit nog zinvolle dekking heeft voor zulke situaties, waar ik eigenlijk nooit aan denk dat die kunnen voorkomen.
bast1aan schreef:
do 01 sep, 2022 18:22
Ik heb al 21 jaar dezelfde (doorlopende) reisverzekering en nog nooit aangesproken. Wat kleine wissewasjes, maar moeite van declareren niet, of opgelost met hulp van anderen omdat ik in een groep reisde. En een paar keer medische assistentie maar dat dekt de zorgverzekering gewoon. Na het lezen van deze verhalen besef ik me dat het eigenlijk hoog tijd wordt eens goed te kijken of dit nog zinvolle dekking heeft voor zulke situaties, waar ik eigenlijk nooit aan denk dat die kunnen voorkomen.
Belangrijkste aan een reisverzekering is de repatriatie. Dus als je niet meer zelfstandig kunt reizen.